Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tänka MiniMac på Powermac - lägre priser.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan Apple göra stora prissänkningar men änndå öka marknadsandelarna - jag tror faktiskt det. Här är receptet (?) för ännu en framgång.

Börja sälja Powermacarna via AppleStore utan hårdisk, utan minnen, utan superdrive, utan grafik kort , utan mus, utan tangentbord - vänn av ordning kanske då tycker att det då inte längre är en dator och att det är som att svära i kyrkan. Ge oss ett BTO men då till 100%. Titta på hur man fick ned priset på MiniMacen, man gjorde det valfritt om folk ville beställa tangentbord och mus. Undrar vad en dubbelpropp 2,7GHz då skulle kunna kosta. Någon som är bra på genomsnittspriser på alla de komponenter som jag listade kanske kan räkna ut vad resten av en 2x2,7GHz då skulle kunna säljas för. Hur som så skulle nog statistiken på tagna marknadsandelar öka rejält... men alla vet väl att statistik är f-bannad statistik - och till för att ljuga med

Kan det kanske vara så att vi själva kan få tag i lägre priser än de höga priser som Apple sätter på allt från minnen och troligen de andra komponenterna i själva burken. Dom skulle förmodligen göra sig själva och återförsäljarna en stor tjänst ifall dom vågade löpa linan fullt ut... kanske ett "Think Different" skulle nå ända upp på direktörsborden i Cuppertino.

Så var denna brandfackla kastad så låt oss se hur koncervativa replikerna blir med detta

Olle - skrivet i all välmening
+++

Litet sepparat tilläg: Många företag har en investeringsbudget som har ett maxtak under ett år - köper man då "skalet" av en dator den 31 december och komponenterna den 1 januari så skulle en sådan lösning vara intresant.

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 20:43

Ett alternativ är ju att Apple tar anständigt betalt för tillval till konfigurationen som större hårddisk, mera minne mm. Kanske är klokt att inte riskera dåligt ryckte med dålig kvalitet på komponenterna.
Men visst, Apple bör öka sina marknadsandelar snabbt med hjälp av alla pengar och goodwill från iPodsuccén. Den chansen kommer kanske inte igen.

• Dyraste PowerMac (2.7GHz*2) i standardutförande = 27495 kr

• tangentbord + mus 800 kr
• minne ca 1000 kr
• superdrive 2500 kr
• hårddisk 1200 kr
• bildskärmskort 2000 kr

Skulle betyda att vår PowerMac skulle kosta 7500 kr mindre. Vi gör det enkelt för oss och säger att Apple gör 20% vinst på "tillbehören": Vi kan spara in 1500 kr där.

Personligen ställer jag mig frågan: är det värt det?

Disclaimer: Siffrorna på tillbehören är bara ca-siffror.

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 21:30
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

• Dyraste PowerMac (2.7GHz*2) i standardutförande = 27495 kr

• tangentbord + mus 800 kr
• minne ca 1000 kr
• superdrive 2500 kr
• hårddisk 1200 kr
• bildskärmskort 2000 kr

Skulle betyda att vår PowerMac skulle kosta 7500 kr mindre. Vi gör det enkelt för oss och säger att Apple gör 20% vinst på "tillbehören": Vi kan spara in 1500 kr där.

Personligen ställer jag mig frågan: är det värt det?

Disclaimer: Siffrorna på tillbehören är bara ca-siffror.

2500 för en dvdbrännare? Inte det här årtusondet.

Powermacen levereras med:
512 mb minne, går på 500 kr av ett ok fabrikat.
250 gb SATA, vilket blir ung 1400 kr
16x Dual-layerbrännare, ungefär 500 kr
Radeon 9650 ungefär 1000 kr
De priserna är vad man får betala hos pc-krängare, Apple själva betalar väl någon bråkdel av det.
Mus o t-bord 550 kr (Apple)

Detta blir 3950 kr

Alltså betalar folk 23545 kr för två processorer, ett moderkort, ett chassi med nätagg samt några mjukvarulicenser. En rätt så saftig förtjänst, om jag får säga det själv. Apple kommer aldrig nå ut till den breda massan som bara kan tänka sig att ha en dator om de ska fortsätta så här. Svensson kommer aldrig betala flera gånger mer för samma prestanda, oavsett hur bra operativet är eller hur snygg datorn är, de är alldeles för insnöade på siffror.

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 21:13
Ursprungligen av Olle@mac:

Kan Apple göra stora prissänkningar men änndå öka marknadsandelarna

Öh... Ja Tillräckligt stora prissänkningar brukar leda till ökade marknadsandelar. Däremot tror jag deras vinst kommer sjunka i direkt relation till dessa sänkningar. Tror nämligen inte att den ökade marknadsandelen kommer kompensera för vinstbortfallet då jag gissar att priset inte är särskilt viktigt för Applekunder i allmänhet.

Men nu var det kanske inte det du menade.

Jag tvivlar starkt på en barebonelösning av just vinstanledning och pga ökning av logistik och, inte minst, support (hur många kommer inte att få problem vid byggandet och då ringa Apple).

Att ta hutlöst betalt för tillbehör är tyvärr nästan legio i branschen. Kolla t.ex. Dell och HP. Billiga datorer tills de ska konfigureras. Men notera att det tillkommer en märkbar ökning av logistisk för att hålla iordning det här och det kostar, gissar jag.

/Y

Är det bara jag som tänker mig att grafikkorts floran som finns i PC-världen kanske skulle komma till Äpple-världen ifall Apple inte skickade med grafikkort? Det vore hur bra som helst med tanke på spel-industrin.

• Medlem
  • Svedala
  • 2005-05-08 23:11
Ursprungligen av Svampisen:

Är det bara jag som tänker mig att grafikkorts floran som finns i PC-världen kanske skulle komma till Äpple-världen ifall Apple inte skickade med grafikkort? Det vore hur bra som helst med tanke på spel-industrin.

Tyvärr ställer jag mig nog lite skeptisk till det. Hur stor andel av Apples kundkrets är det som efterfrågar dessa kort egentligen?
Men visst, större valfrihet vore inte dumt.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-08 21:44

En av finesserna med att handla en Mac är ju att den funkar rakt av ur kartongen. Och att Apple valt komponenter som de vet lirar med operativ och med varandra (oftast...).
Tror att det vore förödande för varumärket att släppa det konceptet.

Ursprungligen av Micke F:

En av finesserna med att handla en Mac är ju att den funkar rakt av ur kartongen. Och att Apple valt komponenter som de vet lirar med operativ och med varandra (oftast...)

Jo men om man odlar den myten tillräkligt ofta så tas den lätt för att vara dagens sanning - Apple kan ju rekomendera komponenter som dom anser passa. Alla som köpt minnen eller hårdiskar vet att det är en stor lögn, sådant hittar man billigare hos t.ex PC-affärer. Lägg istället över ansvaret på återförsäljarna som tar rekomendationer från Apple och vi får genast billigare maskiner om en friare konkurens får råda.

Glömde operativsystemet: 1000 kr. Kablar: 500 kr.
Kostnad för att själv springa runt och hitta dessa tillbehör: många kronor.
Kostnad för borttappad produktivitet: en himla massa riksdaler.

Svensson, kommer aldrig betala mer för sin kaffebryggare, oavsett hur enkel den är att använda, hur snygg den är hur den levereras, de är alldeles för insnöade i siffror.

Och för att komma tillbaka till ämnet: Apple har en vinstmarginal som ligger på ca 20%, det är visserligen ganska mycket i branschen, men det är också motiverat med tanke på hur mycket dom lägger ner på FoU.

1
Bevaka tråden