Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre terminalprogram

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-12 15:46

Jag antar att jag inte är den enda som tycker att terminalemuleringen i Terminal.app är under all kritik. Finns det någon riktigt bra terminalemulator till OS X? Det borde inte vara alltför svårt att porta en nerstrippad version av KDE-terminalen nu när Qt för OSX finns.

[ 12-08-2001: Meddelandet ändrat av: ehnmark ]

Du kan t ex ladda ned Bash för terminalen, i stället för tcsh. Kommer tyvärr inte ihåg var, men prova på Versiontracker eller darwin.org.

Jag ska inte gå ed på detta, men jag har bestämt hört att man i 10.1:an kommer få välja mellan flera stycken vid installation. Det skulle inte vara så dumt då man kanske sedan tidigare är van vid ett speciellt "skal".

• Medlem
  • International user
  • 2001-08-13 13:18

Du kan t ex ladda ned Bash för terminalen, i stället för tcsh.

Tack för tipset, men nu var det terminalemuleringen det gällde, skalprogrammet har inget med saken att göra.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Du kan t ex ladda ned Bash för terminalen, i stället för tcsh.

Vilket kommandoskal man använder har ingenting med terminalemuleringen att göra - trasig terminalemulering förblir trasig oavsett om man kör sh, bash, ksh, csh, tcsh, ...

Terminalemuleringen, som vi pratar om här, är till för att tolka de styrkoder som kommer från programmen man kör - dels kommandoskal, men även pine, emacs och annat textbaserat. Det är den som inte fungerar som den skall i Mac OS X, och det kan jag inte annat än hålla med om.

Alla som tycker att terminalen i 10.0 suger kommer nog att bli rätt nöjda med 10.1, från säker källa:

• ~ fungerar

• Option kan bindas till meta, så nu kan man köra emacs på riktigt.

• åäö verkar funka bättre

1
Bevaka tråden