Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adressboken krashar - KRIS

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 02:10

God kväll

Har ett problem med min Adressbok som bara måste lösa sig snarast möjliga.

Följande händer:
Så fort jag lägger till, tar bort, importerar eller gör något med Adressboken så kommer den kära badbollen fram och det hela slutar i en tvångsavslutning. Har testat med att kasta både pref. filer och plistar. Inget hjälper. Sitter med PB med Panter och 1,5 hertzare.

Kris är det för att jag just bytt ut min ack så sunkiga Qtek 9090 mot en SE 910, denna tom på kontakter. Kör Entourage normalt men får det inte att rocka med 910an på något som helst sätt (kollat runt i forum och testat div progg). Sista lösningen är att dra över kontakterna från Entourage in i Adressboken och börja köra Apple´s program *suck*.

Snälla. HJÄLP, jag är så nära att gå tillbaka till PC att det inte är sant... varje gång man skall göra något på herr mac så knasar det.

PS. Dessutom sitter min kära kollega, tilika PC-kille (som har en iBook till surfning, allt den duger till i hans mening) och garvar häcken av sig åt mina macrelaterade problem. Det gillar man inte. DS.

Må bra och ta vara på er...

  • Medlem
  • 2005-05-04 03:19

Min gissning är att du har en typsnittskonflikt. Kanske t om Helvetica. Om du har lagt in en egen Helvetica, testa att ta bort den.

Om inte, släng prefs-filerna igen, reparera rättigheterna och starta om.

Funkar det inte, testa att dra ut dina kontakter på skrivbordet, stäng programmet, radera adressboksfilen och prefsfilerna. Starta och dra tillbaka kontakterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 11:18
Ursprungligen av stfm:

Min gissning är att du har en typsnittskonflikt. Kanske t om Helvetica. Om du har lagt in en egen Helvetica, testa att ta bort den.

Om inte, släng prefs-filerna igen, reparera rättigheterna och starta om.

Funkar det inte, testa att dra ut dina kontakter på skrivbordet, stäng programmet, radera adressboksfilen och prefsfilerna. Starta och dra tillbaka kontakterna.

Tack. Tack. Dock hjälpte det inte.

Dödat typsnitten (hade knappt några i Typsnittsboken, ligger i Suitcase), kastat filerna och gått in på skivan för att reparera.

Fortfarande samma sak. Testade att dra ut Applekontakten som ligger där sedan start (och det enda jag har där) vilket fungerade utmärkt. Skall jag till att göra en ny kontakt eller dra in någon annan kör det dock ihop sig. Badbollen kommer fram och det blir till att tvångsavsluta.

Känns spontant som om den har problem med att skriva saker till "databas"?

  • Medlem
  • 2005-05-04 11:31

Det kan vara så att ett typsnitt som hör till systemet saknas också... Jag hade något liknande problem, men kan fan inte minnas vad det var som avhjälpte det. Det finns en lösning på det här problemet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 11:45
Ursprungligen av stfm:

Det kan vara så att ett typsnitt som hör till systemet saknas också... Jag hade något liknande problem, men kan fan inte minnas vad det var som avhjälpte det. Det finns en lösning på det här problemet!

Lösning du säger... Shhhooot man!

Någon som har en nyblåst version av Panter som har lust att packa ihop typsnitten som skall vara där när man har en fresch installation? Kan det vara en lösning menar du?

  • Medlem
  • 2005-05-04 11:51
Ursprungligen av tjompa:

Lösning du säger... Shhhooot man!

Någon som har en nyblåst version av Panter som har lust att packa ihop typsnitten som skall vara där när man har en fresch installation? Kan det vara en lösning menar du?

Kanske. Jag hade en rad mer eller mindre otrevliga problem som löstes när jag fick ordning på typsnitten. Suitcase kan ju hantera systemtypsnitten också, vilket den kanske inte borde göra.

Om man inte har strax över 100% koll på typsnitten i OS X kan man få grava problem, eftersom det har blivit ett riktigt jävla ormbo. Jag menar; lägga typsnitten på flera olika ställen? Hur korkat får det bli?

Jag är inte säker på att det kommer lösa dina problem, jag tor att mina löstes när jag stängde ned adressboken, slängde plist- och prefs-filer och startade om... Den gamla hederliga Mac-lösningen alltså.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 13:12

99.9% av alla sådana här grejer beror på typsnitt.
trasigt, saknas, felaktigt, dubbelt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 15:05

Det här med typsnitt verkar vara en helsvag punkt. Anledningen till att jag kör Suitcase är just för att det fuckade upp sig rejält när jag la in en massa typsnitt i Typsnittsboken för ett tag sedan. Många trådar senare blev Suitcase lösningen. Dock har jag inte alla snitt aktiverade... om det hjälper för tänket.

Så, lösningen är fortfarande inte i sikte. Går det att dra ut "de rätta" typsnitten från osx-skivan eller finns det någon vänlig själ med möjligheten att skicka över ett paket till tommie @ nordholm.se?

1
Bevaka tråden