Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med bildnamn från skärm?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-04-26 14:22

Jag vet inte riktigt var jag skall lägga denna fråga så ni får ursäkta om den har kommit på fel ställe.

När jag gör ett skärmutsnitt får man ju automatiskt en pdf-fil med följande filnamn.

Bild X.pdf

Det jag irriterar mig på är att jag egentligen vill ha filnamnet så här:

Bild 0X.pdf

Alltså betyder det att när jag gör strörre mängder med skärmavbildningar (vid olika tillfällen förstås), så måste jag döpa om namnen för att jag inte skall få den fåniga uppmaningen om att ersätta filen. Dessutom hamnar fler bilder än 10 i tokig ordningsföljd.

Finns det något sätt att fixa detta problem genom någon genväg som att ”Spara som” när jag tar skärmavbildningen?

Compredo?

Om ni undrar vem tusan jag är så har jag lurat runt här ett bra tag, utan att egentligen ha haft bra frågor att komma med. Är därmed kanonnöjd med Mac (Användare sedan 86!!) både i yrkeslivet som Art Director och hemma i min atelje.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-26 17:38

Om du håller nere controltangenten när du tar skärmbilden bildas ingen fil utan du får bilden i urklippet. Om du då öppnar Förhandsvisning kan du välja menyalternativet "Ny bild från urklipp" och spara, eller exportera, med precis vilket namn du vill.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-04-26 18:32

Jag kan väl bara tacka ödmjukast för den lösningen!

Funkar ju mycket bättre!

Toppen!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-26 21:03

(fullösningsvarning...!)

om du tar bilderna som innan, pröva att lägga dem i en egen mapp och välj sedan att sortera efter skapelsedatum. så hamnar de i rätt ordning.

(dock håller jag med om att det inte är vidare användbart med att annars få fil10 listad efter fil1 ...)

:rolleyes:

1
Bevaka tråden