Hej,
Har inte testat de nya EF-S gluggarna då jag har en 10D men har däremot endel personlig erfarenhet från några av de andra förslagen.
Tamron 11-18/4,5-5,6 är ok men jag gillade Sigma 12-24mm mer då objektivet gav skarpare bilder (inga vetenskapliga tester utan bara praktiska jämförelser av stora förstoringar.)
Tokina 12-24 har jag bara testat i en fotobutik men kan inte direkt rekommendera/såga det utifrån de få bilder jag tog i butiken. SKärpan var ok men objektivet kändes inte stabilt att jobba med. Helt enkelt en lins jag inte vågar lita på.
Sedan finns det en lång rad fasta objektiv som vinner på skärpa men som inte alls är lika praktiska när man ska använda dem. Att säga att man bara "ska zooma med fötterna istället" funkar inte i verkligheten. Satsa på ett zoomobjektiv.
Efter en tids testande så slutade jag att byta och testa i och med att jag var över i USA och köpte en canon EF USM 17-40/4. Inte det ljusstarkaste objektivet men däremot extremt användbart. Är det för mörk inomhus är det bara att peta upp ISO:n till 400 eller kanske till och med 800 (funkar bra på en 20D...medan 10D:s bilder behöver en dos av noice ninja eller likande).
Min fotoväska innehåller för tillfället en Canon 10D, Canon 17-40/4,canon 50/1.4, Canon 70-200/4 samt en Tamron 28-75/2.8 plus lite småsaker som filter, stativ och putsdukar.
Tamronen använder jag inte längre särskillt mycket med eftersom begagnatpriset på den är för lågt för att jag skulle vilja sälja den behåller jag den...Ett mycket bra allt-i-allo objektiv även om det inte är så vidvinkligt. Priset är lågt och skärpan är nästan lika bra som på 17-40 (nästan...)
JUST MY 2 CENTS...
/Gulan