Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adium X 0.80 klar

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Adium X 0.80 har till slut blivit klar, en version som är ett stort steg framåt jämfört med den nuvarande 0.77.

Än så länge finns den slutliga versionen bara på den beta-sida som Adiumutvecklarna inte vill att man länkar till, men för den som är lite driven går det nog utmärkt att hitta den sidan (tips: kolla i Adiums diskussionsforum). Annars dröjer det nog inte länge alls innan hemsidan adiumx.com uppdateras med information om den nya versionen.

UPPDATERING:

Nu finns Adium 0.80 att ladda ner officiellt, läs mer här: http://www.adiumx.com/

Ladda ner här: http://prdownloads.sourceforge.net/adium/AdiumX_0.80.dmg?download

Changes:
Version 0.80 (5/3/2005)

- Complete Status system rewrite, with support for all status states on all protocols (including Available messages and Invisible status)
- Improved the Events system, with new triggering events, new actions, and per-contact and per-group control over voice and pitch for speech
- Events system now includes support for the Growl popup notification system, with optional automatic Growl installation
- Encrypted instant messaging support via Off-the-Record Messaging (http://www.cypherpunks.ca/otr/)
- File transfer interface
- Contact List improvements: Group hiding, type-select, mobile status indication, borderless list movement, and MetaContact creation
- Improved link creation
- Improved Log Viewer
- Improved, expanded, and redesigned preferences and account configuration
- Improved support for sending and receiving colors in messages
- Added Pure Plastic message view; removed some older message views (old views are or will be available on adiumxtras.com)
- Expanded toolbar buttons and improved icon art
- Danish, Dutch, French, German, Italian, Japanese, and Traditional Chinese translations
- Removed Tic Tac Toe; see http://mykogames.info for information on the new Myko instant messaging games project
- Added support for custom Service Icon and Status Icon AdiumXtras packs
- Added "Contact Last Seen" information tracking
- Certified OS X 10.4 Tiger compatible

Protocol-specific changes:
- (AIM) Added support for setting animating buddy icons (drag an appropriate GIF from the Finder)
- (MSN) Added support for initiating MSN multi-user chat
- (ICQ, Jabber) Added support for re-requesting authorization
- (Sametime) Added support for directory lookup and group conferences

- Many, many other bug and leak fixes, performance enchancements, and improvements.
- For a full list of changes, see http://www.adiumx.com/Adium0.80-fullchanges.txt

Senast redigerat 2005-05-03 20:30
  • Medlem
  • 2005-05-03 10:38

Ett bra program har blivit bättre. Mycket kul att se.

yay!
fungerar filöverföring bättre nu kanske?

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

yay!
fungerar filöverföring bättre nu kanske?

Ja, nu finns det dessutom ett snyggt gränssnitt för filöverföringen.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-03 11:50

Trevligt att man äntligen kan se om personen man skickar filen tar emot den eller inte utan att behöva fråga hela tiden

• Oregistrerad
  • 2005-05-03 12:39

I alla betor har filöverföringen fungerat sisådär, fortfarande olidligt långsamt tycker jag. Är det bättre nu? Kört t o m rc 2 tror jag.. har inte möjlighet att testa just nu men blev lite nyfiken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 14:28

Det verkar inte finnas nåt snabbkommando för att koppla upp samtliga konton längre. Och kontona återuppkopplas inte när man väcker datorn från vila.

Ursprungligen av Daniel R:

I alla betor har filöverföringen fungerat sisådär, fortfarande olidligt långsamt tycker jag. Är det bättre nu? Kört t o m rc 2 tror jag.. har inte möjlighet att testa just nu men blev lite nyfiken.

Om det inte var snabbt i rc2 lär det inte vara det nu heller, det har inte ändrats så mycket sedan dess.

Ursprungligen av C-mon:

Det verkar inte finnas nåt snabbkommando för att koppla upp samtliga konton längre. Och kontona återuppkopplas inte när man väcker datorn från vila.

Något snabbkommando hittar jag inte, men visst kommer man väl tillbaka efter vila, det har jag för mig fungerar.

