Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill inte ha någon Docka

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man för att stänga av dockan, jag vill inte den skall starta automatiskt, den skall inte starta alls.

//nicke

[ 06 Maj 2002, 16:47: Meddelandet ändrat av: nicke30 ]

  • Medlem
  • 2002-05-06 18:58

Kanske om du slänger alla Dock-apps och dylikt så borde den ju inte poppa upp…!

Varför vill du inte ha den?
Hur ska då alla program kommunicera med dig? Det är mycket som händer i docken.
Docken är en central del av OS X så jag tror nog att det är bättre att vänja sig vid den.

Enklaste sättet är att gömma den. Så slipper du i alla fall se den.

Hur du slår av den helt och hållet?
Ja du det lär bli mycket terminal hackande.

Jag vet inte riktigt så här på rak arm hur jag ska få bort den man har mina misstankar, lägg in en fråga här så kanske du kan få hjälp direkt.

[ 06 Maj 2002, 19:31: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Dockan måste plockas bort på ett gäng iMacar som skall stå som info kiosker på ett museum här i Umeå.

Skall inte ens köra en finder på maskinerna.
Utan bara en webbrowser.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-05-06 22:54

Gå det inte på något sätt att göra ett
konto i X med bara tillgång till Webbläsaren?

Inte kanske den lösningen du är ute efter men kolla iCabs "Kiosk mode."

"While in Kiosk mode iCab will cover the whole screen and all other applications are blocked. The Kiosk mode is the ideal environment when the computer should be used in a public place (like fairs, exhibitions, hotels etc.) where people should be able to get informations but nobody is allowed to access the system. Additionally, the access can be restricted to certain pages. "

iCab har jag kollat på och det skulle fungera, men iCab stödjer inte Flash, och de har tänkt nyttja flash presentationer.

Skall kolla på länken..

Väcker denna tråd igen... När jag kör igång icab o går in i kioskmode så försvinner menybaren som den ska, och man hoppar in i fullscreen. Men man kan fortfarande alt-tabba mellan program och komma tillbaka till Finder och få upp menybaren, ska det vara så och är de tänkt att man ska plocka bort tangentbordet eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 12:01

Det finns ett program som heter Saft som gör att man kan använda Safari i kioskmode.
Det kanske funkar bättre?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 22:15

Se till att aktuell användare inte har rättigheter att köra /System/Library/CoreServices/Dock.app så kommer den inte att starta och stannar borta.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 22:19

Dock Block är otestat av mig, men det känns som det passar in här...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21491

Ursprungligen av Jonny Larsen:

Dock Block är otestat av mig, men det känns som det passar in här...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21491

Dock Block var riktigt kasst. Det enda det gör är att avsluta dock.app så fort det startar, så den ligger och startar om hela tiden. Suger en del resurser om man kollar top lite snabbt.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 22:21

annars rullar safari med saft som en dröm i kioskläge... men då försvinner dockan endast i safari... med dock block verkar den försvinna helt...

När jag kollar i accounts-inställningarna (system preferences -> accounts under 10.2) så kan jag ge mina användare begränsad åtkomst till datorn. (Capabilities -> Use Simple FInder). Där kan jag ställa in vilka program en användare kan köra. Jag tycker att det låter som att du vill sätta upp gästkonton på datorn som inte kan göra något annat än köra applikationen Safari?

Jo. Jag tror man hittar lösningen med en kobination av ovanstående, tex simple finder + icab eller liknande..
Provade saft men tyckte och de verkade rätt ok, dock hittade jag inget vettigt sätt att hoppa ut ur kioskmode utan att forcequitta safari... lite irriterande. Kanske missade jag nåt?

1
Bevaka tråden