Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CLI/GUI mail-app?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag skulle behöva kunna komma åt och söka mina hemma-mejl när jag är på jobbet.

Därför undrar jag om det är nån som har kommit på nån smart lösning på att använda samma mboxar via både ett terminalprogram (Pine eller Mutt) och ett GUI (Mail.app, Eudora, eller nåt annat).

Jag använder Eudora idag, men det använder en något modifierad variant av mbox-standarden. Mail.app skulle kunna vara lösningen, om sökfunktionen varit bättre (dvs söka i alla mailboxar samtidigt).

Helst skulle jag vilja kunna dela adressbok och filter mellan programmen

Kom på att prova en sak efter att jag läst inlägget ovan... och det verkade funka... Pine använder katalogen ~/mail för att lagra sina mailboxar i... och för integrera det med Mail.app kan man göra ex.vis så här:

ln -s ~/Library/Mail/Mailboxes/INBOX.mbox/mbox ~/mail/Mail.app_INBOX

Har inte testat särskilt mycket.. men när jag startade pine hade jag iaf en mailbox med namnet Mail.app_INBOX i listan, och den innehöll alla mail jag väntade mig

---

Dessutom kan man ställa in inbox-path i pine till ~/Library/Mail/Mailboxes/INBOX.mbox/mbox så har man samma inbox i bägge program automagiskt

[ 01 Maj 2002, 23:25: Meddelandet ändrat av: odlund ]

Tack

Nu börjar det funka bra med Pine och Mail.app-integrationen.
Man behöver inte lägga aliaser för Pine som pekar mot Library/Mail, man kan göra allt från Pines menyer, på Setup -> collectionList ställde jag in Path : Library/Mail/Mailboxes och View : Arkiv/*.mbox/mbox
Då kan jag titta på mina arkiverade mail som jag lagt i mappen Arkiv
Inboxen håller jag tom så den måste jag inte nå.
Istället har jag ställt in min Chello-mailbox på Setup -> Config -> inbox-path : {pop.chello.se/pop3/user=username}INBOX
då kan jag kolla mailen utan att ladda hem dem, vilket jag gör senare via Mail.app
Jag vågar inte radera något med Pine för jag tror att Mail.app kan bli lite förvirrad eftersom den indexerar meddelanden.

Pine är snygg i en kantutjämnad terminal.

[ 04 Maj 2002, 20:39: Meddelandet ändrat av: HelloOpenWorld ]

1
Bevaka tråden