Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan varken installera program eller reparera behörigheter? =/

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu fått mitt första egentliga problem med min iMac G5. Kör 10.3.9, och har alla programuppdateringar.

Igår märkte jag att jag inte längre kan installera program. Jag kommer till "välkomstbilden" av programmet i Installeraren, ett eller två klick senare fastnar den (misstänker att det är där man ska välja målskiva). Det går inte att klicka vidare. Programmet fattar heller inte att det hängt sig, utan man får tvångsavsluta på egen hand. Jag kommer alltså inte ens till dialogrutan där man skriver in lösenord.

Onyx vägrar att starta (det hoppar bara upp och ner i dockan) och jag kan heller inte använda Skivverktyg Den här gråa snurran hakar upp sig medan programmet söker efter skivor (de kommer alltså inte fram).

Än så länge är dessa grejer det enda jag märkt, allt annat fungerar alltså som förr. Vad beror detta på? =/

Ifall att någon funderar på det så är jag administratör för datorn, så det har inget med egränsade rättigheter att göra.

Skulle bli väldigt glad om någon har en lösning.

Edit: Jag kan alltså göra andra saker, exempelvis avaktivera och aktivera lås för ändringar, skriva in lösenord i exempelvis CandyBar och så vidare.

Låter som rättighetes problem. Prova att starta från systemskivan och välj rätta rättigheter från skivvertyget.

Ber om ursäkt för ett onödigt inlägg... Provade att starta om datorn, men snurran på slutet hängde sig också. Stängde istället av den the hard way med powerknappen och det löste problemet. Men ganska underligt ändå...

Nu hittar den istället inte min externa HD (HFS-formaterad). Menmen... Väntar med att fråga den här gången.

Tack ändå!

1
Bevaka tråden