Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tvingar jag fram kontextmeny (högerklick) i browsern?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 15:49

Jag arbetar med en webbaserad bildbank som hanterar filer i många olika format. När användaren ska ladda ner en fil vill jag att den sparas på hårddisken istället för att öppnas i webbrowsern. Speciellt problematiskt blir detta då användaren klickar på en länk till en CMYK-fil i JPG-format. Internet Explorer tror sig kunna hantera filen, men naturligtvis kan IE inte visa en CMYK-fil. Ett rött kryss dyker då upp istället...

Jag vill vid klick på en länk att den vanliga kontextmenyn dyker upp så att användaren blir tvingad att välja "Spara mål som..." eller "Hämta länkad fil". Alternativt länka till filen på ett sätt som indikerar för browsern att filen ska sparas till disk.

Hur ska jag göra? Kan jag med javascript få fram kontextmenyn? Alla idéer tas tacksamt emot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 19:21
Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag arbetar med en webbaserad bildbank som hanterar filer i många olika format. När användaren ska ladda ner en fil vill jag att den sparas på hårddisken istället för att öppnas i webbrowsern. Speciellt problematiskt blir detta då användaren klickar på en länk till en CMYK-fil i JPG-format. Internet Explorer tror sig kunna hantera filen, men naturligtvis kan IE inte visa en CMYK-fil. Ett rött kryss dyker då upp istället...

Jag vill vid klick på en länk att den vanliga kontextmenyn dyker upp så att användaren blir tvingad att välja "Spara mål som..." eller "Hämta länkad fil". Alternativt länka till filen på ett sätt som indikerar för browsern att filen ska sparas till disk.

Hur ska jag göra? Kan jag med javascript få fram kontextmenyn? Alla idéer tas tacksamt emot.

Du fejkar filtypen genom att skicka med följande i HTTP-headern:

Content-type: application/x-download

/Kalle

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-03 19:54

Jag vet inte om tipset från "kalleh" funkar crossbrowser. Om det inte gör det, så besök www.hotscripts.com och sök på "force download" eller Googla på "force download script" och liknande så kommer du att hitta nåt som passar dig (t.ex. PHP), garanterat.

PS: Om du använder Dreamweaver, så finns det en gratis extension här: http://www.tom-muck.com/extensions/help/ForceDownload/

Och om det är alldeles omöjligt, zippa filen.....

Senast redigerat 2005-05-03 20:04
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-05-05 00:19

Eller lägg in en ALT-text: "Högerklicka och välj 'spara som' " (eller nåt bättre).

1
Bevaka tråden