- Jens H
- Medlem ●
- Göteborg
Västra Götalandsregionen hade i sitt senaste hem-pc-erbjudande 2003 med flera olika mac-allternativ. Men i det kommande erbjudantet man filar på kommer man enligt regionens hemsida inte längre att ha med mac...
Jag vet inte om man ska gråta blod över detta - har haft personalköp i 3 år och det känns inte som en bra affär för mig som användare. Skulle nog rekomendera att istället ta ett lån med den nu låga räntan och betala kalaset den vägen. Visst, det ser snyggt ut på pappret att Apple finns med men frågar mig om själva ekonomin i detta är speciellt bra. För snart 3 år sedan så blev det en MDD, en 17" Applevision (den platta) samt en HP printer/scanner/kopiator. Att varje månad i 3 års tid betala ca: 1.100 suger lite kan jag tycka. Ta istället och räkna på OM det är mer lönsamt att handla direkt via bra lån.
Olle
Jag vet inte om man ska gråta blod över detta - har haft personalköp i 3 år och det känns inte som en bra affär för mig som användare. Skulle nog rekomendera att istället ta ett lån med den nu låga räntan och betala kalaset den vägen. Visst, det ser snyggt ut på pappret att Apple finns med men frågar mig om själva ekonomin i detta är speciellt bra. För snart 3 år sedan så blev det en MDD, en 17" Applevision (den platta) samt en HP printer/scanner/kopiator. Att varje månad i 3 års tid betala ca: 1.100 suger lite kan jag tycka. Ta istället och räkna på OM det är mer lönsamt att handla direkt via bra lån.
Olle
Du fick ungefär samma villkor som jag för liknande utrustning. PC-paketen kostade hälvten. Så.. nog är det lite tveksamt om det är bra.
Beror väl lite på hur man ligger skattemässigt? Ligger man över 50% gör det ju en hel del i faktiska pengar mot det lilla avdraget man får göra för räntan vid vanligt lån.
Jag försökte för övrigt få till Apple hos oss, men det var stört omöjligt. Spelade till slut inte så stor roll eftersom det blev en form av hyresavtal utan angivet lossköpspris i slutet. DET är inget bra alls.
/Y
Och så här motiverar dom det:
"Hej Jens.
Förra gången valde vi att i ett erbjudande inkludera Mac som produkt eftersom det framställdes såsom varandes ett stort intresse.
Utfallet av detta blev att andelen anställda som tecknade sig för en Mac som HemPC blev cirka 125 stycken (av 10 220 totalt) vilket motsvarar cirka 1,2 % av den totala volymen HemPC-paket levererade inom Västra Götalandsregionen.
Skälen som ligger till grund för att inte erbjuda Mac i det kommande erbjudandet är följande:
Ett lågt utfall av tecknade Mac (se ovan).
Svårigheter att administrera support och service (funktionen med Apple carepack har inte fungerat smärtfritt i de pågående avtalen i samband med era ASP).
Vissa problem med att få tillbehör ut PC-sortimentet att passa till Mac vilket innebär att man måste ha flera olika artiklar av samma produkttyp/funktion vilket inte är önskvärt.
Västra Götalandsregionen har i princip uteslutande PC som plattform inom sin kärnverksamhet vilket innebär att det är det operativsystemet som vi vill utöka datormognaden på.
Skulle förutsättningarna för vårt beslut förändras i framtiden så får vi ta frågan under övervägande då.
mvh
/Arbetsgruppen för HemPC"
Och så här motiverar dom det:
"Hej Jens.
Förra gången valde vi att i ett erbjudande inkludera Mac som produkt eftersom det framställdes såsom varandes ett stort intresse.
Utfallet av detta blev att andelen anställda som tecknade sig för en Mac som HemPC blev cirka 125 stycken (av 10 220 totalt) vilket motsvarar cirka 1,2 % av den totala volymen HemPC-paket levererade inom Västra Götalandsregionen.
De kände sig kanske "lurade", kanske de fick för sig att jättemånga ville ha Mac. Jag kan ju bara undra lite hur paketen marknadfördes. Var Mac-alternativet lika synligt som PC-paketen?
:rolleyes:
125 användare är väl inte att förakta.
Tillbehör som inte passar? Vilka då?
Vad är det användarna skall lära sig som är så viktigt för kärnverksamheten?
Att uppdatera sitt virusskydd dagligen?
I så fall så borde Västra Götalandsregionen tänka om helt och istället gå över på Macintosh i stor skala.
Men då skulle väl IT-avdelningen få för lite att göra.
125 användare är väl inte att förakta.
Vad är det användarna skall lära sig som är så viktigt för kärnverksamheten?
Att uppdatera sitt virusskydd dagligen?
Synd ändå. Frugan jobbar ju för regionen & jag hade faktiskt hoppats lite på en hem-mac.
Nästa gång jag är på jobb uppe i Regionens hus i Vänersborg så ska jag banna dom - är där några gånger varje år då dom har diverse presskonferenser... dom borde värna om att anställda i Västra Götaland har om en bred kompetens - gör man som dom så kan man nästan sätta likhetstecken med hur MS blockerat 3:e partstillverkares mediaspelare - där slåss ju EU för att allternativen ska finnas. Det är trist att den lilla avkroken här uppe i den mörka norden väljer att sätta på sig skygglappar och iställer hittar på en ren undanflykt - dom borde skämmas!
Nu är jag dålig på detta med om uppgifterna om 125 & 10.220 sålda datorer är offentliga handlingar men jag tror inte på siffrorna, tycker att det låter skumt. Som jämförelse så kan jag nämna att när SVT hade sitt personalköp så blev det ca: 450 datorer totalt varav ca: 130 macar. (Intresseanmälningar för mac var i alla fall strax under 130 macar ). Försök begär ut papper som kan bevisa att dom har rätt och inte helt enkelt har hittat på siffrorna - jag skulle inte lita på något utan att få se faktaunderlag. Ring Regionens hus och fråga om dom har en registrator som kan plocka fram uppgifterna.
