Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdvaru MPEG2 Encoder?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-04-22 17:06

Har sökt lite här på 99mac om MPEG2 Encoder...blir inte riktigt klok!
Några av er skriver att Cleaners MPEG2 encoder är inte helt bra och att Bitvice är betydligt bättre och snabbare.

Gjort lite MPEG2 tester tillsammans med en kollega, vi testade Cleaner XL (PC), Bitvice och Compressor.

Filmen va 1 minut lång, vi gjorde en gradients, svart till vitt, höger till vänster och sparade den som QT Animation 100%.
Därefter skickade vi filerna till respektive program och brände ut de på DVD ifrån DVDSPro3.

Resultatet blev:
Bitvice hade tydliga "Band" som gick längs med bilden, filstorleken blev ca 31Mb
Compressor hade VÄLDIGT tydliga "band", filstorleken blev 8Mb
Cleaner hade knappt inga "band" synliga...storleken blev 28Mb

Vi gjorde nya komprimeringar från Compressor och ökade värdena till medelnivå 6Mb, men de gjorde varken kvalitén eller filstorleken större?

Testet är väldigt enkelt genomfört och jag betonar att jag kan väldigt lite om MPEG2 kodning.

Hur ska man tolka resultatena?
Cleaner vinner i våra testar med hästlängder, men detta är endast ett test....hur den funkar på snabba objekt har vi inte testat än....men tydligt är att Compressor/QT inte håller måttet.

Min fråga är,
Finns de hårdvarulösningar som både boostar kodningen och gör den bättre än mjukvarukodningar??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 17:33

Detta är klar intressant. Frågan är vad ni körde för inställningar på respektive program.

2-pass VBR? Några Pre-process filter? Hur lång tid tog respektive program på sig?

Spontant har ni gjort något fel vad gäller kompressor. Filerna ska ju i slutändan bli lika stora för ett rättvist resultat.

Det är helt sant att Cleaner 6 på Mac har en värdelös MPEG2 encoder. Andra alternativ på Mac vad gäller mjukvara är:

Popwire Compression Master
http://www.popwire.com/product_info.php?cPath=1&products_id=2

Herius MPEG Encoder
http://www.heuris.com/MPEGProducts/MPP2/mpp2line.htm

Sorensson Sqeeze
http://www.sorenson.com/solutions/prod/comp_mac.php

För hårdvarubaserad komprimering på Mac finns ett par lösningar, men kommer bara på länken till en:

MediaPress X 1.3
http://www.wiredinc.com/

Det är intressant att göra både "grafiska tester" men även "real world" tester. Med MPEG2 måste du ha båda stillbilder och rörigt material, se hur programmen klarar sig i olika scenarion. Vissa kan vara bättre på vissa saker.

De tester en producent gjorde hos oss kom han fram till att Compressor var bäst "pris/prestanda" när den och BitVice jämfördes. Dock lämpar sig INTE compressor för "små" filstorlekar, man får hålla sig kring 5-7Mbit typ. Good enough-quality på rel. snabb tid. Dock har vi inte jämfört med Cleaner XL.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-02 08:54

Vi använde preset settings i respektive program....men jag ska under veckan göra nya tester, återkommer!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-25 09:59

Vilken/vilka encodrar gäller?

Det var ett tag sen någon gjorde några tester eller gav rekomendationer om encodrar.

Jag sitter med en G5 2.0 GHz 2.5 GB i ramminne två interna hårddiskar på tot 500 GB. Jag har production suite paketet. Jag har filmatmeden Panasonic DVX100 och vill då skapa två saker med materialet. Dessutom har jag även en PC.

1. Ska pressa DVD-skivor
2. Vill streama materialet och kunna erbjuda både wma, realplayer och quicktime samt för
mobiltelefoni.

Dessutom vill jag att arbetsflödet skall vara så smidigt som möjligt. Vill nog helst göra allt på samma burk.

Det jag har förstått är att det bl a följande macprogram:
-Cleaner 6
-Compression Master
-Sorensson Squeeze
-Den inbyggda Compressor tillhörande production suite
-???

För PC-världen finns följande rekommenderade program:
-Cleaner XL
-Canopus Procoder 2.0
-Anystream (Ligger i en helt annan prisklass)
-????

Vilken eller vilka programvaror rekommenderar ni för att jag då skall kunna få ut så bra kvalité, med tanke på att materialet bara är filmat med en DVX100? Filmningen består en del av panoreringar/tiltningar och några effekter såsom dissolve.

/Tack på förhand för era tips! Patrick

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-25 12:32

Fördelen med att göra allt från samma burk som du säger är smidigthet. Nackdelen är att MPEG2-encoidng TAR tid oavsätt dator och lösning vilket blockerar maskinen för vissa andra arbeten.

