Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felen i Mail - (Tiger)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Suck, Mail2 är bra knäpp. Det fungerar oftast att sända via mitt konto på mac.se men idag så kom följande upp på skärmen och när jag klickade avbryt så sändes mailet i alla fall... förklar denna skärmdump om ni kan.

Jag har nu plockat bort det förbockade om SSL så får vi se om allt blir snällade då

Det där ser jag varje dag. Dock inte med mac.se utan med min mail på universitetet. Det ska tydligen gå att så att säga "godkänna" certifikatet på ens egen dator men har inte fått det att fungera. Men annars är det bara att chansa och trycka fortsätt. Risken för problem kan jag inte avgöra. Men jag trycker bara på fortsätt.

Ursprungligen av stenugn:

GU misstänker jag. Har samma problem, vilket är rätt störande. Försökte också ladda ner ner och spara deras certifikat men det gjorde ju inte saken bättre. Skulle vara trevligt med en lösning på det.

Guilty as charged. Är egentligen otroligt att de inte kan få det att funka bättre.

Ursprungligen av stenugn:

GU misstänker jag. Har samma problem, vilket är rätt störande. Försökte också ladda ner ner och spara deras certifikat men det gjorde ju inte saken bättre. Skulle vara trevligt med en lösning på det.

Var på GU har du din mail Sahlgrenska Akademin Handels eller vad tell me så skall jag se vad jag kan göra för dig!!

  • Medlem
  • 2005-05-08 14:13

Som Mattias säger så kan du ladda ner certifikatet till din dator och lägga till i din nyckelhanterare, om jag inte minns fel. Så gjorde iaf jag med det certet som fanns på vårt universitet då det saknades root-cert. Så du får ladda ner ett cert och sedan lägga till det..
Men det kunde kanske bara vara så att root-cert servern saknade det tillfälligt eller att du hade problem att anslut till den, inte vet jag

De som studerar vid UmU, SU, KTH, UU, GU, KI eller OrU bör skaffa sig SwUPKI:s rotcertifikat. Ladda ner det och dubbelklicka på filen pcacert.crt. I 10.3 och 10.4 öppnas då Keychain Access.app. Lägg till certifikatet i X.509-nyckelringen. Rotcertifikatet kommer att accepteras av Safari och Mail för alla SSL-tjänster vid nämnda lärosäten.

SwUPKI rotcert:
http://www.swupki-pca.umu.se/CA/pcacert.crt

Läs mer om SwUPKI: http://www.swupki.su.se

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-09 13:00
Ursprungligen av Pegges:

De som studerar vid UmU, SU, KTH, UU, GU, KI eller OrU bör skaffa sig SwUPKI:s rotcertifikat. Ladda ner det och dubbelklicka på filen pcacert.crt. I 10.3 och 10.4 öppnas då Keychain Access.app. Lägg till certifikatet i X.509-nyckelringen. Rotcertifikatet kommer att accepteras av Safari och Mail för alla SSL-tjänster vid nämnda lärosäten.

SwUPKI rotcert:
http://www.swupki-pca.umu.se/CA/pcacert.crt

Läs mer om SwUPKI: http://www.swupki.su.se

har inte hunnit å kolla igenom sidan ännu, men funkar detta för chalmers oxå? har problem med mejlen i skolan oxå. har försökt att installera certifikatet i keychain, men den frågar fortfarande om jag vill använda det vid uppstart av mail.

Ursprungligen av h0ax:

har inte hunnit å kolla igenom sidan ännu, men funkar detta för chalmers oxå? har problem med mejlen i skolan oxå. har försökt att installera certifikatet i keychain, men den frågar fortfarande om jag vill använda det vid uppstart av mail.

Skulle inte tro det; Chalmers är så vitt jag vet inte med i SwUPKI-samarbetet. Men Chalmers har säkert ett annat rotcertifikat om de inte köpt ett vanligt kommersiellt (i vilket fall du inte borde ha några problem alls eftersom de vanligaste levereras med Tiger). Var noga med att du importerar rotcertifikat till X.509-ringen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-10 18:10

Ville bara påpeka att detta inte är Tiger specifikt. Hade samma ruta som kom upp då och då i Panther...bara att godkänna oftast....

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 11:55

Jag har problem med ett konto i Mail. Jag har för närvarande fem konton och det är ett som krånglar. Mail verkar glömma av dess lösenord varje gång mail avslutas eller när datorn startas om. Jag har testat att ta bort, lägga till, ta bort igen, starta om, lägga till, ändra lösenord, ta bort och lägga till. Fortfarande vill den inte spara lösenordet. Vad är det som är fel?

