Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.avi och .mov till DVD-r

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur fyller jag en DVD-r med t.ex 4 avsnitt av "din favoritserie" om de ligger i avi eller mov format vilket de ofta gör. Som det är nu får jag bara in två avsnitt/DVD-r, när jag bränner med Roxio Toast Titanium. Men filerna är ju inte mer än 350Mb/st. men det går liksom inte att få in flera. Jag vet att det ska gå för det finns sådana...

mp :m

• Medlem
  • 2005-05-10 16:50

Kodar dem till separata VIDEO_TS-mappar med ffmpegX.
"Joinar" VIDEO_TS-mapparna och komprimerar med DVD2oneX.

tack

Tack för det tipset det har jag väntat på!
Men det var ett ganska krångligt program ffmpegx men jag ska mickla lite och kolla om jag löser det. Men det verkar som om man kan göra en dvd(joina) av flera encodade filer?!

marcus :m

• Medlem
  • 2005-05-11 12:12

ffmpegX krånglar lite under Tiger. Jag har själv problem med att installera binär-filerna som programmet behöver att kunna koda vissa grejer. Får det att funka hyfsat iallafall. Uppdatering är säkerligen på väg.

Jag har tidigare skrivit en enkel manual:
http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=418708&postcount=7

Ibland krånglar kodningen av ljudet från AVI-filer. Man kan då göra
denna process för hand med ffmpegX. Lite knepigt i början. Kolla alltid
VIDEO_TS-mapparna med Apple DVD Player, för att se att ljudet verkligen
är där.

ffmpegXs hemsida, med lite tips:
http://homepage.mac.com/major4/

Enklast är att slå ihop alla VIDEO_TS-mappar i DVD2oneX, då blir varje mapp ett eget kapitel om man kryssar för "Advanced Navigation". Dessutom komprimerar den ned all material för att passa på en DVD-R. Om den totala storleken överskrider 4.4 GB dvs.

• Medlem
  • 2005-05-11 12:15

Temporär lösning för att kunna installera binär-filerna under Tiger:
http://www.videohelp.com/forum/viewtopic.php?t=266411

("major" är utvecklaren av ffmpegX)

manual

Enligt din lilla manual ska man inte använda QT decodern med avi filer! Blir det svart ruta när man spelar upp då?
Det blev det för mig...

• Medlem
  • 2005-05-12 10:37

Nä, inte QT med AVI-filer. Resultatet kan bli vadsomhelst.
Du installerade väl binärfilerna som programmet frågade efter första gången du startade?

Prova först med programmets preset för "DVD ffmpeg". Är betydligt snabbare än mpg2enc.

mpg2enc

Jag märker att mpg2enc är väldigt långsamt. Men blir det några problem när jag spelar upp på min stationära dvd spelare hemma med ffmpeg encodning. Jag antar att det kanske inte spelar någon roll vilken encodning man använder bara det blir rätt format för min hemmaspelare!? Och den kan inte spela divX.
När jag bränner med toast videotabben och väljer doctortvättade avi filer, då mov. Med 3ivx encodning så funkar det hemma men problemet då är ju att det bara blir två avsnitt av min"favoritserie" på samma dvd. Och det är det jag vill komma ifrån med att använda ffmpegx och dvd2one...

• Medlem
  • 2005-05-12 13:20

Slutresultatet, standardmässigt, blir detsamma vare sig du använder "DVD ffmpeg" eller "DVD mpg2enc", bara olika sätt att nå dit. ffmpeg-codecen är ruskigt snabb. Processen blir förstås långsammare ju fler bildförbättrande alternativ man kryssar för. Default-värdena ger dock en mycket fin bild.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-15 09:00

Lånar den här tråden.
När jag dödsenkelt ska göra DVD av en .avi med ffmpeg (väljer preset DVD ffmpeg) så blir bilden topp men jag får inget ljud alls. AUDIO-TS mappen gapar tom och det känns som att något borde hamna där.

Några hints om vad som kan gå snett eller vad man ska tänka på?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-05-15 09:46

Det skall "inte" finnas något i AUDIO_TS mappen då den är till för ljudformatet DVD-Audio som inte har något att göra med DVD-Video formatet där ljudet är ihopslaget med bilden. Så om du inte har fått något ljud beror det på något under konverteringen i ffmpegX, vad är ju dock svårt att säga. Ett tips är att söka i detta forum.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-15 09:57

Alright, tack för det Kentor.

• Medlem
  • 2005-05-15 21:26

Kolla in ljudfilen som ffmpegX skapat (.ac3 eller liknande), den är fömodligen 0 kb. En bugg. Lösningen: Använd preseten "Movie Audio to AC3". Nu får du en ny ljudström. När den är klar, gå till Tools-tabben. Browsa efter din filmfil (.mpv eller .m2v) och sen din nya AC3-fil. Bredvid knappen "Mux as..." väljer du "DVD" i dropdown-menyn. Klicka nu på "Mux as..". Nu skapas först en .mpg-fil, sen en VIDEO_TS-mapp. Testa denna i Apple DVD Player. Borde funka.

1
Bevaka tråden