Vad jag förstått så är "Bitvice" fortfarande en om inte den vasaste MPEG-mjukvaruencodern som finns. Dock verkar företagets hemsida vara ner nu: http://www.innobits.se/

Annars kan du på Mac-sidan direkt avskriva Cleaner 6. Den är inte bra.

Compressor 2 som nu finns påminner och Compressor 1 - dock har jag hört problem gällande 2-Pass VBR encodingen där. Med 1-pass VBR eller CBR rakt av är compressor rel. bra/snabb, men inte på något vis bäst. Dock finns fördelen att kunna köra ett kluster maskiner som renderingsfarm vilket markant kan öka komprimeringshastigheten.

Hur Compression Master står sig mot Compressor vore intressant... De var väldigt bra på MPEG4 - inte så bra på h.264 dock.

På PC-sida är jag mindre insatt... Jag har läst att BitVice slår det mesta på fingrarna.

Cleaner XL är ett "bra" val tillskillnad från Cleaner på Mac.
Procoder har jag ingen aning om.
Anystream är tror jag mer "stora lösningar" än "bästa kvalitén".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-25 15:42

Så när det gäller skapa mv2-filer så är Bitvice att rekommendera. Men om man skall skapa filer som skall streamas vad gäller då? Kan Bitvice göra detta jobb eller skall man använda t ex Compression master? Eller hur får man ut wma realplayer filer?
Bara en sak till codecen H.264 när används den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-25 16:09

BitVice är BARA mpeg2 ja.

Compressor fixar QuickTime, MPEG1, MPEG2 och MPEG4 out of the box. Köper du till Popwire WMP9 export får du även ut det. Flip for Mac har även en WMP export för QuickTime/Compressor.

Compression Master fixar i stort allt Compressor fixar vilken som är bäst vet jag inte, men ska i höst gör en ordentlig utvärdering. Compressor har en stor fördel och de är distrubierad rendering av filer (komprimera över 10st G5:or samtidigt).

Realplayer vete sjutton riktigt vilken lösning som är bäst. Använder aldrig formatet. Tror Real släppte en plug på sin site för detta, men hur bra den är vet jag inte.

h.264 är den codec jag skulle använda när du vill ha så bra kvalité som möjligt med så små filer som möjligt. Dock kräver denna mer eller mindre QuickTime 7 vilket KAN begränsa dess användningsområde. Men codecen är riktigt grym.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-25 16:10

Cleaner 6 med Sorensson video Pro 3.x ger väldigt bra kvalité på just QuickTime filer som har stöd för alla QuickTime-versioner från 5 eller 6 och senare (beror på val av ljudformat). Av min erfarenhet ger Cleaner 6 + Sorensson video 3 bättre kvalité än de MPEG4-standarder QuickTime innan version 7 hade. Kör du med QT7 är h.264/MPEG4-Part 10/AVC oslagbar i kvalité vid playback. Kräver dock MYCKET tid i komrpimeringen.

  • Medlem
  • Töreboda
  • 2005-09-27 14:26

tester med mpeg2

Tester med MPEG2
Jag skrev för några månader sen att jag var nöjd med CompressionMaster, men nu har jag en annan syn på kompression. Jag gjorde en mängd tester med olika program och inställningar. Utrustningen är denna: G4 med 2 x 1GHz, 1,5 GB minne. Filerna som jag jobbade med låg på en extern FireWire 400 disk från LaCie.
I FCP 4.5 hade jag gjort en film på sex minuter från en modeshow, som inleddes med att conferencieren iklädd vit tunika stod och vaggade framför en svart bakgrund. Detta vaggande avslöjade allt, kan jag säga.

1. Exporterade från FCP till en fristående QT-fil, som jag sen konverterade i DVD SP2 utan att ändra grundinställningarna, d v s two pass VBR bit rate 4Mbps, max bitrate 8Mbps, Best Motion estimation.
2. Exporterade från FCP med MPEG2 Exporter; One pass VBR, 4 Mbps, max bit rate 7Mbps, Best Motion estimation.
3. Från FCP med H-263; Best quality, 25 fps, Data rate 90Kbytes/sec.
4. Från FCP med DV-PAL; Best quality, 25 fps.
5. Från FPC med ”none”; Best quality, millions of colors, 25fps.
6. Från FCP med Sorenson 3; Best quality, 25 fps.
7. Från FCP med ”video”; Best quality, 25 fps.
8. Från FCP till AVI; Best quality, 25fps, thousands of colors.
9. Från FCP direkt till Compressor; 7Mbps 2-pass VBR, Max data rate 8.2 Mbps, Best Motion estimation (60 min High Quality Encode).
10. Den fristående QT-filen importerades till Compressor och komprimerades med samma inställningar som i försök nr 9.
11. Samma som 10 till CompressionMaster; ? pass VBR, 3Mbs, Max bit rate 6Mbs, Long GOP, Deinterlace, Sharpen 20 (MPEG2_PAL_6Mbit_prog).
12. Samma som föregående men MPEG2_PAL_10Mbit_prog.

