Kanske det men jag tvivlar starkt på det, av den enkla anledningen att man inte har hört mer om just processorn och FreeScale.
Inga rykten eller antydan till att Apple skulle vilja använda FreeScale cpuer, men jag blir glad om de gör det. Ju fler som tillverkar cpeuer till Apple kanske man kan få en större produktion omsättning på cepuer, datorerna vilket leder till att datorerna blir biligare samt kommer att innehålla bättre prestanda.
Konkurrens är alltid välkommet anser jag!
Det kanske är ett lite desperat hopp från mig, men vi är överens om att konkurrensen behövs. Om Freescale har något att erbjuda är
Men jag tror att vi ser lite olika på en sak. På ett annat ställe så påpekar du helt riktigt att IBM inte säger sig ha en G5 som är snabbare än 2.3 Ghz (det var väl så?), och din slutsats är att Apple överklockar. Vad gäller den saken, så tror jag snarare att Apples mest "kritiska" leverantörer pressas av Apple att inte avslöja vissa saker. En 2.7 Ghz PPC G5 på IBM:s hemsida skulle direkt avslöja det som Apple försöker hålla hemligt, så Apple kräver tystnad av IBM. Vi vet sedan tidigare att en leverantör av grafikkretsar nästan brände sin relation till Apple totalt när de avslöjade för mycket, innan Apple själva hade presenterat nya modeller. De är kontrollfreaks i Cupertino, och de är nog rätt duktiga på att övertala sina leverantörer att spela på deras villkor. Det kan man tycka som man vill om.
Men det kan finnas anledningar till att Freescale inte direkt skriker ut att "vi har en processor som kommer att passa perfekt i i framtida modeller från Apple och ha prestanda som en liten demon."
Det är lite vild spekulation, men om du och jag förstår att det är illa för Apple att låsa sig till en enda tillverkare av processorer, så förstår nog de som styr över Apple det också. Kanske är det ett desperat hopp, men det finns detaljer kring Freescales kommande processorer som man bara kan tolka som att de är utvecklade med tanke på Mac. Det kan väl inte finnas en frisk människa som vill stoppa den specifika beräkningskompetens som finns i AltiVec i en telefonväxel eller i ett system för styrning av industriproduktion?