Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2005-04-30 10:47

Vad ska en PCägare köpa för Mac när jag nu funderar på att gå över? Har tänkt mig en Mini som ersättning för min primära stationära men kör mycket på mina pc-laptops som jag är lite irriterade på, de låter en hel del och blir ruskigt varma (har allvarligt talat börjat oroa mig för någon form av brännskador pga långvarig hög värme i knät!). Hur är det med apples bärbara, är de tysta, varma?
Vad det gäller mini som primär stationär är den egentligen bara till för surf, mail och bank om det funkar, och iTunes. Skulle det räcka med mini eller behövs det en kraftigare modell?
Kanske en bärbar som skulle kunna ersätta både stationära och bärbara PC? Viktigt är att de är tysta, svala och inte sega.

Tacksam för tips!

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-30 10:54

Jag kan inte uttala mig om iBook eller powerbook. Dock så har jag en mini; och den duger gott och väl till dom saker du nämner. Safari/firefox fungerar utmärkt med min bank..föreningssparbanken. Tror att det kan bli lite problem om du har nåt program som måste installeras. Dom flesta bankerna har ju nuförtiden nån slags kod som antingen skrivs in från en dosa eller "skraplotter".

Minin låter väldigt lite. I normalläge så hörs hårddisken lite lätt.. låter som en väldigt tyst fläkt...men har man musik på så hörs det inte alls det krävs att det är knäpptyst i rummet för att den ska höras. Fläkten som går igång när den arbetar hårt låter rätt mycket...men inte alls som på mina gamla PC. Men så fort den inte är lika belastad så börjar fläkten sakta att sluta snurra.

Jag tycker att du bör åtminstone köpa 512 mb RAM; mer om du har råd men 512 räcker gott och väl till det du ska använda datorn till.

• Medlem
  • Borlänge
  • 2005-04-30 11:10

Låter toppen med mini

Ursprungligen av rixard:

Jag kan inte uttala mig om iBook eller powerbook. Dock så har jag en mini; och den duger gott och väl till dom saker du nämner. Safari/firefox fungerar utmärkt med min bank..föreningssparbanken. Tror att det kan bli lite problem om du har nåt program som måste installeras. Dom flesta bankerna har ju nuförtiden nån slags kod som antingen skrivs in från en dosa eller "skraplotter".

Minin låter väldigt lite. I normalläge så hörs hårddisken lite lätt.. låter som en väldigt tyst fläkt...men har man musik på så hörs det inte alls det krävs att det är knäpptyst i rummet för att den ska höras. Fläkten som går igång när den arbetar hårt låter rätt mycket...men inte alls som på mina gamla PC. Men så fort den inte är lika belastad så börjar fläkten sakta att sluta snurra.

Jag tycker att du bör åtminstone köpa 512 mb RAM; mer om du har råd men 512 räcker gott och väl till det du ska använda datorn till.

Det låter toppen, tack, trist att man blir så köpsugen...

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-30 12:25
Ursprungligen av PeMPe:

Det låter toppen, tack, trist att man blir så köpsugen...

För min del så är jag fast på obestämd tid. Jag är helnöjd med både den fysiska burken(fläktar, energiförbrukning & design) samt mjukvaran(operativsystemet, dom program som följer med iLife 05, appleworks, iTunes osv...) känns som hemma.

Ett tips är ju att du besöker en vän som har en mac med os x eller att du går till närmsta återförsäljare och provar lite.

Jag sitter och funderar på en sak. Mac Minin är den klenaste rent prestandamässigt av dom stationära datorerna. Jag har den klenaste...är extremt nöjd med prestandan. Undrar då hur det känns på en kraftigare burk..

Summa summarum: minin med "sämst" prestanda gör en väldigt glad och nöjd. Kan bara bli bättre om man byter upp sig nåt tag.

Ang bärbara så är de både tysta (12" drar fläkten igång lite oftare, 17" lite senare. Min 17" drar bara igång om jag gör något riktigt processorintensivt) och tillräckligt snabba för de behov du verkar ha. Däremot blir de oundvikligen varma...

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-04-30 15:52
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Ang bärbara så är de både tysta (12" drar fläkten igång lite oftare, 17" lite senare. Min 17" drar bara igång om jag gör något riktigt processorintensivt) och tillräckligt snabba för de behov du verkar ha. Däremot blir de oundvikligen varma...

min 12" har fläktarna i gång hela tiden praktiskt taget:-/ i bland kan man få tyst på den om man bara har finder och maximalt safari i gång och inget externt tangentbord eller mus inkopplat..

• Oregistrerad
  • 2005-04-30 16:47
Citat:

Jag sitter och funderar på en sak. Mac Minin är den klenaste rent prestandamässigt av dom stationära datorerna. Jag har den klenaste...är extremt nöjd med prestandan. Undrar då hur det känns på en kraftigare burk..

Summa summarum: minin med "sämst" prestanda gör en väldigt glad och nöjd. Kan bara bli bättre om man byter upp sig nåt tag.

Kan bara instämma! Jag är grymt nöjd med både mjukvaran och hårdvaran (dvs minin) En Mac mini räcker nog långt för de flesta

iMac 20" så fort det kommer en updatering.
Prisvärd redan idag.
Se till att få 10% rabbat också.
Samt fixa 1gb Ram.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-30 17:27

Jag tror också att en Mini räcker gott och väl till det mesta som en vanlig användare sysslar med, men som sagt, köp en iMac om du vill ha bättre prestanda till bra pris samt har de extra pengarna.

Jag är också nyfiken på hur snabba Power Macarna med dubbla processorer är om jag tycker att min iMac G4 1GHz och iBook 1.2 GHz är snabba. En sådan blir det om ca. 2 år när jag skrapat ihop pengarna...

• Oregistrerad
  • 2005-04-30 18:41
Citat:

Jag är också nyfiken på hur snabba Power Macarna med dubbla processorer är om jag tycker att min iMac G4 1GHz och iBook 1.2 GHz är snabba. En sådan blir det om ca. 2 år när jag skrapat ihop pengarna...

Då blir det förhoppningsvis en PowerMac G6 med atom-processor då

1
Bevaka tråden