Alla dessa filer importerade jag sen till DVD SP2, gjorde en snygg meny med en knapp för att starta var och en och kapitelmarkörer för att kunna hoppa framåt eller bakåt.

RESULTAT
När jag tittade på resultaten i Apple Cinema DIsplay-skärm så såg det inget vidare ut nånstans, men när jag provade i en vanlig DVD-spelare på min tv fick jag följande intryck:
Alla försök utom nr 2 resulterade i hackig rörelse för damen i vitt framför svart ridå. Bilden i försök 2 ser bra ut, men om man jämför med en köpt dvd-skiva så finns det mycket mer att göra. H263 hade mycket mörkare bild än de andra. Försök 11 gav ingen fungerande ljudfil i DVD SP2. Den fil som jag fick fram i försök 12 ville DVD SP2 inte ens importera. Jag har inga förklaringar, men kanske någon annan kan mer?
Björn

Rent konkret med vad som sas en bit ovan, nämligen följande;
"1. Ska pressa DVD-skivor
2. Vill streama materialet och kunna erbjuda både wma, realplayer och quicktime samt för
mobiltelefoni."

Så är ju valet Compression Master, som gör samtliga av dessa format.
MPEG-2 i Compression Master är kraftigt förbättrad gentemot när tråden startades, likaså har samtliga format fått sig uppdateringar.

Mitt råd till dig är att tanka ner demon av Compression Master 3.1.2 som finns tillgänglig nu eller ännu bättre, tanka ner 3.2 när den finns, vilket blir snart snart

Compressor har som du beskrev lite svårt ibland med sin automatiska Field Order hantering, i Compression Master är det manuell hantering av detta, men med den fördelen att du får korrekt hantering istället.

10Mbit MPEG-2 stream är ju vad som är maximalt i DVD Standarden om jag inte missminner mig och DVD Studio Pro har troligen en liten säkerhetsbuffer för detta, inte helt säker men förmodar att så är fallet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 22:16

Mycket tester BjörnO. Jag antar ursprunget var en 10-Mbit Okomprimerta fil från DigiBeta över SDI eller var det DV kanske? Detta påverkar ENORMT slutresultatet på din komprimerad fil. Skit in, skit ut gäller inte minst med komprimering. Dåligt origianl är i regel hårt komprimerat (DV) eller brusigt och skakigt filmat (handhållen DV-kamera). Detta material behöver högre bitrate än material av hög kvalité (filmat med film, scannat till DigiBeta ex).

Vad gäller Apples MPEG2 finns följande "tumregler" har jag lärt mig:

- Compressor 2 är buggig i 2-Pass VBR, använd 1-Pass VBR
- Compressor 1 och 2 ser bäst ut runt 6-8 Mbit (det blir inte mkt bättre med högre bitrate)
- DVD Studio Pro kommer inte acceptera m2v-strömmar större än 9.7 Mbit eller dyl eller en track som är tyngre än 10.x mbit (bild + ljud). Flera DVD-spelare får problem vid mkt lägre bitrate, rekommenderat är att hålla bild + ljud under 8 mbit.

Vad gäller dina andra komprimerade format vet jag inte alls vad du haft för inställningar. Men tumregelen är att det ser skit ut med icke-redigerbara format från FCP. Normalt vill du skala, deinterlac:a, croppa och ev. färgkorrigera bilden. Det är bara att glömma FCP i denna typen av test.

Codec:arna H.263 och Video vet jag inte varför någon skulle vilja köra.

Kör man sorensson video måste man i stort sätt ha Cleaner 6 och "pro" versioen av codecen annars den också i stort att glömma. Vet inte hur statusen är för Sorensson Pro i Compression Master men tidigare har man inte kommit åt allt gott-gott i den codecen genom programmet (enormt synd!).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 22:19

DVDSP tar bara emot mpeg2 elementry files, inte program files (bild/ljud ihposatt). Ev. att den kan lösa ut bild eller ljud från en muxad fil…

  • Medlem
  • Töreboda
  • 2005-09-28 10:56

Skit in...

Mitt original var dv...
Björn

1
Bevaka tråden