Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.Mac?? Funka bra/Funka inte?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-04-27 13:32

Har letat frenetiskt efter inlägg om Apples .Mac?

Min undran är alltså enkel. Lönar det sig? Praktiskt/Korkat?

Jag har använt .Mac sedan det kom. Mailen fungerar perfekt tror jag upplevt att den varit ner en gång eller så på ett par år. Syncning för adressbok och bokmärken är trevligt det med.
Sedan får du lite erbjudaden då och då som kan vara trevliga. Just nu bjuder de på ett års fritt medlemskap på versiontracker pro.
iDisk funkar den med och den anväder jag ibland.

Vad du menar med lönar sig vet jag inte riktigt... den kostar pengar och de erbjudaden du får täcker inte vad det kostar.

Men jag tycker det är värt att ha .Mac.
Deras webbmail är riktigt bra, just nu är det bara gmail som slår .mac webbmail tjänst.

Glömde iPhoto integrationen, fungerar perfekt.

• Oregistrerad
  • 2005-04-27 13:59

Det beror på vem du är och hur mycket tid du kan tänka dig att lägga ner framför datorn. För den late hemanvändaren med fler datorer och som dessutom kanske jobbar med en pc eller mac på jobbet lönar det sig. Men det går att fixa i princip alla .mac-tjänster själv mha lite Terminalarbete och ett webbhotell som stöder php och mysql. Dessutom klarar den lösningen mycket mer. Jag har helgarderat och kör .mac vid sidan av ett b-one abonnemang. Korkat. Men jag vill ha allt. Dessutom har jag svårt att skilja mig från min @mac.com adress. Björnström får säga vad han vill men @mac.se smäller inte riktigt lika högt.

Tänk till ordentligt innan du bestämmer dig. Men om jag vore du skulle jag vänta lite. Nu när Tiger kommer så är det inte helt otroligt att .mac kommer att uppgraderas med fler tjänster. Några synktjänster har redan presenterats, men det ryktas också om en blog-funktion.

Surfa lungt!

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-04-27 14:16

Tack för utmärkta svar!

Precis som du nämnde...

”Nu när Tiger kommer så är det inte helt otroligt att .Mac kommer att uppgraderas med fler tjänster”.

På jobbet som Art Director/formgivare har jag ju haft det mesta förspänt. Men nu har jag inte möjlighet att använda den tjänsten längre tyvärr. För flera år sedan hade Apple en liknande lösning, och då var den ju gratis tills man plötsligt tog betalt för .Mac.

Tar och surfar lungt o avvaktar.

Tjopp!

Har precis skaffat .Mac och måste säga att det inte verkar så väldigt bra. För det första: det var ett provmedlemsskap men ändå ville man ha kortnumret på en gång, lite fult, räknar väl med att man ska glömma bort att avboka om man inte är nöjd. 2. De 99 dollarna (710 kr) blev helt plötsligt 99€(915 kr) när jag visade mig vara Europe, uj uj. Det jag hade tänkt att använda är iDisk för backup. man får 250Mb för pengarna, vill man ha 1Gb kostar det 50€ till per år. 1400 per år för att backa upp privata filer är ju nästan hutlöst dyrt. Vore bättre om man skalade av lite lull-lull på .Mac och sänkte priset ordentligt.
Prestanda är ett kapitel för sig. Macens egenskaper vid användning på nätverk är verkligen diskutabla, torde vara till stor nackdel för att få Mackarna att bli accepterade som företagsdatorer. Det funkar bra så länge det är ett lokalt nät, men ska man ut på ett Wan så blir det problem. kommunikationen med .Mac verkar inte så där väldigt bra, vilket innebär att Findern ständigt hänger sig med badboll som följd. Flyttar man ett fönster med .mac tar det flera sekunder innan det reagerar, vill man ta bort filer så blir det alldeles oerhört sekigt. Prövade att kopiera en massa dokument och webbsidor till iDisken, efter 22 minuter hade 6 Mb av 35 kopierats vilket innebär 128 minuter för att kopiera dessa filer med 8Mbits ADSL. Ett tempo på 4,5 Kb/sek således. Fick ta och kopiera via en Win XP-dator i stället, dessa 35Mb kopierades på ca 30 minuter, ett tempo på 19,5 kb/sek. helt skandalöst att det "tätt integrerade" .Mac funkar så dåligt med Mac, men så pass bra med PC, varning tills vidare alltså för .Mac

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-04-28 20:15

Kalasinfo!

Det där var ett mycket informativt och innehållsrikt svar Bruksarn!

Tackar för det.

Det gör ju att jag givetvis avstår den varianten. Inbillade mig att med ett konto på .Mac skulle vara till fördel då jag ofta som formgivare byter upphållsort och jobbplats.

Tanken från min sida var att jag utan mitt hemmabredband via Labs2 ändå skulle ha en pålitlig och ändå relativt snabb virtuell lagrinsplats på nätet att kunna hämta/tanka över material till.
Och med .Macs övriga integrationsmöjligheter trodde jag det var en smart lösning.

Labs2 erbjuder tyvärr ingen FTP-plats i ordinarie bredbandskonto som annars vore kanon. Kanske billigare att beställa till det?

