Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Era framtida macar?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 22:06

Försökte leta ifall någon skapat en liknande tråd tidigare men fann ingen... sen hoppas jag att denna tråd hamnat i rätt forum. Till frågan eller funderingen:

Vilken Mac är er nästa dator, varför tror ni att det kommer att bli just den Macen och ungefär när köper ni ny? Våga drömma lite!

Jag köpte en iBook G4 12 tum 1.2GHZ i december 2004. Jag har nyligen uppgraderat OS till Tiger. Min plan är att köpa nästa Mac när nästa OS släpps. Jag tror att nuvarande iBook inte kommer att vara lika rapp med Tigers efterföljare.
Förmodligen kommer det då att bli en PowerBook (ifall samma beteckningar finns kvar och ifall datorerna inte förändrats drastiskt vid den tidpunkten). Ifall skillnaden mellan iBook och PowerBook är ungefär likadan som nu (en för konsumenter och en för professionellt bruk) så kommer jag att skaffa en PowerBook för de utvidgade möjligheterna som en PowerBook ger (framförallt ifall iBook inte kommer att ha DVI då / vill ha möjligheten att koppla datorn till en lite större platt Appleskärm typ 23 tummaren).

Ok. Det är min fundering. Vad planerar / drömmer ni om som nästa Mac?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 22:50

Köper en Powerbook 15 tum. Bättre bärbar dator finns inte att få tag på för allt smör i Småland på planeten jorden.

Har just nu en PB 12" 867 Mhz. Tänkte köpa antingen en beg PowerMac G4 Dubbelpropp eller en ny PM G5 2*2 på avbetalning i slutet av sommaren. Det ska ramla in lite trevliga cash just då
Anledningen är att jag vill kunna hantera GarageBand och Photoshop i rimligare farter än just nu. Tanken är att jag ska bygga mig en trevlig hemmastudio för demo-inspelningar och webproduktion.
Längtar längtar längtar....

• Medlem
  • 2005-05-04 23:12

Min dröm är nog en maxad PM G5 med en 30" Apple skärm, och en PB 15" som extra bärbar skoldator :).
Frågan är bara när jag får råd med allt detta....
Får väl plocka lite jordgubbar i sommar :D.

• Oregistrerad
  • 2005-05-04 23:28

Jag kommer troligen köpa en 15" PowerBook.

Håller med Mondo: Köper en Powerbook 15 tum. Bättre bärbar dator finns inte att få tag på för allt smör i Småland på planeten jorden.

Annars skulle en PM med 23" Cinema Display inte sitta helt fel. Detta blir efter Lumpen dock, får se vilka gobitar som anlänt då Allt kan ändras...

• Medlem
  • Piteå
  • 2005-05-04 23:33

Sitter just nu på en ibook 1.2 12". Nästa dator blir nog en powerbook 15" som det känns just nu, och gärna en ACD till den.

Edit: stavfel

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-04 23:43

Sitter på en Powerbook 15" som jag haft ett par månader och är grymt nöjd med (verkar ju vara populärt med PB 15" här.. ). På något års sikt kommer jag nog köpa en 20" Cinema och kanske en stationär Mac också. Finns ju iMacen som iofs är intressant också, inte minst efter uppdateringen. Och som sagt, vem vet vad Steve har i rockärmen.. (plats för dregel)

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-04 23:53

Powerbook 15"

Jag satt med en G4 "Sawtooth" 400MHz, sålde den på eBay, och köpte en G4 "Digital Audio" också på eBay. Med det fick jag en system bus på 133MHz istället för 100MHz, AGP 4x istället för AGP 2x, 338W istället för 200W. Nu har jag uppgraderat med ATI 9800Pro, Seagate 120GB 8MB cache, Sonnet 1.2GHz. Så fort jag får råd, och 'dual-core' finns att få, kommer jag att köpa en Powerbook 15" 1.67GHz. Jag vill vara rörlig, därför Powerbook, och Apple därför jag är estet, och vill ha något som är snyggt. Varför inte G5? Gillar inte designen! Inom 1 år kommer jag också att byta till en 20" Apple TFT, har nu en 15" Apple TFT.

