Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth firmware updater och Tiger

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Installerade Tiger häromdan och upptäckte att iChat nu har stöd för Bluetooth-headset. När jag försökte ställa in datorn för att använda mitt Sony Ericsson HBH-600 fick jag meddelandet att headset inte gick att använda med min dators Bluetooth-hårdvara (jag har en PB 12" G4 från jan-04). Laddade därför ner Bluetooth Firmware Updater 1.2 och körde det .. vilket jag inte skulle ha gjort. Programmet kör igång med förberedelser inför att ladda ner firmware, och stannar sedan utan att ha laddat ner någon ny programvara. Dessvärre är Bluetooth nu helt borta från datorn; det finns ingen tillgänglig enhet i Systeminformation, och ikonen på menyraden är grå och visar "Bluetooth: ej tillgängligt".

Datorn gick inte i vila när jag körde uppdateraren; jag misstänker att det snarare är problem med att köra den under Tiger (vilket jag borde ha tänkt på!). Alltså: varning för att köra Bluetooth Firmware Updater under 10.4!

Problemet löste sig genom att jag rensade bort den befintliga installationen av Bluetooth Firmware Updater, startade om datorn (varvid jag återfick Bluetooth -- borde jag kanske provat direkt men det sitter inte direkt i ryggmärgen längre att starta om datorn), installerade programmet på nytt och körde det.

/Erik

Senast redigerat 2005-05-02 13:13

Funkar ditt headset nu då ?

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Funkar ditt headset nu då ?

Japp, det fungerar bra. Jag misstänker att den tidigare installationen av Bluetooth Firmware Updater inte var helt korrekt; och uppgraderingen hjälpte inte. En rensning och nyinstallation av B.F.U. gjorde susen.

HBH-600 fungerar jättebra i iChat. Nackdelen är att jag inte kan använda den med både datorn och min mobil; jag måste nollställa mitt headset och göra en ny parkoppling för att byta mellan datorn och mobilen. Det kanske var svårt att lösa detta användargränssnitts-mässigt (HBH-600 har ju ingen display och bara tre knappar) men nog tycker man att flera enheter skulle kunna dela på ett headset..

/Erik

• Oregistrerad
  • 2005-05-07 11:32

hbh-600 probs...

Jag får typ samma problem med mitt hbh-600. Ska prova att ominstallera Bluetoot firmware (hur man nu gör det). Återkommer...

Jag använder ett HBH-300 tillsammans med Skype, iChat och en Z-600. inget problem att växla mellan macen och mobilen. Så fort jag avslutat ett Skypesamtal så kan jag svara på ett mobilsamtal.

Däremot blockerar Bluephone Elite möjligheten att ansluta till mobilen. Om BP varit igång så måste jag avsluta detta OCH stänga av BT i menyraden för att kunna koppla ansluta mot mobilen.

Har ännu inte uppdaterat till Tiger.

• Oregistrerad
  • 2005-05-07 23:13

hbh-600 med OSX.3.9

Jag får det inte att lira... hjälp!
Jag förstår inte, bluetooth inställningassistenten säger att macens bluetooth inte har stöd för mitt headset.. konstigt eftersom jag hör av er andra att det fungerar...
Kan någon hjälpa mig???

Ursprungligen av hazze_karlsson:

Jag förstår inte, bluetooth inställningassistenten säger att macens bluetooth inte har stöd för mitt headset.. konstigt eftersom jag hör av er andra att det fungerar...
Kan någon hjälpa mig???

Det är samma meddelande jag fick innan jag hade uppgraderat med Bluetooth Firmware Updater.

/Erik

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 19:33

ja, jag förstår det... men jag får aldrig upp tilläggsraden med "headset" när den ska lägga till enheter...förmodligen har jag gjort nåt fel nånstans... Får snart Tiger så då löser det sig förståss...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 19:22
Ursprungligen av hazze_karlsson:

Kan någon hjälpa mig???

Vad det verkar måste man ha inbyggt bluetooth eller en D-LINK 120 adapter för att kunna använda blåtandsheadsets med macen, så om du (likt jag) har köpt nån billig adapter hos närmaste pc-krämare är det kört...

1
Bevaka tråden