Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX svensk, -uppdatering engelsk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa OSX svensk version. Jag frågade hur det blir med uppdatering. Det är bara att hämta på nätet, fick jag till svar. Hur är det? Kan man uppdatera med den engelska versionen som ligger på nätet? Blir det inga komplikationer?

Det finns egentligen ingen svensk och engelsk version av OS X - de är en och samma sak egentligen. Det som gör ett svenskt Mac OS X är att språket och inställningarna har svenska egenskaper som förval, medan ett engelskt Mac OS X har engelska egenskaper som förval. Du kan när som helst byta till ett av de tillgängliga språken i OS X och vips! så har du bytt språkversion.

Programuppdateringarna berör delar av operativsystemet som inte är beroende av språk. Själva språken finns som "lokaliseringsfiler" lite här och där, men framför allt i de olika programmen. Vissa program innehåller flera språk, andra bara ett. När du har valt svenska som "ditt" språk i OS X och programmet Z har svenska lokaliseringsfiler inuti sig, kommer programmet Z:s alla menyer och dialoger att vara på svenska. samtidigt kommer ett annat program, som bara finns med engelska lokaliseringsfiler, att visa menyer och dialoger på engelska -- samtidigt.

Det går dessutom att prioritera språken, så om du exempelvis föredrar norska framför tyska, prioriterar du norska lokaliseringsfiler för tyska.

Som svar på din fråga: nej, det finns inga komplikationer. Och om det nu skulle finnas någon liten skillnad mellan "språkversionerna", sköter operativsystemet självt av att avgöra vad som ska laddas ner (genom inställningen som heter Programuppdatering).

Det där ska fungera ja, men min "finder" i X är fortfarande inte svensk...

PEGGES

Tack för förklaringen. (jag får se hur det går med min finder)

Lennart

El tollo:
Ifall det inte fungerar så är det mest troligt så här:

1. Du har inte 10.1 eller nyare

2. Du har inte loggat ut och sedan in igen efter att du bytt språk i "International" i "System Preferences"

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
El tollo:
Ifall det inte fungerar så är det mest troligt så här:

1. Du har inte 10.1 eller nyare

2. Du har inte loggat ut och sedan in igen efter att du bytt språk i "International" i "System Preferences"

Jodå, jag hade 10.1.4, o det funkade inte i a f, men nu har jag fått ordning på det

1
Bevaka tråden