- Gäst
- Oregistrerad ●
Okej men det där porgrammet som man behöver ladda ner funkar o så?
Jag laddade ner det medan jag körde Panther, sedan gjorde jag en uppgradering till Tiger. Programmet fungerar fortfarande, så jag antar att Ja.
Men hallå? Det fungerar väl inte alls i Mozilla? (Allt funkar, men SIGNERINGEN funkar inte...) Så är det på FireFox i alla fall, och det ska väl vara samma, eller?
I Mozilla 1.4.1 fungerar det utmärkt, men inte i någon annan version vad jag förstår. Sådan är nu Handelsbanken. :rolleyes: Denna version av Mozilla finns att ladda ner på någon gammal nostalgisida.
Ja det fungerar. I alla fall precis som det gjorde innan, dvs. med Mozilla 1.4.1 (och med någon lika gammal Netscape tror jag).
Safari vill den inte i.
Och folk svarar inte mer eller bättre för att man använder sju frågetecken. Snarare tvärt om. (EDIT: Strålande je61! )
Hallå igen jag vill bara berätta att Tiger funkar utmärkt med Handelsbanken tack för alla svar.
/Jens.
Funkar Handelsbanken med Safari och Firefox eller är du tvungen att använda någon gammal rostig webbläsare?
Jag funderar på att byta till Handelsbanken från FSB pga bolån, men då måste internetbanken fungera ordentligt utan en massa specialprogram eller hack.
Uj uj uj. Handelsbanken är sådär faktiskt.
1. Du måste använda Netscape (inte den senaste)
2. Du måste installera ett irriterande litet signeringsprogram på den datorn du tänker använda (du kan alltså inte göra banking på lånad dator)
3. Du måste dessutom lägga till och godkänna en nyckel i signeringsprogram, och tyvärr kan man inte ha flera nycklar i samma dator. Eller jo, om man har olika User accounts i Mac OS X så går det ju förstås, men det är inte så smidigt.
4. Du kan glömma e-leg och Bank-Id och sånt. Det funkar inte. Eller, det är en sanning med modifikation. Vissa påstår att man kan registrera (OBS för att göra detta måste du först installera en gammal Netscape (?), signeringsprogrammet, p12-filerna ska flyttas runt på en lånad PC, och signeringsproceduren skall utföras) sitt bank-id på en lånad Windowsburk, och sen med lite meck kunna använda det sen på sin Mac, men allvarligt talat, är det så man vill ha det? Inte jag i alla fall.
Till sist måste jag ju ändå säga att Handelsbankens internetbank faktiskt funkar jättebra när väl allt är installerat och Netscape har tuffat igång. Oj nu kom jag på en sak: det är löjligt lång framförhållning på räkningar betalning. 3 dagar senare betalas räkningen om man bankar innan kl 15 (!).
Förut hade jag SEB, och den var faktiskt grymt enkel och snabb. En liten tunn dosa man kunde ha med sig gjorde att man kunde banka var man än var nånstans. Och om man registrerade innan kl 23, betalades det dagen efter! Vet ej hur SEB är med e-leg och såna nymodigheter, men chansen finns ju att det funkar bättre.
Argh! Varför kan inte bästa banken (Handelsbanken) skaffa en riktig it-chef eller nåt?!?
Förut hade jag SEB, och den var faktiskt grymt enkel och snabb. En liten tunn dosa man kunde ha med sig gjorde att man kunde banka var man än var nånstans. Och om man registrerade innan kl 23, betalades det dagen efter! Vet ej hur SEB är med e-leg och såna nymodigheter, men chansen finns ju att det funkar bättre.
Nej, jag försökte mig på det för att få enklare hantering hos Försäkringskassan. SEB förlitar sig på Telia för att utfärda e-leg. Fungerar bara med MSIE 6. (Dags att klaga hos Skatteverket, Försäkringskassan, Telia och bankerna... )
Uj uj uj. Handelsbanken är sådär faktiskt.
2. Du måste installera ett irriterande litet signeringsprogram på den datorn du tänker använda (du kan alltså inte göra banking på lånad dator)
Handelsbanken har något som kallas för engångskoder, som jag använder, funkar oavsett vad man har för dator/os/webbläsare.
För svenssonsurfaren är det Netscape 7.1 som gäller och ingenting annat. Netscape funkade verkligen kass i en tidigare version av SHB-banken men sedan ett år tillbaka är sajten mycket rapp och lättjobbad.
