- Svampisen
- Medlem ●
- Stockholm
Jag och en av mina kompisar hade för en tid sedan en diskussion som rörde vilka som kommer att handla på iTunes Music Store när den kommer till Sverige. Vi var båda överens om att personer i vår åldersgrupp, människor mellan 12 - 19, inte kommer att välja bort DC++ och BitTorrent för iTMS, helt enkelt för att det är för dyrt.
Vad tror ni, vilka kommer att handla? Kommer ni själva att piratkopiera eller köpa?
Den som är auktoriserad är välkommen att starta en omröstning!
Det ligger säkert något i vad du säger. De som är tonåringar, speciellt i de yngre tonåren kommer säkert i stor utsträckning fortsätta att ladda ner låtar utan att betala för dem. Däremot tror jag att det finns en stor efterfrågan på laglig musik hos oss som är lite äldre, runt 20 och däröver. Man vill stödja de artister man tycker om och lyssnar mycket på. En stor fördel med de elektroniska affärerna som jag ser det är att en stor del av vad man normalt betalar för själva logistiken med att transportera ut musiken till affärerna försvinner - dvs. lägre priser men förhoppningsvis inte mindre till artisterna.
Tror att dom som tycker "semesterbilder" är för omständigt och som har en iPod kommer köpa…
Själv skall jag klappa till på lite The Fall-låtar bara för den goda gärningens skull och för att ge Mark E Smith lite tillbaka på de trettio år han har hållt på…
Tror att dom som tycker "semesterbilder" är för omständigt och som har en iPod kommer köpa…
Själv skall jag klappa till på lite The Fall-låtar bara för den goda gärningens skull och för att ge Mark E Smith lite tillbaka på de trettio år han har hållt på…
Mark E Smith har uttalat sig för piratkopiering av deras låtar, så det är nog ingen fara... Själv har jag över 30 Fall-album köpta till nypris så det kan väl täcka lite för dig också.
Själv skulle jag aldrig sluta ladda ner låtar gratis bara för att dessa finns för 9 spänn på iTMS. Jag laddar nämligen bara ned ny, tidigare ohörd musik jag fått tips om, eller läst om, och som jag vill kolla upp lite innan jag köper. Och när jag sedan köper så vill jag ha okomprimerat och utan DRM och väljer CD-formatet. Än så länge. Jäpp, jag är en sån som håller skivbolagen under armarna. Men jublar de för det? Nej, fick de chansen skulle de väl stämma mig på nåt fantasibelopp, för att jag laddat ner ett par låtar med Suburban Kids With Biblical Names, som de aldrig skulle få för sig att signa i vilket fall som helst...
Jag använder dock iTMS sedan lång tid tillbaka för 30 sekunders provlyssningar, och lär fortsätta med det.
Mark E Smith har uttalat sig för piratkopiering av deras låtar, så det är nog ingen fara... Själv har jag över 30 Fall-album köpta till nypris så det kan väl täcka lite för dig också.
Han är ju så pratig, och ofta så bladig, så han har väl råkat säga det mesta vid det här laget
Har oxå lite Fall-album, men mest vinyl…
Det är ju inte comme il faut att gilla The Fall om man kikar i skivaffärernas hyllor, så jag tycker det är kul att Sinister Cog tecknat avtal med iTunes
Tyvärr fanns inte Mountain Energi på ITMS-se annars hade det varit givet val…
mer än 30 % av aftonbladets läsare säger att dom kommer ladda ner mer legalt med itunes music store i sverige. känns bra, det kommer säkert ge apple ett starkare varumärke i sverige.
Jag tittade lite i "License of agreements" när det låg uppe för en vecka sedan, där stod det att ifall man var över tretton och hade ett godkännande av föräldrarna skulle det vara möjligt att handla.
Det enda kortet man får ha när man är under 16 år är väl Maestro fast med det kortet ska det inte vara möjligt att handla på nätet, undrar hur dem har tänkt att man ska betala då.
Fortsätt diskutera ni, nu går jag och lägger mig!
Jag kommer antagligen handla en massa. Det går snabbt, är bekvämt, och billigt. Det lär bli enstaka låtar varje dag istället för ett album då och då.
Problemet är att man får 128 kbit/s, inte högre kvalitet...
visste inte. Var positiv till ITMS först men det där är ju tamigfan heeelt åt helvete, 9 spänn för samma kvalitet vi hade som barn i burktelefonen. BOJKOTT!!!!
