Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya 2x 2.7 GHz PowerMac G5

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hunter78:

OJOJOJOJ Det är bara vi macare som köper 2 årig teknik till nypris och kraftig överpris.
Det här hade aldrig gått genom i Pc världen!

Och jag som trodde Windows gick under kategorin "teknik".

Måste säga att jag håller med Hunter78. Varför sätta i så gammal teknik och dessutom komma undan med det? Det är bara vi som redan befinner oss i macvärlden som kan tycka att en sån här uppdatering är "rätt så bra om man bara tänker efter...".

Tänk vad sjukt mycket roligare man kan ha för 18 500 spänn som en PM 2 x 2 Ghz kostar. Man kan till och med få det bästa från två världar, exempelvis en iBook och en rätt schyst PC (som man själv väljer vilka delar den ska bestå av). Visst, det blir inte två processorer (eller ja, det beror ju på hur man ser det )

Nej, i mitt perspektiv känns Powermac som en rätt sval modell för tillfället... Powerusers: Lägg pengarna på en kommande iMac med en fläskig 20-tummare istället

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Och jag som trodde Windows gick under kategorin "teknik".

HAHAHAH nja nu talar vi om hårdvara inte mjukvara annar är det sant att Windows är verkligen gammalt. Windows har blivit 20 år här om dagen tror jag, enligt WinHec & Bill Gates

Äger Motorola, IBM och Apple fortfarande PPC-teknologin, kanske dags att återvända till Motorola eller hoppas på att det på något sätt gick att trolla med knäna och närma sig AMD ??? Blir inte förvånad om kontentan blir att iMacens försäljning ökar pg.a G5:ans dödläge i Powermacarna. Var ståt MOTO idag, har dom något som skulle kunna gå att använda?

Ursprungligen av Olle@mac:

Äger Motorola, IBM och Apple fortfarande PPC-teknologin, kanske dags att återvända till Motorola eller hoppas på att det på något sätt gick att trolla med knäna och närma sig AMD ??? Blir inte förvånad om kontentan blir att iMacens försäljning ökar pg.a G5:ans dödläge i Powermacarna. Var ståt MOTO idag, har dom något som skulle kunna gå att använda?

Senaste rykte var att Moto skulle komma med en DualCore G4 ( e600 PowerPC ) med 200 Mhz front Buss men hur det blev med det vet jag ej.
Tror inte att Moto har mycket att ge oss Macare eller dator branschen.
Jag har för mig att Moto sålde ut sin division i processor tillverkning till person datorer.

Länkar http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=25251&highlight=powerbook+g5

och

http://www.freescale.com/webapp/sps/site/overview.jsp?code=DRPPCDUALCORE

Ursprungligen av Hunter78:

Tror inte att Moto har mycket att ge oss Macare eller dator branschen.
Jag har för mig att Moto sålde ut sin division i processor tillverkning till person datorer.

Kanske. Men jag ser dem (alltså Freescale) fortfarande som en joker i leken. De dual-core som det talas om är definitivt på väg, men om de hamnar i Apples datorer är lite oklart.

I bästa fall kan de ge strömsnåla alternativ med dual--core till bärbara. I sämsta fall så hamnar de i avancerade telefonväxlar eller något. Förhoppningsvis fortsätter de spela på planen, så att inte IBM kan slöa till i en trygg position som enda leverantör av processorer till Mac.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Kanske. Men jag ser dem (alltså Freescale) fortfarande som en joker i leken. De dual-core som det talas om är definitivt på väg, men om de hamnar i Apples datorer är lite oklart.

I bästa fall kan de ge strömsnåla alternativ med dual--core till bärbara. I sämsta fall så hamnar de i avancerade telefonväxlar eller något. Förhoppningsvis fortsätter de spela på planen, så att inte IBM kan slöa till i en trygg position som enda leverantör av processorer till Mac.

Kanske det men jag tvivlar starkt på det, av den enkla anledningen att man inte har hört mer om just processorn och FreeScale.
Inga rykten eller antydan till att Apple skulle vilja använda FreeScale cpuer, men jag blir glad om de gör det. Ju fler som tillverkar cpeuer till Apple kanske man kan få en större produktion omsättning på cepuer, datorerna vilket leder till att datorerna blir biligare samt kommer att innehålla bättre prestanda.

Konkurrens är alltid välkommet anser jag!

Ursprungligen av Hunter78:

Tror inte att Moto har mycket att ge oss Macare eller dator branschen.

Motorola har framförallt gett oss strömsnåla processorer i G3/G4, annars instämmer jag.

Ursprungligen av Hunter78:

Kanske det men jag tvivlar starkt på det, av den enkla anledningen att man inte har hört mer om just processorn och FreeScale.
Inga rykten eller antydan till att Apple skulle vilja använda FreeScale cpuer, men jag blir glad om de gör det. Ju fler som tillverkar cpeuer till Apple kanske man kan få en större produktion omsättning på cepuer, datorerna vilket leder till att datorerna blir biligare samt kommer att innehålla bättre prestanda.

Konkurrens är alltid välkommet anser jag!

