Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låna/köpa diascanner??

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-06 13:52

1800 24x36 dia har jag i mitt eget arkiv.
Vilket e bästa alternativet? Köpa/låna diascanner?

När jag e klar har jag ju ingen nytta av prylen längre!?

Köp, kör hårt och sälj den sen...

Ett billigare alternativ är att fota av negativ/dior på ljusbord, bara man mörklägger rummet och maskar av allt ströljus runtom så går det att få till ett mycket bra resultat. Du behöver förstås makro/ljusbord/stativ och eventuellt färgfilter. Jag har nyligen gjort ett par tester och tycker att det i alla fall blivit bättre än de scanningar jag gjort i scanners med dialock. Snabbare går det också.

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-06 16:15
Ursprungligen av TZW:

fota av negativ/dior på ljusbord, bara man mörklägger rummet och maskar av allt ströljus runtom så går det att få till ett mycket bra resultat. Du behöver förstås makro/ljusbord/stativ och eventuellt färgfilter. Jag har nyligen gjort ett par tester och tycker att det i alla fall blivit bättre än de scanningar jag gjort i scanners med dialock. Snabbare går det också.

Haha. såna idéer gillar jag skarpt!

Bara att skaffa digitakamera och macro då. Men det hade jag planerat redan, så då slipper jag ju strula till det med diascanner!

Kanontips!

Kul, men skyll inte på mig om det inte blir tillräckligt bra

Ursprungligen av TZW:

Kul, men skyll inte på mig om det inte blir tillräckligt bra

Skulle det inte funka har jag en UMAX 2100 XL Scanner till bra pris.
Proffsscanner med dialock som tar format upp till A3+. Diahållare från 24x36 upp till 9x12.

http://hem.bredband.net/b237656/

Hör av dig om du är intresserad. Jag ska till Enköping/Västerås på jobb v20.

Med vänlig hälsning
/David

1
Bevaka tråden