Ursprungligen av Pegges:

De som studerar vid UmU, SU, KTH, UU, GU, KI eller OrU bör skaffa sig SwUPKI:s rotcertifikat. Ladda ner det och dubbelklicka på filen pcacert.crt. I 10.3 och 10.4 öppnas då Keychain Access.app. Lägg till certifikatet i X.509-nyckelringen. Rotcertifikatet kommer att accepteras av Safari och Mail för alla SSL-tjänster vid nämnda lärosäten.

SwUPKI rotcert:
http://www.swupki-pca.umu.se/CA/pcacert.crt

Läs mer om SwUPKI: http://www.swupki.su.se

Det funkade perfekt för GU-mail! Hmmm.. nu ska jag bara lyckas med att få glocalnets SMTP-server att funka som den ska.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-08 17:49

SSL felet med mac.se har att göra med att cerifikatet är för mac.se men man ansluter till mail.mac.se, de hade samma fel i höstas men då rättade de till det.

Titta i Keychain / Nyckelhanteraren om lösenorden finns där. Kolla att respektive konto har rätt smtp-server vilket mycket väl kan vara en felkälla, dvs. inne i "Konto" i Mail.app

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 22:48
Ursprungligen av Olle@mac:

Titta i Keychain / Nyckelhanteraren om lösenorden finns där. Kolla att respektive konto har rätt smtp-server vilket mycket väl kan vara en felkälla, dvs. inne i "Konto" i Mail.app

Serverinställningar stämmer, de har fungerat förut. Inne i Nyckelhanteraren hittar jag kontot men när jag väljer att visa lösenord så blinkar rutan bara till och inget mer. Jag testade med ett annat konto och då visades lösenordet.

Ursprungligen av jalvander:

Serverinställningar stämmer, de har fungerat förut. Inne i Nyckelhanteraren hittar jag kontot men när jag väljer att visa lösenord så blinkar rutan bara till och inget mer. Jag testade med ett annat konto och då visades lösenordet.

Finns inget att fölora på att i Nyckelhanteraren kasta just den som bråkar och inne i Mail.app kolla inställningarna en gång till och första gången fylla i lösenordet och se om det i Nyckelhanteraren ligger en som då blivit hel - kommer inte på något annat sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 12:42

Är det bara jag som inte vet hur man gör för att ladda ned och installera certifikat från mac.se?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-05-12 14:04
Ursprungligen av Bridell:

Är det bara jag som inte vet hur man gör för att ladda ned och installera certifikat från mac.se?

Tryck på frågetecknet då du får upp varningen. Finns en alldeles utmärkt förklaring där.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-13 21:34

Problemet är ju att certifikatet används för att bevisa att i det här fallet mail.mac.se verkligen är mail.mac.se och ingen annan dator. Men i det här fallet är det eventuellt som någon sade att certifikatet är gjort för fel domän, eller så är det att det enbart är gjort av dem själva och därför inte certifierat(?)/signerat(?) av någon organisation som gör sådant. Mao, ungefär som ett id-kort där det står Namn Namnsson men det inte har någon märkning från posten/vägverket/...

Och som sagt, litar du på att den andra datorn är den datorn den utger sig för att vara så är det ju inga som helst problem, men du bör ju veta att det rent teoretiskt sett kan vara någon annan dator emellan dig och servern som låtsas vara datorn du faktiskt vill nå.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-13 21:42

har ett problem med mail i tiger. när jag startar dator/loggar in så skall mail startas i gömt läge, men huvudfönstret kommer alltid upp ändå.

Någon som vet hur man fixar det?

//Filip

Ursprungligen av Filip:

har ett problem med mail i tiger. när jag startar dator/loggar in så skall mail startas i gömt läge, men huvudfönstret kommer alltid upp ändå.

Någon som vet hur man fixar det?

//Filip

Jag har samma problem. Safari startar dolt men inte Mail. Underligt.

GU mail steg för steg hjälp

Hej

Jag går på handels i Gbg och skulle vilja läsa min GU mail via det mailprogram som följer med Mac OS. jag har laddat ner certifikatet men vet inte vilken sorts konto det är och vilka andra uppgifter som skall fyllas i... Vart får jag reda på dessa?

Någon som lätt kan förklara hur man skall göra?

/David

1
Bevaka tråden