Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installationsproblem med partition

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-04-29 12:01

Jag ställde denna fråga i en annan tråd men det var nog egentligen fel tråd både vad avser ämne och läsfrekvens (!) och hoppas på bättre lycka här. Naturligtvis har jag raderat den andra tråden!

Första inlägget från 2005-05-28: Jag har idag via bud till mitt jobb fått Tiger levererat och ska hem och installera det om några minuter. För några månader sedan kraschade min 30 GB HD till Ibooken och jag köpte en ny HD på 60 GB (80 GB var slut och jag hade bråttom att få datorn att fungera). Då rekommenderade den trevlige teknikern mig att han skulle installera Carbon Copy Cloner och sedan göra en sk partition med en lagrings-HD på 40 GB och två backuper på vardera 10 GB. Min lagringsdel har jag fortfarande mycket utrymme kvar på men den partition där Application ligger och program installeras börjar bli full. Häromdagen kunde jag lösa det genom att rensa skrivbordet när jag fick meddelande om att startskivan var full men nu är det nästan enbart nödvändiga program som ligger kvar på ena partitionen om 10GB. Hur löser jag detta utan att behöva slänga nödvändiga program? Kan jag själv på ett enkelt sätt omfördela utrymmet på de olika partitionerna? Hur gör jag i så fall? Tiger kräver ju upp mot 3 GB med verktygen och jag tror att det kan bli trångt på startskivan, d v s ena 10 GB-partitionen. Eller kan jag helt enkelt installera Tiger på lagringspartitionen, d v s ändra så att den blir startskiva när installationsprogrammet till Tigern frågar mig var jag vill installera systemet, även om det inte var tanken från teknikerns sida?

Eftersom jag brinner av längtan att nu åka hem och installera Tigern så hoppas jag att någon vänlig själ kan hjälpa mig i min nöd.

Tack på förhand!

Andra inlägget från 2005-05-29: I vanliga fall brukar jag bli så positivt överraskad att forumdeltagare bara minuter efter det att man postat en fråga brukar besvara den och jag har ännu inte ställt en fråga som ingen inte lyckats svara på. I dessa dagar förstår jag dock att folk har andra prioriteringar (host, Tiger) än att besvara frågor på forumet.
Jag var så pass otålig igår när jag kom hem att jag dock installerade Tiger på lagrings-partitionen på 40 GB. Problemet är nu bara att den då inte uppdaterade Panther och alla filer jag har där utan nu ligger Panther kvar på en av back up-partitionerna och Tiger på lagringspartitionen. Beroende på vilken startskiva jag väljer kan jag alltså välja om jag vill använda Panther eller Tiger. Detta var ju inte meningen!!! Det finns kanske två sätt att lösa detta på:

1. med Tiger kan man ju, vad jag förstå ganska lätt, föra över information mellan olika hårddiskar och partitioner. Då skulle jag t.ex. via filnågotingprogrammet (jag sitter nu på jobbet och minns inte det exakta namnet) föra över den information från Panther jag vill ha. t.ex. Safaribokmärken och Itunesfiler. Bilder och andra dokument kan jag ju söka via Spotlight. Det är dock lite onödigt att ha två operativsystem och blir ju krångligare. Ingen bra lösning med andra ord!

2. det andra sättet, och det mest naturliga (om det går?) vore väl att avinstallera Tiger från lagringspartitionen och sedan göra en vanlig uppdatering på den mindre back up-partitionen. Men innan dess måste jag ju dock frigöra plats på denna vilket var problemet i mitt första inlägg.

Jag har således tre frågor.

1. Har ni tips på vilka mappar man kan radera på back uperna, där nu Panther ligger kvar, för att frigöra utrymme. Jag vågar inte röra de mappar som skulle kunna vara nödvändiga för systemet. För att klargöra kan jag säga att lagringspartitionen är den HD där jag sparar mp3-filer, dokument, bilder m.m. medan back uperna är reserverade för "Application" och dylika filer där jag sparar program.

2. Hur går jag sedan tillväga för att avinstallera Tiger från lagringspartitionen för att sedan installera om den över gamla Panther på den mindre partitionen? Kan man överhuvudtaget avinstallera ett OS utan att radera hela partitionen/HD:n?

3 Tanken från teknikern som bytte HD och samtidigt lade upp partitionerna var ju god, d v s att jag vid en HD-krasch inte skulle förlora all data utan så att säga sprida riskerna (det får kanske bli en extern HD någon gång). Nu kanske det funkar bättre när man har en större HD än 60 GB eftersom back up-partitionerna nu inte blir så stora. I mitt fall kanske det hade varit enklare att ha kvar en enda stor HD. Kan jag själv på något enkelt sätt omfördela storleken på de olika partitionerna om jag nu inte skulle kunna frigöra mer utrymme på de befintliga back up-partitionerna?

När ni har hunnit bekanta er men Tiger och åter riktar era blickar till forumet vore jag tacksam för svar!

Senast redigerat 2005-04-29 14:17
  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 12:05

Skit i att partitionera är mitt råd. Bara strul, såvida du inte jobbar med stora mediafiler...

• Medlem
  • Danderyd
  • 2005-04-29 12:18
Ursprungligen av DaPhox:

Skit i att partitionera är mitt råd. Bara strul, såvida du inte jobbar med stora mediafiler...

Jo, så här i retrospekt kanske eftertankens kranka blekhet infinner sig; även om teknikerns intention var god. Nu sitter jag dock med partitioner och får lösa det på bästa sätt med, hoppas jag, benägen hjälp från er.

1
Bevaka tråden