Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skicka filer Mac>Pc

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Är det någon som vet ett bra sätt att skicka filer mellan Mac och Pc på internet och som fungerar. Då inte irc, ftp och e-mail inkluderat. Jag har prövat alltför många ICQ-klienter som inte kan grejen mellan Pc-Mac. Hjälp!?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-05-04 19:31

Själv har jag löst det så att jag har en Hotline server på min dator hemma (Mac) Den kommer jag åt med PeZen som jag sitter vid dagtid... Bra om man vill jobba vidare hemma utan att behöva bränna skivor eller släpa media i väskan... Uppladdat & klart tills man kommer hem. Kanske inte optimalt, men det funkar för mig...

problemet med Hotline är att jag inte kan ha fullt skydd på min brandvägg om någon ska kunna logga in på min dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-04 22:01

tyvärr kan jag inte lösningen, men tror jag har ett "vettigt" förslag ändå.
Du kan väl slå på full brandvägg men tillåta acess av just de rätta IP´t till just bara den porten ... måste ju vara maximal säkerhet för dig då och samtidigt kunna dela filer?
Personligen fungerar ICQ rätt bra för mig, skickar ifler dagligen samt tar emot från peze. Annars använder jag OSX "Anslut till server"

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-05-04 22:25

Apple´s iDisk funkar ju smidigt även på nyare Windows , kan dock vara lite seg ibland...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Apple´s iDisk funkar ju smidigt även på nyare Windows , kan dock vara lite seg ibland...

Nja, det är nog snarare tvärtom. Att Windows "web folders" fungerar med iDisk.

Web folders använder sig av WebDAV likt iDisk.

Så vitt jag vet har det funnits sen Win 98. Tycker att det går (tyvärr) väldigt mycket snabbare med Win när det gäller WebDav.

Å andra sidan kan du använda Goliath eller GoLive för rappare access.

Så, WebDav är lösningen.

[ 04 Maj 2002, 22:43: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-05-04 22:58

Nja, det är nog snarare tvärtom. Att Windows "web folders" fungerar med iDisk.
Web folders använder sig av WebDAV likt iDisk.

jaja, jag utryckte mig lite slarvigt :rolleyes:

Håller även med om att den är snabbare under Wintel men skillnaden tycker jag inte är så stor (med OS X, under OS 9 fick man ju nästan nervsammanbrott när accessen till iDisken låste upp findern i flera minuter)

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-05-04 23:01

Förresten, vad är Goliath för något

Goliath är ett program som kan ansluta till iDisk betydligt snabbare än Finder.

Sök på versiontracker.com för senaste version. Men det ryktas ju om snabbare idisk via finder i kommande versioner av OSX.

Själv kör jag en Hotline server på en av mina burkar, mycket smidigt.

På iBooken har jag SSH påslaget, sedan använder jag "scp" för att överföra filer direkt till den (kravet är att maskinen man skickar från också har SSH påslaget).

  • Medlem
  • 2002-05-06 19:07

Timbuktu Pro tycker jag fungerar bra mellan olika macar, men kan kontrollera eller bara titta på den andra datorns skärm samt skicka filer emellan dem!

Installera Samba bara så kan du dra och släppa filer mellan PC och Mac som om Macen vore en Windowsdator.

1
Bevaka tråden