citera:Skapades ursprungligen av: mathias:
Adrian - Tack för ditt svar... jag förstod att det var något sådant. Jag sitter på en PC nu och kodar min hemsida i "wordpad", och det funkar utmärkt att skriva åäö och sedan ladda upp direkt. Jag ska kolla upp programmet du tipsade om till Mac.
Är det någon annan som har förslag på FTP-program till Mac som klarar detsamma. Det suger rätt mycket att måste skriva alla tecken istället för åäö!!!
Det beror på att Windows och Mac använder olika kodning av tecknen, det kodning som används av Windows (om man kör t.ex. på svenska) är till stora delar samma som de flesta webläsare antar som standard om inte annat anges (dvs ISO-8859-1). Mac använder oftast MacRoman där t.ex. tecknen för åäö inte stämmer med 8859-1.
Men man ska väl kunna tala om om man använder nåt annat, nåt i den här stilen: meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" men sedan är det en fråga om läsarna klarar det för alla kodninger.
Så det finns väl två sätt att lösa problemet, skriva som vanligt och se till att texten sparas som ISO-8859-1 eller använda "HTML kodning" av tecken (det kan behövas för specialtecken i vilket fall).
Min lösning är att använda BBEdit och omvandla till "HTML kodning" alternativ ett "renderingsprogram" (liknande Mason för de som vet vad det är) som rendrerar sajten och isamband med detta kodar om tecknen.