Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var "ska" man Mac-chatta?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-27 01:16

Jag undrar helt enkelt om några av er använder IRC för att snacka Mac? Jag skulle uppskatta tips på bra svenska MAC-kanaler på IRC (om det existerar). Är även tacksam för tips på bra IRC-klienter till OSX.

thx

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-27 01:59

Jag ber om ursäkt för att glömde söka. Jag får skylla det på en spontan flaska rödvin som jag lyckades konsumera alldeles nyligen...

duktig på bortförklaringar :rolleyes:

• Medlem
  • Täby
  • 2005-04-27 10:57

Finns en bra klient som heter Macirssi men tyvärr fungerar den inte under Tiger än... så jag sitter här utan *suck*. Tur att man har PCn som backup

• Oregistrerad
  • 2005-04-27 11:03

lunarstorm

Jag tror dessvärre att IRC är rätt dött idag med alla IM/webbforum/webchattar. Sån är i vart fall min erfarenhet. Annat var det i slutet av nittiotalet...

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-27 12:39

Ja, det är ju lite synd tyvärr. IRC är ju ett ganska bra sätt att i "realtid"-chatta på. Hittade några kanaler på IRC, men dessa har en tendens att vara ganska OT. Lite trist. Jag får fortsätta att hänga på 99mac, vilket verkligen inte är fy skam

#macnytt på freenode

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-27 14:37

#mac.se på EFnet finns ju med.. och säkert på andra irc-nät. Där brukar man kika in ibland.

jajamänsan, är en av killarna på #mac.se, alla är hjärtligt välkommna dit ifall ni har några frågor som behöver besvaras asap. Vi är mycket kunniga, finns flera duktiga mactekniker där också ifall det krisar sig.

#mac.se @ efnet var det.

rekomenderar irc i terminalen, då finns det irssi.
Annars finns det en svensk klient också, SNAK heter den. dock shareware.

Välkommen in i stugvärmen hos oss på #mac.se

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-30 21:33
Ursprungligen av Tjacke:

Annars finns det en svensk klient också, SNAK heter den. dock shareware.

lite OT, men...

hoppas du fortsätter använda Snak om jag säger at den är dansk.
tycker själv den är trevlig ändå

/miska

• Oregistrerad
  • 2005-04-30 19:36

#mac.se kan jag rekomendera varmt. För de som vill ha irc-klient med grafiskt användargränssnitt så kan jag rekomendera X-Chat Aqua.

• Medlem
  • Gnesta
  • 2005-04-30 19:38

Mjo jag är en av operatörerna i #mac.se på EFnet där är det alltid runt 50 pers och stämmningen är trevlig

• Oregistrerad
  • 2005-04-30 19:51

Jag har hört rykten om att Åsa Waldau, mer känd som Kristi Brud, hänger i #mac.se på EFNet.
Stämmer detta?!

Edit: Efter att ha blivit verbalt misshandlad i kanalen av Xmel m.fl, så är jag nu tvingad att dementera uppgifterna ovan!

Men det finns en kvinnlig operatör som sägs vara lika fager som Åsa

• Medlem
  • Gnesta
  • 2005-04-30 19:53
Ursprungligen av bostadskomplex:

Jag har hört rykten om att Åsa Waldau, mer känd som Kristi Brud, hänger i #mac.se på EFNet.
Stämmer detta?!

Haha

Det är inget vi känner till.

Ursprungligen av Xmel:

Mjo jag är en av operatörerna i #mac.se på EFnet där är det alltid runt 50 pers och stämmningen är trevlig

Då kanske du kan ta bort bannen som jag oprovocerat fick av nån där?

• Medlem
  • Gnesta
  • 2005-05-01 01:34
Ursprungligen av Wentor-:

Då kanske du kan ta bort bannen som jag oprovocerat fick av nån där?

Du skall komma in. Vi har bara en ban i listan och den är inte på dig.

Ursprungligen av Xmel:

Du skall komma in. Vi har bara en ban i listan och den är inte på dig.

Ah, nice. Har varit bannad skitlänge..

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-03 13:40

Tackar ödmjukast för alla goda tips! Tack!

Miska: jag kör hardcore mirkk med irssi via en Secure shell, SSH.
Annars använder jag en lokal irssi klient ifall jag GPRS mirkkar, och ja. Jag är besatt av mirkk.

Välkommen till #mac.se, kan förövrigt påpeka att vi inte har nåt samröre med mac.se tjänsten, utan att namnet är bara för att det finns en mac.no och mac.fin kanal på EFnet, och då var mac.se ett bra val enligt oss.

Kan påpekas så det inte blir nåt missförstånd, för det vill vi inte.
Så har ni några frågor så ställ dem där ifall ni har bråttom, eller ännu bättre. fråga både på 99mac och hos oss. Vi är där för att hjälpa till, allt som handlar om *nix eller Mac OS X, det kan vi.

1
Bevaka tråden