Vill först påpeka att detta inte är riktat till någon speciell person, utan är beskrivning på hur jag som moderator ser läget. Det är tacksamt att frågor och kritik (positiv som negativ) tas i detta forum och inte bland övriga ämnen.
Det verkar vara allt fler som tycker att 99mac styrs med en järnhand av moderatorerna, men precis som Adrian säger så är det i själva verket faktiskt få trådar som modereras. I och med att 99mac numer växer så mycket som det gör kommer det automatiskt mer "brus" bland diskussionerna än tidigare. Några exempel på det kan vara att samma frågeställning dyker upp flera ggr per dag i olika trådar vilket gör att problemet mycket väl kan lösas i en tråd medan en eller flera andra inte får svar (just pga av detta), medlemmar råkar i luven på varandra av olika orsaker, trådskaparen till en diskussion söker efter ett svar som istället urartar i något orelaterat vilket lämnar frågan hängande i luften etc etc. 99mac modereras för att göra webbplatsen bättre och effektivare, men också för att det ska vara ett ställe där man kan föra diskussioner i en vänlig miljö utan att behöva oroa sig för personangrepp.
Enligt vissa så ska inget censureras eftersom det uppfattas kränkande, medan andra menar på att det krävs mer moderering än vad som sker i dag för att 99mac ska ha en bra nivå. Vi gör vårt bästa för att hitta den gyllene medelvägen. Tyvärr inser inte endel att den vägen (med över 16.500 registrerde medlemmar) omöjligen kan passa alla, utan ser bara situationen ur sitt egna perspektiv.
Jobbet av moderatorerna här utförs på ideell basis och görs för att hjälpa medlemmarna på forumet, även fast det finns de som har en annan uppfattning om det... Är man ute efter en miljö som saknar restriktioner där man kan diskutera allt och alla så är inte 99mac den plats som eftersöks. Vi har vårt fokus, och för att behålla det och trivseln så har några grundläggande regler tagits fram. Det är precis som i vardagen - bryter man mot regler och lagar så får man också räkna med att bli tillrättavisad.
Hoppas detta gett lite mer förståelse för situationen och att jag inte låtit alltför bister i mitt inlägg. Reserverar mig för eventuella upprepningar och grammatiska skavanker i texten då jag sitter kvar på jobbet med magen högt kurrande...