Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto i Tiger

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-30 19:28

Har precis installerat Tiger och märker detta när jag kör iPhoto 5:
När man beskär en bild ändrar iPhoto samtidigt färgerna på bilden utan att jag gjort någon sådan inställning! Någon som har samma problem?

• Medlem
  • Åstorp
  • 2005-04-30 20:02

Jag har inte kollat iPhoto men jag har samma problem i "Förhandsvisning". Färgerna blir liksom dassiga.

• Oregistrerad
  • 2005-04-30 20:38

Jag provade just det och jag märker ingen skillnad, i iPhoto alltså.

Jag körde inte en ren installation av Tiger.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-05-01 10:23

Jag har nu testat att installera om iPhoto men det blir fortfarande rödstick i bilderna så fort man gör en beskärning...skumt...

• Oregistrerad
  • 2005-05-01 11:43

Så fort du redigerar en bild i iPhoto så konverteras den till Generic RGB. Det kanske är det som spökar?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-05-01 18:10

Ja, det stämmer! Men varför har jag inte märkt att färgerna ändras tidigare? Och varför lägger iPhoto på en egen profil!?

Men skärpan känns bättre nu tycker jag, med 10.3.9-systemet blev bildskärpan i förhandsvisningen först skarp i 1 sekund och sen fastnade den i ett oskarpt läge.

Nu med Tiger visas bilden i förhandsvisningen skarpare.

Vet inte om jag inbillar mig en annan sak, har inte hunnit kolla upp det,
men visst går det numer att visa även RAW-foton ? Eller dte kanske är pga det nya Quick-Time, har som sagt inte hunnit kolla ordentligt. Bara noterat, när jag råkade klicka på en NEF-fil (Nikons RAW-format) att den gick att öppna även utan att jag importerade den till Photoshop CS. Bra bra, det underlättar.

• Oregistrerad
  • 2005-05-11 17:29
Ursprungligen av UrbanP:

Har precis installerat Tiger och märker detta när jag kör iPhoto 5:
När man beskär en bild ändrar iPhoto samtidigt färgerna på bilden utan att jag gjort någon sådan inställning! Någon som har samma problem?

Detta är ett problem! Förhandsgranskningen stämmer ju inte med det verkliga resultatet. I bilder med många starka färger är skillnaden enorm. (Svart-vita bilder fungerar naturligtvis bra.) Som sagt så inträffar det så fort iPhoto sparar ändringar i en bild. Dags att skicka buggrapport till Apple?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-05-24 22:42

Ja, det verkar som det! Färgerna blir helt tokiga även när jag sedan skriver ut bilden på min Epson.
Jag testade en sak, att radera ICC-profilen "Generic RBG" i "System". Gör man detta så kan iPhoto inte längre lägga på denna profil och sabba bilden.

Ursprungligen av UrbanP:

Ja, det verkar som det! Färgerna blir helt tokiga även när jag sedan skriver ut bilden på min Epson.
Jag testade en sak, att radera ICC-profilen "Generic RBG" i "System". Gör man detta så kan iPhoto inte längre lägga på denna profil och sabba bilden.

Behåller den den ursprungliga profilen om man raderar Generic RGB menar du?

Så länge iPhoto gör så här är ju de användbara funktionerna för röda ögon oanv
ändbara. Kam borde få välja vilken profil man vill arbeta i.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-05-26 21:50

Ja, precis den behåller sRGB från kamerann. men av någon anledning så blir bilden ändå aningen ljusare, men inte alls samma stora skillnad som blir när den lägger på Generic RGB.
Jag fattar inte vitsen med att iPhoto lägger på en taskig generic profil. Vad håller Apple på med?

• Oregistrerad
  • 2005-07-16 23:26

För kännedom: Problemet är ordnat i den senaste uppdateringen av iPhoto.

1
Bevaka tråden