Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

omöjlig AVI format

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-13 17:00

har läst igenom en massa trådar och har provat på det mesta.
VLC, Mplayer , codec av alla de olika slag men ändå lyckas jag inte få
in en speciell avi film. har aldrig haft problem förrut med andra avi format.

men här får jag bara fram ljud men en PC snubbe brevid får fram bild och ljud.
jag tänkte konvertera denna till MPEG men vad e det för fel?

enligt personen jag hjälper så är den importerad från en samsung kamera.

någon som vet något?

tack!

/v

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-13 17:12

När du försöker spela upp den i QuickTime och får ett fel, kolla vilken codec det är i den. Det låter lite som att det är Indeo, vilket inte funkat på Macen sedan MacOS 9. Inte ens opensource-alternativen har en Indeo-decoder.

Fast å andra sidan suger codecen, så det är en skum grej att få ur en kamera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-13 17:46

Saken e den att jag får inte upp något fel utan bara en vit ruta med ljud.
jag börjar få krupp. tror oxå det kan vara Indeo men jag vet inte säkert därför håller jag fortfarande på .

tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2005-05-13 17:51

Bars QT öppnar filen, kan du gå in med äpple+i eller äpple+j (video > format) och se vad det står där. Kanske är MS-MPEG4.1 eller något annat ovanligt utanför MS-världen.

Om jag minns rätt så visar VLC ett felmeddelande som talar om vad det är för codec om det är en indeo video. Ifall det skulle vara det så går det att köra den i classic-versionen av QuickTime om man laddar ner rätt codec. (Det går att hitta codecs via google om man har lite tålamod.)

Det är inte WMV3-codec på den?
det är den enda som jag har haft problem med och inte hittat någon lösning för att kunna spela. Var inne på vlc's forum och kollade runt lite där och hittade svaret att de inte kan lägga in stöd för wmv3 då detta är en låst codec som MS vägrar släppa info om.

Om du får upp den i vlc på pc:n så kanske du kan konvertera den därifrån via open file -> adrvanced options och välja output. (kan inte ge en förklaring på exakt hur men det ska finnas info om det på www.videolan.org och deras forum har jag för mig)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-15 01:00

Fast WMV3 är detsamma som Windows Media 9 & 10 samt VC-1 så det ska funka ok att spela upp i Window Media Spelare, VLC, Flip4mac's decoder för QT eller vår decoder när vi släpper den (har inget datum, men vi jobbar på det).

Närr du får upp en spelare i QT med vit video så ska du kunna iaf se en FourCC i Info, dvs Cmd-I, där det står ngt om Videon ('IV50' för indeo), om du kunde berätta vilken så kan vi hjälpa dig mer..

1
Bevaka tråden