Nu är det officiellt. Jag har uppdaterat första inlägget i tråden.

• Medlem
  • 2005-05-03 21:02

Jag saknar skyltarna som kommer upp i ikonen när man är away eller idle. Går det att få tillbaka på något vis tro?

/Majk

Jag fattar inte riktigt vad som är fel för mig. "Send file..." är grått och kan inte väljas när jag ctrl-klickar på mina icq kontakter. De som har MSN funkar det med. Är det bara jag som har det så?

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-04 08:33
Ursprungligen av bjorn.schlingmann:

Jag fattar inte riktigt vad som är fel för mig. "Send file..." är grått och kan inte väljas när jag ctrl-klickar på mina icq kontakter. De som har MSN funkar det med. Är det bara jag som har det så?

Samma sak här, tyvärr.

Jag har använt Adium genom hela utvecklingsprocessen via beta och rc-versionerna och har inte en enda gång lyckats få till filöverföringen. Kan ju förstås ha något att göra med att jag sitter bakom en router och en brandvägg men ändå.

Jag har dock för mig att filöverföring inte funkar i icq på Mac, jag fick reda på detta genom någon slags korrespondens jag hade med dem (icq-folket) för något tag sedan. Det ska dock funka med msn och yahoo det gäller dock som sagt att få till inställningarna på routern mm.

Statusskyltarna funkar för mig.

• Medlem
  • Borås
  • 2005-05-04 09:37

Jag är inte så uppdaterad på fronten. Ska switcha denna månaden och undrar om jag får någon användning för min webbkamera jag fick som prenumerationspremie när jag förlängde pren. på Macworld?

• Medlem
  • 2005-05-04 10:03
Ursprungligen av amolle:

Jag är inte så uppdaterad på fronten. Ska switcha denna månaden och undrar om jag får någon användning för min webbkamera jag fick som prenumerationspremie när jag förlängde pren. på Macworld?

Vad är det för kamera? I vilket fall som helst så har inte Adium stöd för webbkameror vad jag vet. Dock ska det fungera med Yahoo och iChat. Antar dock att det är en usb-kamera du fått, vilket innebär att du behöver en tredjepartsprogramvara för att få den att fungera tillsammans med iChat.

• Medlem
  • Borås
  • 2005-05-04 10:47
Ursprungligen av majk:

Vad är det för kamera? I vilket fall som helst så har inte Adium stöd för webbkameror vad jag vet. Dock ska det fungera med Yahoo och iChat. Antar dock att det är en usb-kamera du fått, vilket innebär att du behöver en tredjepartsprogramvara för att få den att fungera tillsammans med iChat.

Nån schleten "IceCam" från MacAlly. Skulle gärna testa den på WinXP som jag kör nu, men gissa om CD-skivan med drivrutiner var spräckt när jag fick paketet?

• Medlem
  • 2005-05-05 15:46
Ursprungligen av amolle:

Nån schleten "IceCam" från MacAlly. Skulle gärna testa den på WinXP som jag kör nu, men gissa om CD-skivan med drivrutiner var spräckt när jag fick paketet?

Här drivisarna till PC: http://www.macally.com/techsupport/drivers/icecam_pc.zip
Och här är de till Mac OS X: http://www.macally.com/techsupport/drivers/IceCam%20Driver%20for%20OSX.sit

Enjoy.

/Majk

• Oregistrerad
  • 2005-05-05 09:27
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Statusskyltarna funkar för mig.

hmmm kan vara jag som har missat hela grjen men jag får inte upp några statusskyltar för denna version. Har kollat igenom alla inställningar men kan inte hitta något.

Någon som har en tanke på vad man ska göra

Grymt bra uppdatering för övrigt!

Ursprungligen av Gran:

hmmm kan vara jag som har missat hela grjen men jag får inte upp några statusskyltar för denna version. Har kollat igenom alla inställningar men kan inte hitta något.

Någon som har en tanke på vad man ska göra

Adium -> Preferences... -> Status -> Display status windows when away

Eller vad menar du med "statusskyltar"?

