Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oläsbar hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-04-25 23:10

Idag var det då dags, min första fetkrasch av OS X. Helt plötsligt vid en uppstart av datorn så fick jag en kernel panic. OK, tänkte jag och startade om den. Uppstarten gick bra ända tills login-rutan skulle dyka upp. Skärmen var bara blå och badbollen snurrade med jämna mellanrum.

Startade då upp från en annan disk, och vid inloggningen får jag meddelandet att OS X inte kan läsa disken och frågar om jag vill formatera den, vilket jag inte vill. Jag kör Disk Utility på den och får meddelandet ´Invalid sibling link´, tyvärr så verkar inte Disk Utility kunna reparera det....

Har även testat att starta upp i Single User läge och kört fsck -y. Samma felmeddelande där, men ingen reparation sker där heller.

Nån som vet vad man kan göra? Har lite trevliga dokument som jag verkligen skulle vilja ha kvar på min disk...

Tacksam för svar

Förmodligen ett fel som inte apple klarar av att fixa. Prova någe annat verktyg. Tex Diskwarrior eller Norton.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-04-25 23:20

Eftersom jag inte kan mounta disken i OS 9 så kan jag inte välja den i DiskWarrior.

När jag kör Norton Disk Doctor så avslutar den undersökningen på grund av ett oväntat fel, oxå det i samband med att den ska mounta disken...

Kanske ska tillägga att jag inte installerade OS 9 drivare på disken när jag lade in OS X... Finns det nåt sätt att installera dom i efterhand?

• Oregistrerad
  • 2002-04-26 08:53

Långskott:
Öppna datorn och kolla att alla kablar sitter fast ordentligt mellan HD och moderkort...

Är disken formaterad i UFS eller HFS+?

• Oregistrerad
  • 2002-04-26 11:47

Gick det inte att köra Disk Warrior direkt från Cd´n?

Om du har tillgång till en annan dator så skall du pröva att ta ur hårdisken från den felaktiga, koppla in den på den andra och sedan försöka mounta den därifrån med Norton. Försök inte köra Norton DiskDoctor utan mounta enbart hårdisken med Norton. Om det ta lyckas så kör du sedan Disk Warrior som reparerar felen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-04-26 12:57

Har ordnat sig nu. Efter ett otal antal omstarter och en massa körande av fsck -y så dök disken plötsligt upp när jag startade från min andra hårddisk. Så jag kopierade över allt viktigt, formaterade om och installerade nytt. Nu är allt bra igen

Tack ändå för alla snabba svar!

1
Bevaka tråden