Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN och dubbla nätverkskort

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Mac OS X Server med dubbla nätverkskort; ett på vårt interna nätverk och ett i DMZ. VPN-servern nås via kortet i DMZ och delar ut IP-nummer på vårt interna nätverk. När man ansluter via VPN funkar det utmärkt för åtkomst till det interna nätverket. Då skickas trafiken ut via rätt nätverkskort. Om man däremot försöker komma åt något utanför nätverket blir det stopp. Jag antar att VPN-servern försöker kommunicera från kortet i DMZ med den interna IP-adressen vilket givetvis misslyckas.

Jag har testat att definiera det interna kortet som den primär Internet-anslutning, men då slutar kortet i DMZ svara. Kan man styra detta med subnet-mask eller kan man sätta upp någon typ av routing som ser till att alla trafik från VPN-tunnlarna skickas ut via det interna nätet?

När man ansluter till VPN-servern så konfigureras såvitt jag förstår klienten via PPP. När man ansluter så rapporteras serverns primära nätanslutning som router till klienten. Finns det något sätt att påverka detta så att man kan få PPP-servern att rapportera det interna nätverkskortet som router istället?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-13 18:24
Ursprungligen av Hendrix:

När man ansluter till VPN-servern så konfigureras såvitt jag förstår klienten via PPP. När man ansluter så rapporteras serverns primära nätanslutning som router till klienten. Finns det något sätt att påverka detta så att man kan få PPP-servern att rapportera det interna nätverkskortet som router istället?

Testa att kicka igång "NAT".
Som default går all trafik genom vpntunnlen i grundconfigurationen med macosxserver.
Detta kan du konfigurera/ändra genom public/private routs i någon av vpn-tabbarna.

1
Bevaka tråden