Med uppgraderingen av min stationära har jag köpt mig tid för väldigt lite pengar, faktum är med vinst, om man räknar bort Sonnet. Sålde nämligen mitt gamla ATI 8500 separat, och hade köpt det separat för ett bra pris.

Jag tror att framtiden ligger i bärbart. Koppla till en extern skärm, tangentbord och mus, that's it! Två datorer i en, voila!

• Medlem
  • Mark
  • 2005-05-04 23:48

Ja det blir nog en 15" Powerbook när nästa köp skall göras. Jag har haft ett antal stationära innan jag köpte min iBook. Köpte den mest för att jag behövde en bärbar under en period och pris/prestanda stämde. Inte kunde jag tro att det var så underbart med bärbart. I stort sett allt jag gör sker nu trådlöst och skulle inte för allt smör i Småland på planeten jorden vilja vara utan det;) Att valet faller på en Powerbook och inte en ny iBook är att få lite mer kräm och möjligheten att koppla in större skärm att kunna dubblera skrivbordet med när jag har behov av det.

/c

• Oregistrerad
  • 2005-05-04 23:50

Yeah! Heja framtida PowerBook försäljningen.

Jag är rätt säker på att min nästa Mac blir en Powermac Dual 2.0 Ghz med 2,5 gig minne och en begagnad Apple Cinema CRT-skärm på 21"
Men vi får se vad jag har för pengar efter sommaren och om skärmköpet går i lås. Siktet är inställt på den iallafall.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-05 11:57

Rejält sugen på bärbart, men har lite andra prioriteringar. Först en dv-kamera och sedan måste min dvd-spelare uppgraderas för att komma i samma klass som resten av hembion. Därefter ska jag börja kolla på bärbart. PowerBook känns riktigt mysigt... iBook likaså.

-- Patrik

Köpte en iBook 12" i början på året, men ska sälja den nu till sommaren o köpa en PB 15". Väntar ivrigt på skattepengarna innan midsommar

• Medlem
  • Landskrona
  • 2005-05-05 12:19

Har en iBook 12" 1.2GHz som jag köpte i oktober. Den fungerar ok, men det är aldrig fel med mer kraft...

iMac 20" och PB 15" är två datorer som inte skulle vara omöjliga att köpa (en av dem alltså ) om jag får sommarjobb och inga oväntade utgifter... Men frågan är om det är värt att byta upp sig för det jag gör (surf, chat, musik, och lite webutveckling på hobbynivå...)

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-05-05 12:26

En Dual G5 att komplettera min nya PB12" vore inte helt fel...

Frågan är bara om man kommer använda den så mycket, nu när man väl har vant sig vid att sitta ute i trädgården med Powerbooken...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-05 12:56

En 12" Powerbook med en extern skärm.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-05 13:05

Är det bara jag som tycker att 15" inte är tillräckligt portabel? Jag går ju och sneglar på 12" powerbooken men har inget behov nu och inväntar gärna dagen då de lyckas trycka in digitalt ljud ut (5.1 iaf), dual-layer superdrive, firewire 800 och upplyst tangentbord på 12". Sen att det förmodligen inte sker är en annan sak. Kan nog tänka mig någon slags 13" widescreen också då 12"'s antal pixlar är i minsta laget och jag inte är säker på jag vill ha en extern skärm (och därmed behov för 'datorplats').

Att 12":an som säljs nu inte har lediga slots för mer minne är ju också rätt lamt. 15" och 17" har ju sina 512mb på en slot och att 12" inte har det är rätt trist om man ändå tänkt köpa en 1gb modul t.ex.

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-05-05 13:14
Ursprungligen av d99gnu:

Är det bara jag som tycker att 15" inte är tillräckligt portabel? Jag går ju och sneglar på 12" powerbooken men har inget behov nu och inväntar gärna dagen då de lyckas trycka in digitalt ljud ut (5.1 iaf), dual-layer superdrive, firewire 800 och upplyst tangentbord på 12". Sen att det förmodligen inte sker är en annan sak. Kan nog tänka mig någon slags 13" widescreen också då 12"'s antal pixlar är i minsta laget och jag inte är säker på jag vill ha en extern skärm (och därmed behov för 'datorplats').