Ser ut att gå upp i rök alltså. :^(

Kanske du har bättre lycka med .Mac, möjligheten finns ju att man har lyckats att få 10.4 att fungera bättre på en wan-förbindelse. iDisk använder http för filöverföring, men det har funkat lika dassigt för mig med FTP-sajter där anslutningen inte varit riktigt bra. Synd och skam att Apples eget nätverk tycks fungera bättre med PC än med Mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 20:33

Jag har använt .mac ett bra tag nu, och det har fungerat perfekt för mig. Det jag använder främst är iDisk och mail. Även Backup, som helt otippat är en backupprogramvara och ingår i .mac.

På mitt jobb har jag inte en egen arbetsstation, utan loggar in på en ledig windows xp-burk. På de burkar jag sitter och arbetar vid har jag installerat iDisk Utility. För det mesta arbetar jag dock på min privata PB, men sparar alla jobbfiler på .mac. Det sköna är att jag har inte behövt kontakta IT-avdelningen alls om att jag kör mac. För mig som inte har några stora filer i jobbet, mest ordbehandling och spreadsheets, är upp- och nedladdningshastighet inget jag tänker på, eftersom det sker i bakgrunden, medan jag sysslar med annat.

Det enda jag kan säga om e-posten är att den nästan alltid fungerar, samt att jag fått två eller tre spammail sedan jag skaffade tjänsten. Nu är jag ju knappast lättfotad vad gäller min e-postadress, utan håller på mig på gammaldags vis.

Jag har även funderat på mac.se, men ännu ej tagit klivet. Kanske vanans makt.

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2005-04-28 20:50

kanske inte rätt diskussion men..

Är i startgroparna för att starta en liten verksamhet, kommer behöva plats för en websida samt en förtagsmail, idisken kommer va bra eftersom jag kan komma jobba på olika platser och jag har en stationär hemma. Kommer isåfall jobba med mac produkter och det skulle kanske vara coolt att ha en .mac adress . är det en bra idé eller finns det bättre alternativ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 20:58

Det jag gillar:
* Uppladdningen av foton från iPhoto (väldigt smidigt)
* Backup app

Det jag inte gillar:
* Att iDisk går så seeegt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 21:37
Ursprungligen av mrjean:

Det jag gillar:
* Uppladdningen av foton från iPhoto (väldigt smidigt)

Glömde ju det. När jag bodde på Danderyds patienthotell med min dam och vår nyfödda dotter, lade jag upp nytagna bilder från iPhoto. Har inte haft ork och tid att lära mig html, men lägger ut en hemsida när jag får lust eller behov.

Vänligen, Ylan

Här är lite nya intryck: Har laddat hem ett backup-program från .Mac, verkar vara ett kompetent och smidigt program. Håller just på med att backa upp 37Mb med filer och nu ser det ut att gå med samma tempo som XP-datorn jag testade förut. Har fått reda på att det är Finder som ställer till den dåliga prestandan med iDisk. Är nu intresserad av nån slags filhanterare som jobbar självständigt och inte samarbetar med Findern på något sätt. Testade med Mac-Explorer men det verkade gå lika segt att kopiera som med Finder, så om nån vet av nåt bra program för att speeda upp kommunikationen med iDisk så skriv om det här.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-04-28 21:19

Jag använder .mac för en enda sak, nämligen att få min adressbok och min kalender synkroniserad mellan min stationära arbetstation och min PowerBook.

Detta är guld värt för mig eftersom det ofta händer att jag lägger in kalenderhändelser och kontakter på den ena datorn. Innan jag hade .mac blev det bara en enda röra till sist och jag kunde missa möten osv. eftersom de låg i den ena datorn men jag kollade kalendern i den andra.

Nu när jag kör .mac fungerar det hela klockrent, mina kontakter osv är alltid perfekt synkade både mellan mina datorer och även min k700i. Jag är otroligt nöjd för den smidiga implementeringen, det har aldrig varit så god ordning på mig som det varit efter det att jag tecknade upp mig för .mac.

De övriga funktionerna har jag inte direkt använt mig av men det kan ju vara sjysst att lägga upp fotoalbum lätt osv framöver.

Just synkroniseringen av adressbok och kontakter går idag inte att lösa på egen hand med terminalhack och liknande, tro mig jag har försökt att som finns på nätet. En annan sak som bara finns på .mac är synkroniseringen av bokmärken i Safari, också det en funktion guld värd när man har 2 macar.

I och med Tiger fungerar synkroniseringen ännu bättre och synkar dessutom saker som exempelvis signaturer och konton från Mail. Otroligt smidigt.

.mac har gjort mitt dataliv 100% enklare över en natt, jag kunde inte vara mer nöjd

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 23:02

Jag tror inte det är Finder som segar ner utan att Apples servrar och internetlina är överbelastade (samt att servrarna är på andra sidan Atlanten). Själv har jag ställt in så att Backup tar en säkerhetskopia på en del viktiga filer varje kväll och det går segt.

Ursprungligen av mrjean:

Jag tror inte det är Finder som segar ner utan att Apples servrar och internetlina är överbelastade (samt att servrarna är på andra sidan Atlanten). Själv har jag ställt in så att Backup tar en säkerhetskopia på en del viktiga filer varje kväll och det går segt.

Nja, efter att jag hade kopplat upp mig med Win XP och gjort en relativt snabb backup tidigare idag så testade jag Macken och då gick det verkligen segt, , vid samma tid alltså. John Siracusas rescension av Tiger innehåller en kommentar över just finderns seghet när man använder iDisk, läs här: http://arstechnica.com/reviews/os/macosx-10.4.ars/18

En fråga om backup, tar backupprogrammet alltid full backup, eller kan man ställa in inkrementell backup nånstans i programmet?

1
Bevaka tråden