Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pdf till jpg

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 09:38

Är det någon som kan hjälpa mig?

Jag läste för bara lite sedan om något litet program som lätt kunde göra om pdf, t ex skärmavbildningar till jpg. Nu plötsligt behöver jag det men kan inte finna tipset.

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 09:48

Förhandsvisning (exportera) om du nu inte prompt vill installera massa program…

Kanske skulle du nöja dig med att byta till Tiger som gör skärmdumparna till PNG ? Kolla annars på Versiontracker efter något liknande som detta.

http://www.monkeybreadsoftware.de/Freeware/JPEG2000Dropper.shtml

OBS: Programmet jag föreslog suportar inte filerna i en massa olika webbläsare så det är nog INTE vad du letar efter!!!

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 10:14

Tack Per!
Det var ju fantastiskt enkelt. Inte det jag läste om men bra.

Kunvert kan ju vara nåt.

Nån hann visst före

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 20:28

Kunvert verkar ju trevlig. Läste bara på VersionTracker att filer kan försvinna!? Kanske räcker med att döpa om konverterad fil. Får testa.
Per

En annan liten rackare.

Drop JPG

• Oregistrerad
  • 2005-05-09 18:05

Nu har jag kollat in både Kunvert och DropJPG en del.

Kunvert skapar filer som ibland öppnas med PictureViewer i Classic. Där utjämnas pixliga bilder men blir lite luddiga istället. Namnet blir en lång harang med PDF before... som måste döpas om. Ibland skapas de för Förhandsvisning istället och blir då pixliga istället men med .jpg som enda förändringen. GIF-bilder fungerar på samma sätt. Ibland försvinner föregående konverterad fil när jag konverterar nästa. Jag har inte granskat programmet jättenoga men det ska man väl inte behöva heller.

DropJPG är enkelt program men verkar stabilare och gör vad det ska. Har prövat PDF och GIF. Har lagt programsymbolen i dockan. Drar bildfilen till programsymbolen och vips finns en kopia i bildmappen som inte behöver döpas om, får bara ändelsen .jpg. Bara tuta och köra.

Tack för all hjälp
Per

Borde finnas ett folder action script för detta - ska leta och återkommer

Du behöver inget program för att lösa dina problem - allt finns redan inbyggt i systemet ifall du komplterar med följande lilla script.

Hittade ett script som jag gjorde en minimal ändring i. Klipp ut detta och gör ett körbart script med "Manusredigerare" dvs. AppleScript. Gör en mapp på skrivbordet och jobba INTE med dina original!!!! Det blir där som de nya bilderna ska hamna. Det enda du behöver göra är att möjligen byta ut ordet "Bild" inne i scriptet (samt klicka på knappen "Kompilera") till vad dina bilder börjar med för ord... min kameras bilder börjar med bokstäverna "DSC", kanske är det så också med dina bilder. När du lagt scriptet i mappen "Folder Actions Scripts" så håller du ned högerknappen på den mapp på skrivbordet som du vill att de konverterade bilderna ska hamna i, vad du döper mappen till spelar ingen roll - tänk på att du INTE anväder ORIGINALBILDERNA !!! Där kan du sätta på och ställa in mappkommandot för juste den mappen.

Lycka till - klipp & klistra koden mellan alla "====="

Olle

=========================================

on adding folder items to this_folder after receiving these_items
repeat with an_item in these_items
tell application "Finder"
set file_name to name of an_item
set file_ext to name extension of an_item
set desk_path to (this_folder as string)

set pdf_size to (size of file an_item as integer)
repeat until pdf_size > 0
delay 1
set pdf_size to (size of file an_item as integer)
end repeat

if file_name starts with "Bild" and file_ext is "PDF" then
set format_return to display dialog "Select output format." buttons {".pct", ".jpg"} default button ".jpg"
set output_format to button returned of format_return
set AppleScript's text item delimiters to "."
set base_filename to the first text item of file_name
set img_path to desk_path & base_filename & output_format
tell me to convert(an_item, img_path, output_format)
end if
end tell
end repeat
end adding folder items to

on convert(img_file, img_path, output_format)
tell application "Image Events"
launch
set image_ref to open img_file
if output_format is ".jpg" then
save image_ref in img_path as JPEG with icon
delete img_file
else if output_format is ".pct" then
save image_ref in img_path as PICT with icon
delete img_file
end if
close image_ref
end tell
end convert

======================================

hmm... jag säger bara Automator i Tiger. Petade lite med den i helgen och när man ser de där kodraderna förstår man vad användbar den kommer att bli framöver för svenssonprogramering. Nu tar jag för givet att Per kör Panther...

1
Bevaka tråden