Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

wmv/xvid/divx i Quicktime 7 ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2005-04-29 21:58

Uppgraderade nyligen till 10.3.9 och därefter till Quicktime 7.
Inte utforskat de nya funktionerna än, men utseendet gillar jag skarpt.
Undrar därför om det går att att spela Alla format i Quicktime (som på PC där man tankar codecs och sen kan se allt i windowsmediaplayer).
Just nu är det VLC till divx/xvid och windowsmediaplayer för .wmv, men är lite drygt med 3 program bara för att se på video. Testade att dra ner ett program som skulle göra det möjligt att spela .wmv i Quicktime 6, men det verkar inte funka i Quicktime 7.

Hoppas att det inte bara är jag som är intresserad av detta och att jag därför förhoppsningsvis kommer få svar.

Ursprungligen av j0ppe:

Uppgraderade nyligen till 10.3.9 och därefter till Quicktime 7.
Inte utforskat de nya funktionerna än, men utseendet gillar jag skarpt.
Undrar därför om det går att att spela Alla format i Quicktime (som på PC där man tankar codecs och sen kan se allt i windowsmediaplayer).
Just nu är det VLC till divx/xvid och windowsmediaplayer för .wmv, men är lite drygt med 3 program bara för att se på video. Testade att dra ner ett program som skulle göra det möjligt att spela .wmv i Quicktime 6, men det verkar inte funka i Quicktime 7.

Hoppas att det inte bara är jag som är intresserad av detta och att jag därför förhoppsningsvis kommer få svar.

WMV kan du glömma i QT, men Xvid och DivX är bara och köra. Ladda ner codec bara så är det lugnt.

Ursprungligen av Svante S:

WMV kan du glömma i QT, men Xvid och DivX är bara och köra. Ladda ner codec bara så är det lugnt.

WMV går fint i QT med en plug-in också. Som heter just WMW-player som kan hittas på: http://www.flip4mac.com/

Hrm, jag har problem med fullskärmsuppspelning. Hur jag än vrider och vänder på inställningarna så blir alltid fullscreen på datorn och inte på tv:n. Oavsett vilken skärm som är primär... nån som haft samma problem? /Viktor

Ursprungligen av Dr.Greenbaum:

Hrm, jag har problem med fullskärmsuppspelning. Hur jag än vrider och vänder på inställningarna så blir alltid fullscreen på datorn och inte på tv:n. Oavsett vilken skärm som är primär... nån som haft samma problem? /Viktor

Snackar du QuickTime Pro? Välj då "Presentera film..." och se till att du får filmikonen i den skärm du vill.

Tack!

Ursprungligen av Svante S:

Snackar du QuickTime Pro? Välj då "Presentera film..." och se till att du får filmikonen i den skärm du vill.

Det där löste ju allt! Måste säga att det har blivit rätt bra att använda, särskilt som VLC har börjat få för sig att hänga sig titt som tätt!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-05-05 14:42

10.3.9 med QT7 är inte helt problemfritt för tillfället. För DivX har man tidigare kunnat använda en kombination av DivX 5.0.2 codec och 3ivx codec (Detta eftersom QT haft problem med AVI filer vilka har ett MP3 ljudspår, vilket löses av DivX codecen. Själva avkodningen av både Xvid och DivX videospår har gjorts av 3ivx)

Tyvärr är inte Divx codecen kompatibel med kombinationen 10.3.9 och QT7 vilket gjort att ljudet inte längre fungerar på många DivX och Xvid klipp.

För WMV kan man använda utmärkta Flip 4 Mac. Den är inte helt kompatibel heller men enligt utvecklarna jobbar dom på en uppgradering. Problemen gäller mest WMV version 8 filer och inbäddade filer i Safari. WMV 9 fungerar överlag bra.

Det kommer en gratis plug för WMV uppspelning från Popwire strax också..

1
Bevaka tråden