Ja, det är faktiskt helt värdelöst. Jag förstår inte hur nån kan tänka sig betala 9kr för musik på ett sånt format. Om Apple nu har fixat ett lossless format så kan dom väl använda det.
128Kbps AAC rymmer bra mycket bättre ljudkvalitet än 128kbps MP3, babyman. Ljudkvaliteten är bra.
Det där stämmer inte riktigt. Ta en titt på detta ABX-test där Lame spöar Apples AAC vid mer än ett tillfälle, även om slutresultatet helt klart är till Apple AACs fördel.
Ja, det är faktiskt helt värdelöst. Jag förstår inte hur nån kan tänka sig betala 9kr för musik på ett sånt format. Om Apple nu har fixat ett lossless format så kan dom väl använda det.
Det där stämmer inte riktigt. Ta en titt på detta ABX-test där Lame spöar Apples AAC vid mer än ett tillfälle, även om slutresultatet helt klart är till Apple AACs fördel.
Det är ju också så att jag aldrig skulle köpa akustisk musik i komprimerad form. Då blir det CD och Apple Lossless.
Vänligen, Ylan
Jag tänker så här: känslan när man köpt en skiva man verkligen längtat efter går inte att ersätta med nedladdning från iTunes. Man får som sagt så mycket mer än bara musiken. MEN de gånger man bara vill ha en eller ett par låtar för att kolla in en artist eller ett band då är ju nätköp överlägset.
Och det här med ljudkvaliteten... Jag kan fatta om de som tänker lyssna på musik i sin surroundanläggning inte nöjer sig med 128kbit/s, men jag, vilket jag tror gäller för rätt många andra också, lyssnar mest på musik i min iPod eller i bilen numera och då behöver i alla fall inte jag bättre ljud.
Jag tror att ITMS och andra betal siter på några års sikt kommer att göra olaglig nedladdning av musik till en marginell företeelse som en del rebelliska tonåringar ägnar sig åt.
Grymt att bara köpa låtar som man tycker om. Känns bättre att göra på detta sätt än att ladda ner.
Nonsens, jag har precis bränt en CD från det album som jag laddade ned och som då fick bli till AIFF... kör med stora B&W (Bowers & Wilkins) högtalare från HiFi-klubben samt näst största subwofern från Yamaha och ljudet är fläskigt bra, aldrig i livet att jag skulle kunna höra skillnad mot en *köp-cd*. Jag har fortfarande perfekt hörsel och kan inte skylla på att den blivit sämmre med tanke på min ålder.
Nonsens, jag har precis bränt en CD från det album som jag laddade ned och som då fick bli till AIFF... kör med stora B&W (Bowers & Wilkins) högtalare från HiFi-klubben samt näst största subwofern från Yamaha och ljudet är fläskigt bra, aldrig i livet att jag skulle kunna höra skillnad mot en *köp-cd*. Jag har fortfarande perfekt hörsel och kan inte skylla på att den blivit sämmre med tanke på min ålder.
Ledsen att säga det, men i så fall hade du nog kunnat komma undan med en billigare stereo och inte heller saknat den högre ljudkvalitén. Jag har varit och lyssnat på SACD och hörde skillnad mellan CD och SACD, det var rätt mycket bättre. Inte tillräkligt för att jag skulle motivera prisskillnaden, men ändå. Min egen ljudanläggning är inte färdigbyggd men DVD, receiver och högtalare kommer att sluta på ca 35K SEK, och då har jag sett till att få billigast tänkbara leverantör.
Jag har första generationens iPod och måste säga att när jag bytte hörlurarna till ett par bra Sony-lurar, inte förrän då hörde jag hur illa det lät vilket fick mig att gå upp till 192kbit AAC. Det är stor skillnad mellan små hörlurar och en bra hemstereo, men lossless är lite för stora filer för att ha på en portabel spelare, om man inte har 60G iPoden då förståss. Disk är billigt och via Bredbandsbolaget har jag 26Mbit downstream, varför kan jag inte få mina låtar i Lossless? Det går fort ändå per låt. Det är skitenkelt att komprimera dem hårdare om jag vill lägga dem någon annan stans än på disk. Fast DRM prylen de har kanske inte tillåter det...
