Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ser inte OS X det 9:an ser?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om jag lagt detta rätt, det gäller ju både OS X och 9.

Skulle ge min Lille Mac (PB G4 550 MHz) lite mera RAM häromdagen. När vi stoppat i den 512:a som inköpts från Macoteket så pep han bara vid start och gick direkt i viloläge. Genom att stänga av med strömbrytaren och sen slå på igen så "rosslade" han igång (startljudet var verkligen inte rent). En koll i Systeminformation visade att han betecknade facket där det nya minnet satt som tomt!

Prövade då att starta om i OS 9, som traskar igång riktigt lovande, bara för att skicka upp en varningsruta "Den interna minneskontrollen har upptäckt ett fel..." Och systeminformationen i 9 såg att det satt ett minne på den nya platsen, angav typ till 322 (det som var i från början stod för 222). Där det stod 256 MB på det gamla stod det ej kompatibelt på det nya. Storleken eller hela minnet. För visst ska väl datorn klara en 512:a, det står ju i hans instruktionsbok.
Och varför "ser" inte OS X det 9:an ser?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 20:37

Är det rätt sorts RAM minne du trycker i?
Det ska vara SO-DIMM 133 MHz annars så funkar det inte.

På Macotekets sida stod det att minnesmodulen skulle passa alla PB G4.

På den skärmdump jag tog från OS 9 står båda minnena, både orginalet och det nya för typ PC100.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Megali:
...Och varför "ser" inte OS X det 9:an ser?

Det är allmänt känt att OS X är kinkigare vad gäller RAM-minnen. Riktigt varför det är så vet jag inte, men för några år sedan så kunde G4:or "sparka ut" RAM-minnen efter att man uppdaterar firmware i datorn. Det spekulerades då att Apple ville komma ifrån att folk stoppade i dåliga minnen vilket ledde till kraschbenägna datorer och dålig PR för Apple.

1
Bevaka tråden