Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari beter sig konstigt

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-05 03:14

Sen uppgraderingen beter sig Safari väldigt underligt. Den vill inte riktigt ladda klart sidor, den blå statusbaren står och tuggar och blir inte klar trots att sidan laddat in, eller så laddar den inte sidan överhuvudtaget förrän man reloadar en eller ett par gånger. Hela surfupplevelsen känns nedslöad på grund av det här. Kan inte spåra vad det beror på, är det nån som har nån idé eller samma problem?

/Andie

Ursprungligen av lost:

Sen uppgraderingen beter sig Safari väldigt underligt. Den vill inte riktigt ladda klart sidor, den blå statusbaren står och tuggar och blir inte klar trots att sidan laddat in, eller så laddar den inte sidan överhuvudtaget förrän man reloadar en eller ett par gånger. Hela surfupplevelsen känns nedslöad på grund av det här. Kan inte spåra vad det beror på, är det nån som har nån idé eller samma problem?

/Andie

Låter som nätproblem.

• Oregistrerad
  • 2005-05-05 12:16

Inget allmänt nätverksproblem. Har samma bekymmer. Allt annat (mail, ftp, news, andra webbläsare) funkar men Safari verkar tappat kontakten. Efter att startat om Safari funkar den igen. Lätt irriterande när man precis laddat in ett antal tabbar att gå igenom.
Någon som hittat en lösning?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-05 13:17
Ursprungligen av Jan-Anders Lindqvist:

Inget allmänt nätverksproblem. Har samma bekymmer. Allt annat (mail, ftp, news, andra webbläsare) funkar men Safari verkar tappat kontakten. Efter att startat om Safari funkar den igen. Lätt irriterande när man precis laddat in ett antal tabbar att gå igenom.
Någon som hittat en lösning?

Det verkar inte vara alla sidor heller, vissa laddar finfint. Men just nu när jag skriver det här inlägget t ex, så står den blå statusbaren och tuggar på 4/5 av adressfältet, trots att sidan vad jag kan se laddat klart. När jag nu efter ett par minuter skickar iväg det här meddelandet så har sidan fortfarande inte laddat klart enligt safari.

/A

Det tycker jag att jag har upplevt redan i Panther, vissa sidor (aftonbladet, macworld bl.a.) kräver att jag stoppar laddningen och laddar om dem igen.

• Oregistrerad
  • 2005-05-31 08:58

dessutom klart långsammare...

Samma problem här, dessutom upplever jag Safari långsammare under tiger nu när jag dessutom bytt dator från en PM G4 400mz till en IMAC G5 2Gz?
Märkligt.... Någon som hur man kan snabba upp Safari. (jag tycker mig inte känna någon fartökning under firefox heller) Jag har ett ADSL.

Försök med att tömma cache minnet

Rolloq

• Oregistrerad
  • 2005-05-31 15:25
Ursprungligen av rolloq:

Försök med att tömma cache minnet

Rolloq

Nja kanske om jag använt datorn mycket men jag fick den i fredags med posten, så det är väl möjligen så att cachen inte har något innehåll som gör att det går långsammare.

Har samma problem i Safari. Ibland räcker det att man laddar om sidan. Men grymt irriterande att surfa när man måste göra så på varje sida man ska in på. Firefox och Opera har inga sådana tuggande och händer det så är det oftast när det är nätverksproblem. Men i Safari bara tuggar den av ingen anledning alls. Hoppas Apple fixar detta, för Safari är för övrigt den bästa webbläsaren, synd de inte kan snabba upp den lite mer bara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-31 15:46

På tal om att Safari beter sig skumt. Någon mer än jag som får att Safari tar upp skumt mycket RAM efter ett tags (30-60min) surfande? Var uppe på 170MB igår. (Och nej, jag räknar inte med virtuellt minne)

Känns ju nästan som om den sitter och RAM-cachar allt man har öppnat i Safari.

Ursprungligen av Netzach:

På tal om att Safari beter sig skumt. Någon mer än jag som får att Safari tar upp skumt mycket RAM efter ett tags (30-60min) surfande? Var uppe på 170MB igår. (Och nej, jag räknar inte med virtuellt minne)

Känns ju nästan som om den sitter och RAM-cachar allt man har öppnat i Safari.

Safari har alltid varit mycket minneshungrigt i princip allt cachas och loggas om man inte har Privat Surfning aktiverat.

Vad händer om ni testar att skapa ett nytt testkonto tillfälligt? (Systeminställningar-->Konton)
Är Safari är lika segt om ni loggar in på ett nyskapat konto?

Jag testade att ta "Reset Safari" och efter det får jag inget tuggande och det går snabbt att surfa igen. Man kan tycka att en browser inte ska slöas ner ju mer man surfat. Tänk om ens TV hade fått lägre fps ju mer man tittade.

• Oregistrerad
  • 2005-06-01 00:31
Ursprungligen av lost:

Jag hade detta problem i Panther för någon månad sedan och då tipsade detta forum mig om att radera alla cookies. Jag gjorde detta och vips så var problemet ur världen. Testat detta?

1
Bevaka tråden