Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtual PC 2.1 - Setup Internet

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har den första iMac-modellen och kör Mac OS 8.6 på den. Min leverantör är bredbandsbolaget så jag kör internet med Ethernet utan problem. På iMac har jag programmet Virtual PC 2.1, som jag har använt bara sporadiskt tidigare, men nu har en behov uppstått, nämligen att få igång Microsoft 98 så att jag kan komma ut på internet också med min virtuella PC.

Har försökt att följa instruktioner/manualen som jag fick med Virtual PC, men har inte lyckats.

Kan ni hjälpa mig med att instruera exakt hur Setup-rutinen fungerar så vore jag väldigt tacksam. När jag kör Wizard så hittar den först inga nya modem när den letar efter ett sådant. Sedan kommer bara en lista upp med modemtyper - hur ansluter jag till Ethernet som jag har på iMac?

PS
Det sitter ju ett modem i min iMac som jag använde tidigare innan jag fick bredband, men det har jag inte heller fått fungera med Virtual PC.
DS

Åtminstone i nyare versioner (5, 6, 7...) av VPC så fungerar internet "inne" i pc:n direkt så fort macen är uppkopplad på vanligt sätt. Du behöver alltså inte gåra några speciella inställningar/wizards överhuvudtaget inne i VPC. Men om detta gäller version 2.1 är jag inte riktigt hundra på.

Dessutom: Det låter inte roligt att emulera Windows på en såpass gammal maskin med en gammal VPC. Det är ganska plågsamt t.o.m i ver 7 på en dubbel G5...

Kör åtminstone Win 98 SE för att uppnå grundläggande stabilitet och funktionalitet (vad gäller USB etc).

Johan

Jag är förstås hundra på att det inte är så enkelt i VPC 2.1 för då hade jag inte haft några problem att fråga om. Det måste göras inställningar/wizards för att Internet skall gå igång. Frågan kvarstår - hur får jag VPC 2.1 att komma ut med Ethernet?

Ibland tänker man inte på det uppenbara - så var precis fallet för mig med en senare version av VPC. Slet som ett djur med alla dessa "trollkarlar" tills jag testade att först koppla upp med macen (detta var under yngre modemåldern) och sen bara dra igång Win och IE. Viola! som amerikanen säger.

Skott från höften: VPC Additions då? - om de nu var en del av VPC 2.1. De måste installeras efter Windows för att få igång fildelning med egna macen etc. Jag har för mig att nån gång "tog" inte installationen inne i Windows utan fick upprepas. Kolla i macens meny när VPC kör, alt. längst ner i VPC-fönstret (du kan berhöva stänga av fullskärmsläget).

Oj vad det var länge sen jag pulade med VPC och Win 98... (tack o lov). Någon annan som har tips? Jag har inget mer att komma med. Hur är det med Connectix gamla forum? Efter många om och men flyttades de väl över till Microsoft och där dök det ibland upp frågor om åldriga system (www.connectix.com är nere).

1
Bevaka tråden