Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är os 9?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har Os9 plockats bort från Tiger-skivan? Kan inte hitta det nånstans. Har NationalEncyklopedin som bara funkar med Os9...

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-06 14:12

Har just pratat med MacSupport som säger så här.

I Tiger-paketet ingår INTE OS9.

Men det går fortfarande att (om du uppdaterar) jobba med OS9 om det ligger kvar på burken. Samt lägga in om du har en skiva med OS9.2.

Bra att veta, sökte frenetiskt på Apples sajt för en stund sedan, men den gav inget svar.

Senast redigerat 2005-05-06 14:31

Tack tack, får ta 9:an från ena miniskivan då...
Märkligt att den är utsorterad förresten.

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-06 16:07
Ursprungligen av bruksarn:

Märkligt att den är utsorterad förresten.

Ja, jag trodde OS9 fanns med också, eftersom det i ”Välkommen till Tiger”, finns en bild med system 9 skymtande.

Hade varit tokigt för mig annars som ibland måste plocka fram gamla QuackXpress.

• Oregistrerad
  • 2005-05-06 22:51

Jag sitter med Panter och OS9 som jag behöver bl.a. för min scanner samt för Adobe Streamline. Om jag uppgraderar till Tiger och installerar rent eller Archive & install försvinner min OS9 installation. Kan jag senare installera OS9 från min befintliga 10.3 intallationsskiva?
bosse

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 23:06

Mac OS 9 har aldrig funnits på Mac OS X-skivorna.

Däremot får man Mac OS 9 på köpet av en ny dator och kan då installera det från datorns installations-CD. Denna CD är inte en Mac OS X-installations-CD, utan en datormodellspecifik CD som installerar Mac OS X, Mac OS 9 för Classic-användning samt de program som ingår med datorn.

Ursprungligen av Bosse:

Jag sitter med Panter och OS9 som jag behöver bl.a. för min scanner samt för Adobe Streamline. Om jag uppgraderar till Tiger och installerar rent eller Archive & install försvinner min OS9 installation. Kan jag senare installera OS9 från min befintliga 10.3 intallationsskiva?
bosse

Systemuppgraderingar förändrar endast systemet man uppgraderar. Program, dokument eller andra system, påverkas aldrig. Alltså: Mac OS 9-systemmappen, som inte har något att göra med Mac OS X-uppgraderingen, kommer att lämnas orörd och Classic kommer att fungera precis som förut.

Ursprungligen av Rajje:

Mac OS 9 har aldrig funnits på Mac OS X-skivorna..

Nej inte på rena OS X skivor men väl på "Återskapa"-skivorna som t ex följde med iBook G3 800 MHz.

• Medlem
  • Ale
  • 2005-05-07 10:37

lite OT, men har Marbleblast taggits bort Också? Gillade det spelet skarpt och hade en del väldigt bra rekord -_-

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 11:36
Ursprungligen av j0ppe:

lite OT, men har Marbleblast taggits bort Också? Gillade det spelet skarpt och hade en del väldigt bra rekord -_-

Samma sak här.

MarbleBlast är ett program som medföljer datorerna – inte systemen.

Uppgraderar du systemet efter att ha installerat MarbleBlast tidigare, kommer programmet inte försvinna, eftersom programmen inte är en del av systemet och därför inte påverkas av en systemuppgradering.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 09:57

os9 med i ny pw

med min sprillans nya pw 1,67 följde en installationsskiva med os9, daterad 05 ...

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-07 10:39
Ursprungligen av Bengt Eriksson:

Nej inte på rena OS X skivor men väl på "Återskapa"-skivorna som t ex följde med iBook G3 800 MHz.

Var det inte precis det Rajje skrev i inlägget ovan?

1
Bevaka tråden