Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Underliga låsningar

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-05 12:16

OS X (10.3.9) har de senaste dagarna börjat låsa sig i långa stunder (så lång tid att jag brukar slå på min tv och titta några minuter).
Helt plötsligt fryser bara hela datorn, utan att jag gör något med den förutom att spela i iTunes.
När den sedan "låser upp sig" så blir skärmen bakgrundsbildsblå och sen fadar skrivbordet in.
Det enda som jag har ändrat på datorn är att jag har haft en extern hårddisk installerad, men datorn låser sig även när hårddisken är helt urkopplad.
Någon som känner igen problemet och vet vad som kan orsaka det?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-05-05 12:38

Har du provat logga ut/starta om?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-05 13:07

Japp, jag hade datorn avstängd under natten och när jag startade den så var det samma problem som igår kväll.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-05 13:08

Kör alla cron scripts eller vad det heter (med macjanitor eller så). Reparera sedan rättigheterna med diskverktyg.
Håll tummarna.

Kanske kan du ha igång aktivitetskontrollen och på så sätt se vad det är som ballar ur. Fryser det bara eller kör processorn fullt?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2009-12-06 15:07

Macbook pro Badboll

Vid uppstart av min gamla macbook så hinner jag precis logga in sedan sedan efter en minut får jag en Badboll som varar exakt 5 min.:( precis som det är något script som jäklas, hur blir man av med de?

Hakan B: Du har skrivit ett nytt inlägg i en tråd som är fyra år gammal, i ditt fall så hade det varit OK att starta en ny tråd. Välkommen till 99 förresten.

Goflorp: Du har svarat på ett inlägg som är just fyra år gammalt.

Hakan B: Om något väntar en viss och lika lång tid, så brukar det vara en sk "timeout". Dvs ett program försöker göra något, men lyckas inte (visar då badbollen) och efter en viss tid så ger den upp (time out, dvs ge upp efter detta tidsintervall).

Kanske du har något program eller liknande under Startobjekt som försöker ansluta till någon mapp eller server du inte längre har kontakt med? Systeminställningar > Användare > (din användare) > Startobjekt.

Ser du något i Aktivitetskontroll? (Ligger i mappen Verktygsprogram). Någon indexering som körs? Spotlight? Google Desktop?

1
Bevaka tråden