Att 12":an som säljs nu inte har lediga slots för mer minne är ju också rätt lamt. 15" och 17" har ju sina 512mb på en slot och att 12" inte har det är rätt trist om man ändå tänkt köpa en 1gb modul t.ex.

Valde själv mellan 15" och 12" när jag köpte min Powerbook, och kom fram till att 15-tummaren inte var tillräckligt portabel för min smak - dessutom har den sämre batteritid.

Efter att ha kört med 12-tummaren i en vecka kan jag konstatera att skärmen är mer än tillräckligt stor när man är ute och rör på sig, och med min externa 19" CRT med 1600x1200 är den perfekt att jobba med "hemma" (skulle inte vilja göra något färg-kritiskt på den inbyggda skärmen iaf). ångrar absolut inte att jag valde den mindre modellen

Framtiden? Tja, eftersom jag troligen kommer ha min PowerBook i ett par-tre år till så blir väl nästa dator en PowerBook G5 på 3GHz med 4GB RAM. Fast det enda jag egentligen vill ha är längre battritid, vilket troligen inte kommer ha förbättras då. Den ska också ha inbyggd kamera, bra mic och hägtalare. (Lite mer SciFi: Skärmen kommer nog kunna böjas. Hela datorn kommer vara genomskinlig och sväva i luften. Den ska kunna förstå tal och gester.)

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-05 13:07

iBook 12" beställd, leverans om en circus 10 dar, därefter iMac 20" om ett år eller så.

• Medlem
  • Svedala
  • 2005-05-05 13:12

Förmodligen Mac mini G5.

• Oregistrerad
  • 2005-05-05 16:36

Har en iBook nu och nästa lär dröja. En 12" pb G5 när den har kommit, det kommer i alla fall vara en bärbar och en ordentlig skillnad från vad jag har nu.

När jag i framtiden kommer att köpa en ny Mac (antagligen när jag börjar studer mer på allvar), kommer det nog att bli en 15¨PowerBook.
Alternativt om batteritiden är för dåligt på PowerBooken så blir det en iBook 12¨och en eMac, iMac eller en MacMini
Men det lär dröja något år.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-05 19:47

Förmodligen en Dual 2.0 G5:a som det ser ut idag, men iMacarna är inte hela dumma de heller. Halvsvårt val faktiskt... Återstår att se vad som blir av mig i framtiden också! Vid studier och/eller frilansandearbete är ju en portabel maskin nästan ett måste.

japp en pb med 13tums widescreen hade varit grymt.... ska köpa powerbook i augusti...hoppas det har kommit nya modeller tills dess

• Oregistrerad
  • 2005-05-05 20:33

Har en 1ghz iBook nu som ska bytas ut till en 12" eller 15" PowerBook med tillhörande 20" skärm så fort denna dator finns.

Jag har egentligen vuxit ur min 15-tumsskärm sedan länge. Nästa mac tänker jag definitivt koppla en 23-tums eller två 20-tums skärmar till. Så mycket mer krav än så har jag nog inte. min tre år gamla iMac duger relativt bra för mina behov så ett fartmonster är kanske inte det jag är mest ute efter.

Med andra ord; en iMac 20" som kan utöka skärmytan med en extra skärm vore dunder!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-06 08:44

En 15" PowerBook G5 när den kommer. 12" är förvisso mer portabel men frågan är ju vilket som väger tyngst. Jag har en 12" iBook idag och är riktigt nöjd. Däremot bär jag inte den med mig så ofta att den lilla skärmen är motiverad. 17" är alltför bökigt att ta med så 15" powebook får det bli.

Mycket minne, stor hårddisk, extern hårddisk med både Firewire och wlan, riktigt bra fotoskrivare, diascanner samt extern mus/tangentbord/iCurve får det bli i samma veva. Hm.. det lär bli avbetalning. Kanske en videokamera också. Och AppleCare.

1
Bevaka tråden