Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ftp problem med Icon filer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-02 17:30

Jag öppnade upp min mac (10.1.4) för ftp-access så att jag skulle kunna föra över ca 10 GB till en PC. Men när jag försöker kopiera från macen till PCn (vid PCn) så klagar den över att Icon filerna inte finns. Hur kommer man runt detta. Det rör sig om 10000-tals filer och jag kan inte göra det på andra hållet dvs öppna PCn för access eftersom den är konfigurerad och låst av IT-avdelningen. Det går inte att nå PCn via samba, och PC har bara en USB port, ingen Firewire eller USB 2.

Problemet låter lite underliget men rent generellt så har inte Win stöd för den del av filen som kallas "Resource Fork" och som gör att Mac OS vet vilket program och ikon som just den filen ska ha.

Glädje nog har denna teknik som nu har fått sig en förkortning, SLP.
Framtida versioner av olika UNIX filsystem ska börja utnyttja detta.

M$ ville ha med något som liknande detta i XP men det har försvunnit tills det släpptes. De kanske tyckte det var lättare med ändelse tekniken.

• Oregistrerad
  • 2002-05-03 12:09

Kan lösningen vara att packa filerna först med Dropstuff och sedan överföra dem?

Har löst problem för mig tidigare när jag skulle överföra filer till PC.

Packa kan helt klart vara en lösning.
Se till att gör dom binära (.hqx, .bin) innan bara annars händer samma sak med .sit filen. :/

• Medlem
  • International user
  • 2002-05-09 09:23

Tack!

Ibland har man för mycket att göra så man glömmer det uppenbara. Packa filerna gick bra, jag satte dem till ingen kompression för att det skulle gå lite snabbare, och kopplade ihop datorerna direkt med en ethernet sladd (100 Mbit/s).

Sen gjorde ju windows 2k internet cachening att det tog lite längre tid. W2K verkar cacha alla filer som kommer genom ftp. Innan jag hade räknat ut varför filerna tog dubbelt så mycket plats på PC som på macen hade det gått någon timme. Det blir ju problem om man ska föra över 10 GB till en 20 GB hårddisk, även om man delar upp dem i 2 GB block.

1
Bevaka tråden