Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vidvinkel till Canon 20D

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min kompis är i HongKong och ska köpa en Canon 20D. Nu funderar han på vilken vidvinkel-lins han ska satsa på.

Budget: max 7000-8000 kronor i svenska butiker

Jag har hittat följande zoomar att välja mellan:
Canon 10-22/3,5-4,5 USM
Tamron 11-18/4,5-5,6 DI-II LD ASP IF
Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG Aspherical för Canon
…ska tydligen även finnas dessa:
Sigma 10-22
Tokina 12-24

Vilken är bäst?

Egentligen skulle det räcka med en fast vidvinkel på 12, 13 eller 14 mm. Men det verkar inte finnas några sådana i budget-utförande. Bara Canons för 20 000 kr.

Jag har bara hittat följande fasta vidvinkel:
Sigma Objektiv AF 14/2,8 Ex HSM För Canon
Någon som känner till något annat alternativ?

Sigmas 14 mm är faktiskt riktigt bra, jag har jämfört den med en Canon EF 14/2,8 och den var inte lika vass. Då har jag inte testat på en "fullchippare", utan på EOS 20D.

Ursprungligen av Nurell:

Sigmas 14 mm är faktiskt riktigt bra, jag har jämfört den med en Canon EF 14/2,8 och den var inte lika vass. Då har jag inte testat på en "fullchippare", utan på EOS 20D.

Är Sigmas 14 mm bättre än zoomarna jag nämnde? Det är ju inte billigare... Är det bara ljusstyrkan som skiljer?

Jag kan oxå rekomendera Sigma 14 mm 2.8. Jag kör med Canon 1 D mark II och den funkar fin fint. Skulle du satsa på en zoom så hade jag ej valt Sigmas (för de är riktigt tröga att justera avstånd med)

Jag har en Sigma 18-50/2.8 EX DC till min 20D och är mycket nöjd med den. Tycker att Sigma gör fin optik, både optiskt och mekaniskt. Skulle dock också behöva en mer vidvinklig optik till interiörer och arkitektur. Sigma UK har på sin site mer info om vidvinklarna 10-20/4-5.6 (digitaloptik, ej fullchip) samt 12-24/4.5-5.6 (fullchip). Den senare säljs hos Scandinavian Photo för 6800 kr inkl moms. Tyvärr har de inte listat 10-20 -optiken, den borde bli billigare. De kan säkert ta in den. Canons egen 10-22/3.5-4.5 är också intressant. Den här typen av vidvinklar behöver i alla fall för min del inte vara ljusstark.

Lite trist att sitta med en massa EF-S gluggar om man byter hus senare... Fast optik är väl att rekommendera.

Av de du listar skulle jag nog köpt sigmas 14mm. Den ska vara hyfsat skarp och är dessutom ljusstark. Alternativens f/4.5-5.6 är ju inte så jävla hett.

Bäst är ju såklart L-optik men det räcker ju inte riktigt pengarna till. Skulle ju vara 17-40 f/4 i så fall. Den är rätt fin men saknar ett stopp...

• Oregistrerad
  • 2005-05-04 22:59
Ursprungligen av Jan Gustafsson:

Egentligen skulle det räcka med en fast vidvinkel på 12, 13 eller 14 mm. Men det verkar inte finnas några sådana i budget-utförande. Bara Canons för 20 000 kr.

Jag har bara hittat följande fasta vidvinkel:
Sigma Objektiv AF 14/2,8 Ex HSM För Canon
Någon som känner till något annat alternativ?

Det finns ju:

1. Canon Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye AutoFocus Wide Angle Lens ca. 560 USD
2. Canon EF 20mm f/2.8 USM AutoFocus Ultra Wide Angle Lens ca. 420 USD

Ovanstående fasta brännvidder är ju långt från 20 000, men jag kanske inte förstod frågan? Eller är det fisheye du inte gillar, eller är 20 mm för lång brännvidd?

En zoom är Canon EF-S 17mm - 85mm f/4.0-5.6 USM IS Image Stabilized Autofocus Zoom Lens for EOS 20D. ca 600 USD (den är ju inte särskilt mkt vidvinkel tycker jag, men ändå)

Ursprungligen av Jörgen U:

Det finns ju:

Ovanstående fasta brännvidder är ju långt från 20 000, men jag kanske inte förstod frågan? Eller är det fisheye du inte gillar, eller är 20 mm för lång brännvidd?

Fisheye är inte önskvärt. Det ska vara vanlig vidvinkel. Eller vad menas med fisheye egentligen?

