Jag har .Mac sedan några år (så uppenbart har jag ansett det värt pengarna), men börjar fundera på om jag kommer förnya eller ej.
De stora fördelarna, som jag ser det:
- Enkelheten! Det "bara funkar", tex att från iPhoto publicera ett album på nätet är så otroligt enkelt och smidigt. Likaså synkroniseringen av bokmärken, adresser etc
- Smidigheten vid resor. Kanonbra att ha sina bookmarks "med sig" vart man står, vart man sitter, vart man går. (iaf så länge man har tillgång till Internet...)
- Bra e-post. Tycker att det har funkat riktigt bra. Bra webbmail också. Dessutom verkar .mac-folket se till så det hålls rent från virus och spam, eftersom jag i princip inget får. Bra.
- Utveckling av konceptet. Apple sitter inte still och håvar in pengarna, de satsar hela tiden på att göra tjänsten mer prisvärd.
- Fria nedladdningar av program, ljud mm.
Vad är då mindre bra?
- Seg iDisk. Ganska långsamt att ladda filer till och från den monterade "nätverksvolymen", men där kan man snabba på det med tredjeparts protrammet Goliath.
- Priset. Tycker det alltid kunde kosta runt 500 kr istället för 1000 kr. Mer rimligt pris, enligt mig.
Visst kan samma funktionalitet uppnås med en rad tredjepartsprogram, men det jag gillar mest är nog integrationen i OS X och dess programvaror. Det ska bli spännande att se hur .mac utvecklas med Tiger och kommande system.
Tror nog jag köper ett år till i oktober...