Jag har dragit igång IMAP-Postfix på min server hemma. Användare måste autentisera för att skicka epost. Funkar bra via SquirrelMail, och funkar bra var som helst med Thunderbird, men Mail vill inte när jag försöker skicka från jobb. Spelar ingen roll vilken autentiseringsmedod jag använder. På MD5-Challenge Response (som är den som borde användas) påstår den att lösenordet är fel. Det är det inte...

I Postfix loggen kan jag då hitta "Warning: SASL Authentication failure: could not open db" från processen postfix/smtpd. Men varför funkar det i Thunderbird?? När jag skickat ett mail från det programmet står det "imaps SSL service init from [IP-adressen]" och sen "Authenticated user=[jag] host=[host namnet och IP], båda från processen imapd. Varför är det olika processer från de olika programmen?
Grejen med Thunderbird är att det inte är uppenbart vilken autentiseringsmetod den använder. Det står bara "Use name and password"...

Någon som har något tips?

[PS. Kan inte någon admin fixa så att Mail finns med i listan över trådkategorier som man inte behöver välja AppleScript??]