Och ja. 20 mm är för långt.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-12 17:02
Ursprungligen av Jörgen U:

Det finns ju:

En zoom är Canon EF-S 17mm - 85mm f/4.0-5.6 USM IS Image Stabilized Autofocus Zoom Lens for EOS 20D. ca 600 USD (den är ju inte särskilt mkt vidvinkel tycker jag, men ändå)

Tänk på att du får multiplicera med 1.6x. Jag siktar in mig på Canon 10-22mm USM. Har ingen erfarenhet av Sigma.

• Medlem
  • 2005-05-05 02:33

Är lycklig med min 10-22, men så är jag ganska lättroad också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 12:49
Ursprungligen av orat:

Är lycklig med min 10-22, men så är jag ganska lättroad också.

Sigma eller Canon?

• Oregistrerad
  • 2005-05-11 13:39

jag har en Canon EFS 10-22/3,5-4,5 USM själv och är mycket nöjd med den!
Den är ganska dyr, men EFS-serien är specialgjorda för 20D samt har en mycket bra inbyggd bildstabilisator. Rekomenderas varmt.

Fisheye är en extremare variant av vidvinkel, jag tycker inte såna bilder ens blir snygga!
Resultatet med ett fisheye blir helt distorerat, tänk som det ser ut när man kikar ut genom kikhålet i dörrar, man ser tom sidoväggarna runt dörren. Inte snyggt alls!

Ursprungligen av Krokodilen:

jag har en Canon EFS 10-22/3,5-4,5 USM själv och är mycket nöjd med den!
Den är ganska dyr, men EFS-serien är specialgjorda för 20D samt har en mycket bra inbyggd bildstabilisator. Rekomenderas varmt.

Nej, det har den inte. Canon brukar ge optik med bildstabilisator beteckningen IS. Tvivlar dock inte på att den är bra!
Canon EF-S 10-22

• Oregistrerad
  • 2005-05-12 16:58

fan, det har du rätt i jag blandade ihop dem!
jag köpte även ett EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM

Den har inbyggd stabilisator... fan nu e jag lite besviken att inte båda objektiven har det!
Fast omfånget är kanske så litet att de resonerar att det inte behövs?

Objektiven i serien EF-S är iaf specialkonstruerade för sensorformatet i EOS 20D.
Å det mina vänner, är nog inte att leka med!

• Medlem
  • 2005-05-11 15:06
Ursprungligen av Solid:

Sigma eller Canon?

Canon. Det får vara måtta på lättheten att roas.

• Oregistrerad
  • 2005-05-11 16:45

Canons 17-40 är kalas

Hej,

Har inte testat de nya EF-S gluggarna då jag har en 10D men har däremot endel personlig erfarenhet från några av de andra förslagen.

Tamron 11-18/4,5-5,6 är ok men jag gillade Sigma 12-24mm mer då objektivet gav skarpare bilder (inga vetenskapliga tester utan bara praktiska jämförelser av stora förstoringar.)

Tokina 12-24 har jag bara testat i en fotobutik men kan inte direkt rekommendera/såga det utifrån de få bilder jag tog i butiken. SKärpan var ok men objektivet kändes inte stabilt att jobba med. Helt enkelt en lins jag inte vågar lita på.

Sedan finns det en lång rad fasta objektiv som vinner på skärpa men som inte alls är lika praktiska när man ska använda dem. Att säga att man bara "ska zooma med fötterna istället" funkar inte i verkligheten. Satsa på ett zoomobjektiv.

Efter en tids testande så slutade jag att byta och testa i och med att jag var över i USA och köpte en canon EF USM 17-40/4. Inte det ljusstarkaste objektivet men däremot extremt användbart. Är det för mörk inomhus är det bara att peta upp ISO:n till 400 eller kanske till och med 800 (funkar bra på en 20D...medan 10D:s bilder behöver en dos av noice ninja eller likande).

Min fotoväska innehåller för tillfället en Canon 10D, Canon 17-40/4,canon 50/1.4, Canon 70-200/4 samt en Tamron 28-75/2.8 plus lite småsaker som filter, stativ och putsdukar.

Tamronen använder jag inte längre särskillt mycket med eftersom begagnatpriset på den är för lågt för att jag skulle vilja sälja den behåller jag den...Ett mycket bra allt-i-allo objektiv även om det inte är så vidvinkligt. Priset är lågt och skärpan är nästan lika bra som på 17-40 (nästan...)

JUST MY 2 CENTS...

/Gulan

1
Bevaka tråden