• Oregistrerad
  • 2005-05-05 12:18
Ursprungligen av Adrian B:

Adium -> Preferences... -> Status -> Display status windows when away

Eller vad menar du med "statusskyltar"?

Den har jag hittat, men skillnaden är att i gammla versionen fick man en liten snygg skylt nere i dockan medan man här får ett fult fönster (som dessutom bara tar plats).

Vill ha skyllt men inte fönster, grrr.

Senast redigerat 2005-05-06 10:58
Ursprungligen av Gran:

Den har jag hittat, men skillnaden är att i gammla versionen fick man en liten snygg skyld nere i dockan medan man här får ett fult fönster (som dessutom bara tar plats).

Ah, då är jag med. Well, du är inte ensam, men det verkar vara något som jobbas på: http://forums.cocoaforge.com/viewtopic.php?t=2508

• Oregistrerad
  • 2005-05-06 10:58
Ursprungligen av Gran:

Den har jag hittat, men skillnaden är att i gammla versionen fick man en liten snygg skylt nere i dockan medan man här får ett fult fönster (som dessutom bara tar plats).

Vill ha skyllt men inte fönster, grrr.

För att förvirra stämningen något mer kan jag berätta att skyltarna ner i figuren funkar men några av det så kallade "Dock icons".

Om man använder ankan med namnet Patriot så funkar allt fint.

Visst är USA en god nation men frågan är dock vem som vill ha en polkagris-randig anka?

Någon som har sett några fler ankor som funkar med skylten?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 14:02

Ja precis. Den där skylten med away etc sitter väl på ikonnivå och inte på systemnivå? Min egen ikon är strippad från skyltar å grejer, och jag har aldrig sett att Adium skulle slänga på ngt sån't extra i docken.

• Oregistrerad
  • 2005-05-06 16:33

Tidigare har programet gett mig skyltar till alla iconer i "dockan", dock funkar detta nu endast i några av iconerna. Din tanke var bra men den håller nog inte hela vägen fram.

/träd

Ursprungligen av bjorn.schlingmann:

Jag tror stödet för filöverföring bara fungerar med MSN. Inte med ICQ/AIM/iChat. Vet inte om det beror på Adium eller libGaim.

ICQ o send file stödet i OS X är o har väl varit väldigt knapphändigt oavsett klient?
fö fungerar inte filöverföringen överhuvudtaget för mig i 0.80 mellan en Mac MSN -> PC MSN.
PC klienten får aldrig någon indikation på att en filtransfer vill startas.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-04 10:11

För mig funkar filöverföring fint med MSN på PC, och jag sitter bakom en brandvägg.

• Medlem
  • Svedala
  • 2005-05-05 14:15

Riktigt trevlig uppdatering får jag lov att säga.
På det hela taget har jag aldrig använt en bättre klient än Adium. Gränssnittet är bara helt rätt, liksom.

ICQ filetransfers fungerar ej

Adium 0.81 har kommit ut:

Version 0.81 (5/6/2005)
- Added accounts back to the File menu, fixing the Actions submenus in the process
- Added support for tooltips in the Status menu
- Added support for automatic ZIP compression of folders and bundles when they are selected for file transfer
- Improved blocking support
- Improved handling of invalid status icon packs
- Improved the contextual menu choices in the Custom Status status message and autoresponse fields
- Fixed a crash during OTR sessions (German)
- Fixed a crash when changing Soundset or Events preferences on many localizations
- Fixed issues with the Away and Idle dock icon overlays
- Fixed issues with duplicate sounds playing for Message Received and Message Received (Initial) events
- Fixed issues with autoresponse messages changing the sending font
- Fixed issues with the Emoticons submenu not appearing in certain situations
- (Sametime) Fixed a crash when configuring accounts in Mac OS X 10.2 Jaguar
- (Sametime) Updated to meanwhile-0.4.1 and gaim-meanwhile-1.2.2, adding file transfer support
- Updated Danish, Dutch, French, Italian, and Traditional Chinese translations

http://adiumx.cachefly.net/AdiumX_0.81.dmg

Bevaka tråden