Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte igång MySQL i Tiger

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-04 15:50

Jag har kört en 'Archive and install' av Tiger och då får man inte med sig mysql. Därför har jag på nytt installerat mysql 4.1.11 (med mysql's egna installer). Tyvärr får jag inte igång servern:

mikaels-pb17:/usr/local/mysql root# ./bin/mysqld_safe &
[1] 653
mikaels-pb17:/usr/local/mysql root# Starting mysqld daemon with databases from /usr/local/mysql/data
STOPPING server from pid file /usr/local/mysql/data/127.0.0.1.pid
050504 15:42:43  mysqld ended

Inte mycket till ledtrådar får man heller. Jag provar nu att installera mysql 5 (beta) för att se om det gär ngn skillnad.

• Medlem
  • 2005-05-04 16:25

Inte heller mysql 5 funkar. Däremot verkar det röra sig om ett rättighetsproblem. I mysql's data-directory hamnar en fel-fil:

mikaels-pb17:/usr/local/mysql root# more data/127.0.0.1.err 
050504 15:55:25  mysqld started
050504 15:55:25 [Warning] Setting lower_case_table_names=2 because file system for /usr/local/mysql/data/ is case insensitive
050504 15:55:25  InnoDB: Operating system error number 13 in a file operation.
InnoDB: The error means mysqld does not have the access rights to
InnoDB: the directory.
InnoDB: File name ./ibdata1
InnoDB: File operation call: 'create'.
InnoDB: Cannot continue operation.
050504 15:55:25  mysqld ended

Efter lite sökande hittade jag det här inlägget som talar om att HELA /usr/local/mysql ska ha mysql som owner (wheel som group), inte enbart directoryt data (som Mark Liyangs instruktioner på Entropy.ch föreslår.
Efter

chown -R mysql /usr/local/mysql/*

funkar så mysqld.

Detta kanske inte har med Tiger att göra, men då jag installerat MySQL tidigare på Jaguar och Panther har jag inte behövt ändra ownership.

1
Bevaka tråden