Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger och fläktar i en PB 12"?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-05-06 11:17
Ursprungligen av pichia:

Det var ju trevligt att höra att det gick att fortsätta med samma knep även i Tiger. Du får gärna lämna ett allmännt omdömme om Tiger på denna maskin jämfört med Panter. Är det värt att uppgradera?

Asså tiger är riktigt rappt! Allt går snabbare och spotlight är underbart att dra igång program å annat. Riktigt snabbt. Dashboard gillar jag också. Riktigt snabbt att kunna dra fram convertern eller miniräknaren med ett klick bara.
Mail är ordentligt uppsnabbat, men enligt min mening fulare
Safari är rappare.
Är man pank, så klarar man sig utan tiger 10.3 är inte dåligt direkt. Men har man lite pengar över så är det definivt värt det om man uppskattar ett rappare OS med mer funktionalitet. Kommer väl stöta på fler nya saker med tiden, men det här är min uppfattning efter nån veckas användande.

Ursprungligen av basco:

Tiger använder samma version av fläktstyrnings-mojerna som 10.3.9 och innan.
Jag hade sparat mina gamla från 10.2.8 eller något senare, precis innan de sänkte tempen och drog in de i tiger. Så min PB12", 867 mhz, är lika tyst som vanligt.

Om nån behöver denna fil, (AppleADM103x.kext, 1.0.5), hojta till så kan jag dela ut den åt er.
Kom ihåg att först ändra rättigheter på System/Lib/Extensions-mappen så att du kan ändra i den. Sen backupar du din gamla fil, sen in med den nya och till sist sätter du rätt rättigheter på den nya filen(viktigt, annars kommer inte systemet använda den) och sen sätter du tillbaka rättigheterna på Extensions-mappen.

Tråkigt bara att apple ignorerar oss gamla PB12"-ägare..

Ignorera - jag tror att Apple antagligen hadde ganska goda skäl att bättra på kylningen i dessa apparater. Har en PB12" Rev A själv och har upplevt försämringen. Jag vill bara varna för att köra med de gamla kexten. Det kommar att minska livslängden på era burkar - hur mycket är svårt att säga.

Frågan är liksom inte - vill jag har en tyst PB eller en med mycket fläktljud - tyvärr ...

Man kan väl säga att Apple lusrde oss när vi kollade in denna burk och köpte den - särskilt om ljudnivån var en stark parameter för valet!

/j

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-06 13:31
Ursprungligen av jonte0:

Ignorera - jag tror att Apple antagligen hadde ganska goda skäl att bättra på kylningen i dessa apparater. Har en PB12" Rev A själv och har upplevt försämringen. Jag vill bara varna för att köra med de gamla kexten. Det kommar att minska livslängden på era burkar - hur mycket är svårt att säga.

Frågan är liksom inte - vill jag har en tyst PB eller en med mycket fläktljud - tyvärr ...

Man kan väl säga att Apple lusrde oss när vi kollade in denna burk och köpte den - särskilt om ljudnivån var en stark parameter för valet!

/j

Fast Apple har inte varit ute och trumpeterat att det är så viktig med förstärkt kylning av dessa PB (eller?). I princip hade man kunnat vara kvar med den systemversionen som följde med datorn, och relativt till den lösningen har man ju inte tappat nått i presumptiv livslängd om man kör hacket. Som du skriver är det mycket svårt att spekulera över hur mycket avkall man måste göra på livslängden för att behålla en trivsam och användbar dator. Min är nästan 2,5 år och har använts flitigt och rest runt en hel del under den tiden. Det är nog slitsamt, men än lever den och sparkar. Samtidigt som den börjar hamna i kölvattnet för de datorer som duger för de kraven tex Tiger ställer...

Annars är kanske detta något att ha?

Ursprungligen av uptown:

Har en PB 12" 1,33 MHz och tyvärr: Fläktarna går mer än nånsin under Tiger (jag hade stigande problem med varje 10.3-uppdatering också). Detta även när inget som helst tillbehör är anslutet (många skyller på USB-tillbehör, men det stämmer inte i mitt fall).

Har likadan maskin och måste också medge att något har hänt, iom Tigern (uppdaterade från 3.9). Håller inte på att bli tokig som vissa andra utan det är mer som att jag börjat höra ett ljud som inte fanns förr.

  • Medlem
  • 2005-05-07 00:37
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

att jag börjat höra ett ljud som inte fanns förr.

Sånt kan man åka in på psykvård för

Fläkten i min PB 12 har gått ner sedan 10.4 men däremot har jag börjat höra sk "purring screen". Lite irriterande men fullt uthärdligt.

Basco: Din mail fungerar inte så jag skriver här. Jag är sugen på den där Kex-filen för att få tyst på mina turbiner i min 12" som inte är tyst en enda sekund med Tiger installerat.

Gå gärna igenom rättighetsgrejen lite noggrannare för jag vet inte om jag förstod.

Tack på förhand, Christian

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-22 13:29

Jag skulle också vilja få tag på kex-filen som tystar fläktarna. Finns det någon vänlig själ som antingen kan lägga upp den här eller maila den till mig? Jag håller på att bli tokig på hårtorken som flyttat in i min dator.

  • Medlem
  • 2005-06-18 02:36
Ursprungligen av kanzie:

Basco: Din mail fungerar inte så jag skriver här. Jag är sugen på den där Kex-filen för att få tyst på mina turbiner i min 12" som inte är tyst en enda sekund med Tiger installerat.

Gå gärna igenom rättighetsgrejen lite noggrannare för jag vet inte om jag förstod.

Tack på förhand, Christian

Filen finns här:

http://motem.no-ip.com/AppleADM103x.kext.zip

Så alltså:
1. Ändra owner/ägare-rättigheter på mappen Extensions i /System/Library/ till din användare.
2. Gör backup av din gamla kext-fil
3. Kopiera in den nya.
4. Sätt rättigheterna på den nya kext-filen så att owner/ägare är "System"
5. Ändra tillbaka ägare-rättigheterna på extensions-mappen till "System"
6. Starta om..

Har jag glömt något?

Bevaka tråden