Möjligen har någon lyckats få det att funka med Mozilla och andra webbläsare men då är det hackande som gäller.
Tiger, Netscape 7.1, Bank-ID och Handelsbanken. Har ångat på som ett lokomotiv för mig med.
Tiger, Netscape 7.1, Bank-ID och Handelsbanken. Har ångat på som ett lokomotiv för mig med.
Du får gärna förtydliga dig lite här. Tiger, NS 7.1 och SHB fungerar ju så här långt. Den springande punkten är ju Bank-ID.
Hur gjorde du när du tillverkade ditt Bank-ID? Hos vem? Var kan du använda det - överallt? Varför jag frågar (igen - ja, jag vet att det är inte första gången som jag frågar 99mac:are detta) är att jag inte lyckas göra ett nytt hos SHB. Däremot har jag har ett överflyttat från Windows som jag har använt hos FK.
Börjar bli ett demokratiproblem detta. Att det finns lösningar som funkar hos alla bevisas av t.ex. Föreningssparbanken. Men som vanligt ligger det väl prestige bakom...
Jag har nyligen gått över till Handelsbanken. Har ett Bank-ID uttaget genom Föreningssparbankens internetbank. Är det någon som vet om mitt Bank-ID skall "migreras" till Handelsbanken eller skall jag skapa ett nytt genom Handelsbanken?
Jag har nyligen gått över till Handelsbanken. Har ett Bank-ID uttaget genom Föreningssparbankens internetbank. Är det någon som vet om mitt Bank-ID skall "migreras" till Handelsbanken eller skall jag skapa ett nytt genom Handelsbanken?
Som sagt/skrivet redan: har du ingen PC kan du inte skapa e-leg/Bank-Id hos Handelsbanken. Men har du TUR kan du ju använda ditt befintliga från FSB. Ring till Handelsbankens support och kolla om det går.
Jag har redan frågat Handelsbankens support och fick följande svar (länkarna funkar inte men man kan hitta programmen om man söker, SmartTrust finns länkat från HBs kom-igång-guide):
Hej!
Handelsbanken har följande systemkrav för Mac.
Mac Os X
Macintosh Os 10.2 - 10.4
Netscape 7.1
Mozilla 1.4.1
SmartTrust Personal 3.5
Hämta Netscape 7.1 som finns på:
http://ftp.netscape.com/pub/netscape7/english/7.1/mac/macosx/sea/Netscape-MachO.
dmg.gz
Hämta Mozilla 1.4.1 som finns på:
http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/mozilla/releases/mozilla1.4.1/mozilla-mac
-MachO-1.4.1.dmg.gz
Hämta SmartTrust Personal 3.5 som finns på:
http://sthapp01/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/installation_personal3.5macosx/
$file/personal3.5.dmg
Du är även välkommen att kontakta oss på telefon om du ej får tjänsten att
fungera, så skall vi göra vårt bästa för att hjälpa till:
Privatkund 0771-596060, företagskund 0771-234000
Med vänlig hälsning
Handelsbankens kundsupport
F'låt, rättelse... lyckades skapa ett nytt Bank-ID i samband med att jag skulle deklarera, men sedan slog det stopp. Jag har alla filer men när jag testar att t.ex. exportera/importera BankID så accepterar den inte den valda mappen.
Deklarationen gick åt pipsvängen med ID så jag accepterade bara med koderna på skattebeskedet.
Ledsen om jag var otydlig.
Hmm... Detta verkar inte allt för muntert. Hur den bästa banken kan ha den överlägset sämsta internettjänsten är för mig ett mysterium. Jag har använt FSB, Skandia, Ica och Nordea vilka alla har fungerat hur bra som helst. Någon ansvarig på Handelsbankens it-avdelning borde få lite smisk... Det som nämnts om att god framförhållning med att betala fakturor då det tar lång tid innan pengarna kommer fram låter inte heller speciellt roligt då jag alltid är ute i sista minuten med att betala räkningarna.
Hur som helst, var får man tag på Netscape 7.1? Jag hittar bara Netscape 7.2 på versiontracker m.m. men den kanske fungerar också? Enligt Handelsbankens hemsida stödjer den bara Mac OS X 10.3.7 och Netscape 7.1, är det bara en dåligt hemsida eller kan man glömma att köra 10.4 och 7.2?