Ehh... personalköp av datorer fanns inte för 15 år sedan - vad referarade du till med dessa "15 år" ?
Kickbacken till kunder som uteslutande köpte PC och valde att sluta köpa Mac fanns redan då.
Jag jobbade som Apple-åf på den tiden och då fanns det många återförsäljare som sålde både Mac och PC. Men det försvann i samband med att en av de största PC-leverantörerna införde en särskild kickback till de återförsäljare som valde att enbart sälja PC.
Det är inte otänkbart att de har använt samma metoder senare, när de har tecknat HemPC-avtal direkt med återförsäljarnas kunder.
Så var det med den fria konkurrensen.
Det är inte otänkbart att de har använt samma metoder senare, när de har tecknat HemPC-avtal direkt med återförsäljarnas kunder. - Så var det med den fria konkurrensen.
Mnja.. blir inte ditt konstaterande lite dubbelt nu? Först gissar du att det möjligen kan vara så och sedan drar du utan täckning slutsatsen att det är som du tror. Nä snälla du, visa källor för dina gissningar så att dom blir mer trovärdiga.
Mnja.. blir inte ditt konstaterande lite dubbelt nu? Först gissar du att det möjligen kan vara så och sedan drar du utan täckning slutsatsen att det är som du tror. Nä snälla du, visa källor för dina gissningar så att dom blir mer trovärdiga.
Det fattar du väl att jag inte kan lägga ut namn här på 99mac. Men jag har själv hört detta från mina chefer som motivering till att sluta sälja Mac. När Mac-försäljningen utgjorde 5 % av omsättningen, så var det betydligt intressantare att få en extra procent på PC-inköpen. Dessutom så blev vissa kunder betydligt gladare. Vid den här tiden så var t ex Göteborgs kommuns IT-chef ordförande i IBM:s användarförening för hela Europa. Han blev ju inte precis ledsen när han fick höra att min arbetsgivare skulle sluta sälja Mac.
Sahlgrenskas IT-chef var tidigare ordförande i HP:s användarförening och vad valde de för system? Jo, givetvis UNIX-datorer från HP. Big surprise.
En annan välkänd metod som det stora dataföretaget ofta använder sig av, är att hota med att de inte kan ge samma datasupport ifall kunderna köper utrustning från annat håll. Tänk dig själv en IT-avdelning som sitter med s k affärskritiska system på datorer levererade från ett stort känt företag, som de inte själva klarar av att supporta utan konsulthjälp från det stora fina dataföretaget. De är ju livrädda för att inte få hjälp vid ett driftsstopp.
Det kallas tjänster och mottjänster på vanlig svenska. Att mota ut Macarna är ett enkelt beslut i de sammanhangen.
IBM jobbar dessutom aktivt med att placera ut sitt folk som IT-ansvariga hos sina kunder. Och lojaliteten med IBM finns givetvis kvar, även efter att man har bytt arbetsgivare.
Outsourcing är en annan metod. Då tar man över hela driftansvaret för IT-avdelningen och de system som företaget/förvaltningen har. Och var tror du då att man lägger sina inköp?
Vid ett tillfälle så konfronterade jag en av det stora företagets säljare och frågade honom hur det kommer sig att kunderna så ofta väljer deras produkter framför andras?
Han svarade att de inte säljer produkter utan en strategi. (min tolkning; strategin går ut på att mota bort andra fabrikat)
Hur ofta har inte du hört att ett företag har en IBM-strategi, och kan därför inte ta in några Macar?
Nu för tiden är det kanske vanligare att företagen har en Windows- eller PC-strategi.
IT-avdelningarna sitter m a o i knät på sina leverantörer, delvis p g a sin egen inkompetens på IT-området.
Sen har vi konsultföretagen som mutar in sig genom att ge rabatt på nästa konsultjobb beroende på hur mycket man har köpt tidigare. Det gör det ointressant att ta in någon annan leverantör, eftersom prisskillnaden blir för stor. Ett av de här stora konsultföretagen säljer dessutom PC-datorer genom ett av sina dotterföretag.
Apple har aldrig riktigt fattat hur man knyter till sig kunderna. De tror att det räcker med att ha de bästa produkterna. Det gör det tyvärr inte. För då hade Apples marknadsandelar varit betydligt större än vad de är idag. Förklaringen är istället att konkurrenterna jobbar närmare kunderna och knyter dem hårdare till sig med hjälp av olika avtal som effektivt motar bort Apple m fl.
Apple har aldrig riktigt fattat hur man knyter till sig kunderna.
Du menar nepotism, mutor och infiltration hos kunderna så som du själv beskriver?
Om man nu anser att det är legitima metoder så tycks Apple inte ha fattat det, nej. Själv tycker jag att dylikt förfarande är kriminellt och bör anmälas till Marknadsdomstolen, konkurrensverket, eller vilka det nu är som ansvarar för att vi ska ha en sund konkurrens på svenska marknaden. Det du beskriver visar ju för övrigt att svenska datorbranschen tycks vara värre form av pyramidspel än Herbalife och andra skitprodukter samt att Apple verkar vara en av de få som kör med rent spel.
Eftersom du tycks vara insatt i hur diverse "upphandlingar" går till inom det offentliga förvånar det mig att du inte nämner den kanske störst bidragande anledningen till att Sahlgrenska/Västra Götalandsregionen kör med Lotus Notes för eposten; jo då, även detta är ett utfall av den ruttna svågerpolitik som genomsyrar IT-Sverige.