- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2005-05-12 22:38
En krönika ifrån Råd och Rön nummer 5 2005:
Fuck U Inc.
Jag var förälskad i Apple. Produkterna, designen, attityden – allt äppelmärket gjorde var rätt. Äpplet var ett humanistiskt märke som skapade optimism och gav kreativ kraft. I utbyte fick det mina pengar och min bergfasta lojalitet.
Min relation med märket skulle senare beskrivas som föredömlig i varumärkesvärlden. I stället för varumärke skulle man prata om ”lovemarks” och mena en intim relation byggd på ömsesidig nytta, förtroende och respekt.
Äpplet var ute efter min själ och fick den. Men så sprack det. Det sket sig av ungefär samma skäl som vanliga relationer brister: att den ena parten växer på den andres bekostnad. I varumärkesvärlden brukar det ta formen av girighet.
Droppen för mig var när jag köpte en iPod för 5700 kronor, ett pris som motsvarar en normal tvättmaskin. Efter 18 månader slutade den fungera på grund av att det uppladdningsbara batteriet inte längre gick att ladda. Äppelföretaget ville inte byta batteriet, utan föreslog i stället att jag skulle köpa en ny iPod.
En annan gång beställde jag ett musikhanteringsprogram via äpplets webbplats. Men att det krävdes ett ljudkort för cirka 2000 kronor för att kunna använda produkten, det utelämnades helt.
Och alldeles nyligen köpte jag ett stereokopplingskit av en auktoriserad äppelåterförsäljare för 994 kronor. Varken försäljaren eller förpackningen berättade att jag hade fel iPod för att kunna använda produkten.
Efter 20 år i reklambranschen vet jag att lagen säger att det tydligt måste framgå vilka förutsättningar som gäller för varan man köper. Med åren har jag dessutom utvecklat en känslig näsa för bullshit i affärslivet. Och nu vädrar jag en unken doft av konsumentförakt och vilseledande reklam.
Vad hände med lovsången till den nya ekonomin och alla vackra ord om konsumentmakt som den globaliserade ekonomin skulle medföra? Vad den gav oss var däremot ny typ av företag: Fuck U Inc.
Det handlar om att sälja till varje pris, att lova runt men hålla tunt. Det handlar om att dölja villkor och leda konsumenten vilse i den nya digitala djungeln där ännu inga detaljerade kartor finns. Det handlar om att sätta sig över lokala konsumentlagar och fokusera på ungdomar som har svårt att relatera till tidigare spelregler.
Fuck U Inc. vill göra kapitalvaror till slit-och-slängvaror, de smyghöjer priser genom att förvandla datorer, mobiler, kameror, mediaspelare eller programvaror till fördyrande tjänster.
Fuck U Inc. är ett övergångsfenomen som växt sig starkt i klyftan mellan den gamla industrialismen och den nya relationsekonomin. Plötsligt drivs din konsumtion av tvång i stället för av lust, som framtidsforskarna pratar så fint om. Förälskelsen byts till misstänksamhet.
Vill du få någon konsumentmakt i framtiden måste du bli en högljudd och krävande kund. Jag har lärt mig att om man inte ställer sig på tvären när något är fel blir man en nyttig idiot, en sån som köper en ny vara i förtid bara för att Fuck U Inc. har bestämt så.
Men så dum är jag inte.
Det är inte du heller.
Per Öhlin
Kommunikatör och författare