Fanns ett inlägg om att CD också är komprimerat, ja, det är det. Men inte med någon avancerad algoritm utan snarare pga att man samplat originalljudet med 16 bitar i 44,4KHz. Du hittar exempelvis inga frekvenser över 20KHz på en CD. Saken är den att åtminstone för mina behov är CD tillräkligt bra, men 128 kbit AAC är precis tillräckligt, köper jag nya högtalare kanske jag blir missnöjd med de vid det laget hundratals låtar jag betalt för.
Detta är för mig inte ett sätt att klaga på iTMS utan ett sätt att kanske uppmärksamma dem på ett problem som gör att folk (som jag) inte handlar där. Frågan är väl kanske hur många smalbandskunder de har som då skulle tröttna. Den enda lösningen som jag ser är att defaulta 128 kbit och de som vill kan gå in på någon inställning och ordna med lossless.
/hpe
Min egen ljudanläggning är inte färdigbyggd men DVD, receiver och högtalare kommer att sluta på ca 35K SEK, och då har jag sett till att få billigast tänkbara leverantör.
Vad ska jag säga... levereras detta med eller utan kartonger då - nä det var elakt sagt av mig... jag är ganska säker på att du i en blindtest inte skulle kunna skilja ut vad som är bäst i en anläggning då den kostar 10.000 och 35.000 - men OK, vill man lägga ut 35 papp så kanske man ska låta detta ingå i en livstil och köpa CD-skivor istället för att bry sig om ITMS. Vi gör alla våra val.
Tillägg: Du skrev "att man samplat originalljudet med 16 bitar i 44,4KHz", förmodar att du slant på tangentbordet - borde väl ha stått 44,1 KHz ???
128Kbps AAC rymmer bra mycket bättre ljudkvalitet än 128kbps MP3, babyman. Ljudkvaliteten är bra.
Jag är en såndär person som tidigare sprang i musikaffären varje vecka, var polare med hon som ägde butiken och hon visste vad jag skulle gilla, så hon fick ibland överraska med nya artister, så att jag fick vigda vyerna lite. Sen när hon sålde butiken så blev det inte roligt längre att handla musik. Det blev de gamla vanliga favoriterna man letade efter och man fick aldrig höra något nytt.
Vid något tillfälle så var jag inne på Åhléns och där spelade de en låt som var så extremt bra att jag impulsköpte skivan. Lyckat köp! Men nu känns det inte lika roligt längre.
Så för mig, personligen, kommer jag nog att köpa mycket mer musik i framtiden än jag gjort tidigare. Dels för att man kan provlyssna på låtarna i 30 sekunder och få sig ett smakprov, så man inte köper grisen i säcken, dels för att man kan kolla in andras spellistor och upptäcka nya artister, som man inte ens visste fanns. Så det kommer att bli lite som med min gamla kompis som hade musikaffären.
Jag lär nog inte spendera tusentals kronor, men en hundring i månaden lär det absolut bli!
Hittills är det väldigt stora luckor i utbudet i den svenska affären. varför kan man inte handla från den amerikanska där låtarna jag vill ha finns?
Tror inte att jag kommer köpa mina album på ITMS, dom vill jag ha i skivhyllan - dock gillar jag möjligheten att man kan köpa "lösa låtar" från album som jag inte skulle ha köpt annars...
Tror jag kommer använda det som ett komplement, men om det är något jag vill ha så köper jag det. Om man får reda på någon ny artist man bara måste höra direkt, eller så. Tycker det är skitbra att det har kommit till slut!
DC etc. har jag dumpat för länge sedan..
Vi var båda överens om att personer i vår åldersgrupp, människor mellan 12 - 19, inte kommer att välja bort DC++ och BitTorrent för iTMS, helt enkelt för att det är för dyrt.
Jag tycker också att det är rätt dyrt (fast jag är 25). Men det värsta är nog att det just gäller 128Kbps AAC (med DRM) -- Apples produkt kan inte mäta sig med "vanliga" pirat-releaser som brukar ligga på 192Kbps (eller variabel bitrate) mp3 (ingen DRM).
Kort sagt så tror jag inte iTMS går hem hos dem som har vanan inne att ladda hem högkvalitativa pirat-releaser utan DRM via t.ex. BitTorrent (eller ens de usla hemmagjorda mp3-rippar som finns i mängder på DC), dock kan det nog funka rätt väl hos dem som idag redan köper musik på nätet.