Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel minne installerat

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-03 16:12

Jag har en G4 Quicksilver som vi försökte skrämma upp med lite mer minne. Olyckligtvis så var det felaktig typ. Nu startar inte datorn längre. Knappen tänds, och fläkten går igång för en kort stund. Sedan släcks lampan och fläkten stannar. Har någon råkat ut för detta problem och kan ge en utförlig beskrivning hur jag får liv i den igen. Har hittat lite om att nollställa logikkortet. Men jag kan inte hitta någon knapp som stämmer in på beskrivningen. Skall den skrotas eller kan någon hjälpa mig?

Låter som om Strömaggregatet är paj... test och rycka kontakten knastrar det när du trycker in kontakten? Om jag så är det helt är det helt tyst är det paj.
Kan hända att du ska resetta PMU också, finns beskrivet på Apples sidor hur man gör för din modell.

• Medlem
  • 2005-05-03 16:24

Det knastrar till när jag sätter i kabeln. Är det ett gott tecken eller?

• Medlem
  • 2005-05-03 17:02

Nu har provat att återställa PMU (om det är den lilla runda svarta kanppen till höger om batteriet). Jag har även tagit ut bildskärmskortet. Tagit ut batteriet i 10 minuter. Är det någon som har någon lösning som kostar mindre än en ny G5:a?

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-03 17:53

inte riktigt en lösning, men...

om du höll pmu-knappen inne i väsentligen längre än 1 sekund lär datorn inte starta för än en dag eller två senare.
som jag har förstått det tömmer man strömmen på (erhm....) 'något', och håller man knappen inne för länge tömms det ordentligt för ström och detta återupprättas först något senare.

(ursäkta min aningen detaljlösa förklaring :rolleyes: )

• Medlem
  • 2005-05-04 12:21

Jag får väl låta den vila över helgen. Finns det någon som har några andra teorier?
Felet som vi gjort är att sätta in två 128 Mb RAM (PC133U-333-542-A) tillsammans med en felaktiga 128:a från en gammal G3:a.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-05-04 12:29

Det ska inte ha någon betydelse att du stoppar in långsammare minne, det enda som händer är att datorn kraschar omedelbart vid start.
Jag betvivlar att du saboterat något, låt den vila över natten och prova igen imorgon.

Ursprungligen av Batte:

Jag har en G4 Quicksilver som vi försökte skrämma upp med lite mer minne. Olyckligtvis så var det felaktig typ. Nu startar inte datorn längre. Knappen tänds, och fläkten går igång för en kort stund. Sedan släcks lampan och fläkten stannar. Har någon råkat ut för detta problem och kan ge en utförlig beskrivning hur jag får liv i den igen. Har hittat lite om att nollställa logikkortet. Men jag kan inte hitta någon knapp som stämmer in på beskrivningen. Skall den skrotas eller kan någon hjälpa mig?

Inte riktigt samma fel kanske, men jag hade skumma hängningar osv, program startade inte utan stod och hoppade i all oändlighet i dockan. Jag körde Apple hardware test och fick reda på att ett av minnena var kassa. Jag ryckte ut minnet sen fungerade allt bra igen.

1
Bevaka tråden