Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förpackningsmall

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-09 23:36

Jag behöver en förpackningsmall
för att kunna trycka, biga och stansa själv.

Finns det något företag som tillhandahåller förpacknigsmallar som man
själv kan ändra specifikationer i?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-10 11:51

Fattar inte riktigt vad du menar? Är den en konstruktionsmall du vill ha eller en stansmall?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-10 12:24

en konstruktionsmall.
Det är i och för sig indirekt en stans och bigmall.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-11 08:24
Ursprungligen av Cave:

en konstruktionsmall.
Det är i och för sig indirekt en stans och bigmall.

Ok, men du behöver en vektoriserad konstruktionsmall? Vad är det du behöver? Har en hel bok med olika kontsruktionsmallar.
(Jag säger att den fysiska mallen för att stansa är en stansmall, vad heter det annars?)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-11 17:29

Den fysiska mallen för att stansa vet jag inte riktigt vad du menar med.
Men en stans är en stans. En mall för en stans kan vara ett PDF dokument och det är inte fysiskt.
Jag tror bara att vi pratar förbivarandra och menar säkert samma sak.

Jag är intresserad av något i stil med bilden jag bifogar.
Bilden till vänster är formatet och bilden till höger är hur jag tänkt det ska se ut med en ram runt själva produkten. Alltså två bilder som ska beskriva hur en förpackning ska se ut.
Jag har lite mallar själv i en bok som heter "Experimental formats and packaging". Är det den du också har?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-12 17:18

Tyvärr har jag inte en sådan som du hur på bild. Det verkar som om du vet vad du vill ha, kan du inte göra en egen konstruktionsmall (stansmall)?! Kostar cirka 1 000kr för tryckeriet att ta fram din mall så den blir genomförbar!

Har du ingen lämplig förpackning i din närhet som du kan demontera och rita av, ex vis i Illustrator? Har själv slaktat många olika förpackningar i samma syfte. Dock för att kunna lämna färdiga tryckoriginal till företag som sedan producerar resten.

/ R

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-10 17:30

Okej, jo det skulle man kunna göra.
Men hur är det med mönsterskydd?
Tänk om jag tar en förpackning som har någon unik låsning?
Inte för att det är tanken, men är det inte riskabelt?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-05-11 22:59

Jag kan tipsa om detta företag som är ena hejare på att fixa förpackningar.

Du behöver bara tala om för dem hur den önskade förpackningen ska se ut då den är klar, så fixar de fram en vektorfil åt dig - med stansar och bigar utmarkerade. De kan även maila över en fil som låter dig se den i typ 3D, där du kan vrida och vända, öppna och stänga (säger de iallafall, jag har inte testat själv). De fixar även fram dummy i enstaka exemplar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-12 20:27

Jo det är klart att jag kan, men jag är osäker på hur mycket material som går åt i bigar etc. Den ska ju fungera till 100%. men jag får väl göra dummies tills det funkar helt enkelt.

Tack för er hjälp!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-13 08:15

Tack själv!
Lycka till!

1
Bevaka tråden