Det kanske är ett lite desperat hopp från mig, men vi är överens om att konkurrensen behövs. Om Freescale har något att erbjuda är

Men jag tror att vi ser lite olika på en sak. På ett annat ställe så påpekar du helt riktigt att IBM inte säger sig ha en G5 som är snabbare än 2.3 Ghz (det var väl så?), och din slutsats är att Apple överklockar. Vad gäller den saken, så tror jag snarare att Apples mest "kritiska" leverantörer pressas av Apple att inte avslöja vissa saker. En 2.7 Ghz PPC G5 på IBM:s hemsida skulle direkt avslöja det som Apple försöker hålla hemligt, så Apple kräver tystnad av IBM. Vi vet sedan tidigare att en leverantör av grafikkretsar nästan brände sin relation till Apple totalt när de avslöjade för mycket, innan Apple själva hade presenterat nya modeller. De är kontrollfreaks i Cupertino, och de är nog rätt duktiga på att övertala sina leverantörer att spela på deras villkor. Det kan man tycka som man vill om.

Men det kan finnas anledningar till att Freescale inte direkt skriker ut att "vi har en processor som kommer att passa perfekt i i framtida modeller från Apple och ha prestanda som en liten demon."

Det är lite vild spekulation, men om du och jag förstår att det är illa för Apple att låsa sig till en enda tillverkare av processorer, så förstår nog de som styr över Apple det också. Kanske är det ett desperat hopp, men det finns detaljer kring Freescales kommande processorer som man bara kan tolka som att de är utvecklade med tanke på Mac. Det kan väl inte finnas en frisk människa som vill stoppa den specifika beräkningskompetens som finns i AltiVec i en telefonväxel eller i ett system för styrning av industriproduktion?

  • Medlem
  • 2005-04-29 10:16

Är inte G5 en variant av IBMs Power4? Om det är problem är det väl bara att Göra en variant av Power5 och kalla den för G6? Visserligen ligger de bara på 1,65Ghz, men tror att de spöar G5:an ändå.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Är inte G5 en variant av IBMs Power4? Om det är problem är det väl bara att Göra en variant av Power5 och kalla den för G6? Visserligen ligger de bara på 1,65Ghz, men tror att de spöar G5:an ändå.

/hpe

Problemet är inta att göra utan Tiden ligger emot Apple redan nu, Apple hårdvara är gammal och försäljningen är urdålig på PowerMac G5. Förvisso är det inget nytt enligt Apple mått men vad då! Att sälja 2-3 år gammal teknik för nypris är sjukt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 13:42

Visst..visst.. Äsch!

Jag vill ha en dubbel 2,7:a likt förbannat.
Tycker powermac g5:orna låg 2 år före
när de kom såå..

P.S
QT7pro med H264 rockar fett!
D.S

Ursprungligen av Tomas Lindholm:

Jag vill ha en dubbel 2,7:a likt förbannat.
Tycker powermac g5:orna låg 2 år före
när de kom såå..

P.S
QT7pro med H264 rockar fett!
D.S

Det en sak att vilja ha och en annan sak att powerMacen är värt pengarna om man kollar hårdvaro komponenterna!

Jag skulle också vilja ha en powermav G5 dual 2.7Ghz men jag vet att den inte är värt pengarna, där av köper jag inte en. Sedan har jag en Pc som inte är sämre i prestanda än powerMacen där av inget intresse av powermacen. Pc gick på omkring 20000 ink moms. PowerMacen med samma konfig som min Pc ligger på Applestore ca 33500 medan pc kostade ca 20000. Det skiljer sig ca 13500 mellan Macen och Pc i pris när prestanda är ungefär lika.
Däremot väntar jag in en större uppgradering av PowerBooks om det kommer till WWDC i juni.
Sedan har man en Macmini hemma som man har som tröst tills powerbooken kommer att uppgraderas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 18:43

Fast problemet med G5:an idag är inte CPU:n direkt. Det som egentligen bara ligger efter är GPU:n. Att grafikkort varit något Apple ALLTID (utom när första B/W G3:an kom) varit något Apple segar efter med förstår jag inte.

Sen skulle man kunna gör alla annat jag skrivit här (inbyggd RAID 0, 1 eller 5 på moderkortet, stöd för 4 diskar, 2 SuperDrives, bättre FireWire/fler portar, extern SATA osv).

Förstår inte heller varför AppleStor sälher GeForce FX6800 DDL Ultra när ett ATi X800 XT är likvärdigt prestandamässigt men billigare och tar INTE upp två kort-platser.

Men men, man kan inte få allt här i världen uppenbarligen.

Fast fortfarande är inte G5:an galet överprissatt. Satte ihop en Dual 3Ghz Xeon hos Dell med liknande uppsättning man får på en G5:an och den hamna på 26 100 kr exkl moms. Då med ett "base" grafik kort. Lustigt här är dock att man har ett val för att ex. få ett 512MB Quadrokort om man vill.

Nja nog är G5 upp över väggarna för högt prissatt, det finns ingen anledning att gå över ån efter vatten för att bygga sig en pc som motsvarar eller till och med överträffar en mac...

Kolla in tråden:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=74919&page=1&pp=25

Bevaka tråden