Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort extensions?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-05-14 00:13

Har lånat en mac som jag skall använda några veckor. Jag har flyttat på den vilket inneburit vissa saker, tappat nätverksuppkoppling och internet, och har en annan skärm nu, hade förut en 17" apple cinema widescreen och nu en vanlig 4:3 20" tft. När jag startar osx nu så gnäller han över att 2 tillägg inte kunde laddas ordentligt. Inget som jag verkar behöva så jag tänkte gå in och göra just dom två tilläggen passiva. Dvs dom ligger kvar men jag vill inte försöka ladda in dom för det går ju ändå inte. Men hittar ingen "extensions manager" eller liknande. Var ju himla käckt i os 9 att man kunde välja precis vad som skulle laddas och spara olika "inläsningar". Går inte detta i OsX?
Kan jag helt sonika flytta dom två tilläggen från exensionsmappen (ktum.kext och nån mer som jag inte kommer ihåg) till en temporär mapp eller kommer datorn få krupp då?

Du kan göra vad som helst i din dator om du loggar in som root.

Tips: Logga INTE in som root och ta bort filerna. Du kommer bara att ställa till det värre.

Vad händer för övrigt då?
Om du får denna varning när datorn startar men allt funkar - vad är då ditt bekymmer?
Sätt datorn i vila när du är klar och stäng av gör du när du ska lämna tillbaka den om några veckor.

Nätverksinställninger och skärminställningar hittar du i Systeminställningar i äpplet.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-05-14 17:52

Känns gött onödigt att ha på datorn över natten när den ändå inte används. Drar bara massa onödig el juh. Och allt verkar fungera men jag gillar inte att den har onödiga hyss för sig. Jag vill gärna ha full kontroll över vad som körs och inte. Eller i allafall så mycket kontroll jag kan ha.

Men vad skulle hända om jag loggar in som vanlig användare och flyttar dom extensions temporärt till en annan mapp? Och hur loggar jag in som root?

Full kontroll över systemmapparna kan man glömma som vanlig användare i OS X. Det finns heller ingen poäng med att rota på så djup nivå.

Det finns tillbehör som försöker efterlikna Extension Manager i OS 9 men kruxet är bara att man måste kunna lite 'nix för att fatta vad man kan ha detta till. Att bara stänga av tillägg på måfå i OS X straffar sig tämligen omgående när bara en ominstallation av systemet hjälper en komma tillbaka till startläget.

http://www.xoverload.com

Nu sökte jag på "ktum.kext" och det är för 17 gubbar en Norton-fil. Eftersom inte filen laddas utgår jag från att Norton inte fungerar. Du kan alltså lika gärna avinstallera Norton. Jag hittade den här sidan men jag vet inte vilken Norton-produkt du har där så kolla först det och sen en avinstallerare.

Avinstallera Norton

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-05-14 22:32

Aha, men jag får upp en separat norton ruta, den säger till att norton inte kunde laddas etc och att man bör installera om. Jag fick för mig att den gnällde över att jag tappat internetuppkopplingen, så norton inte kan ligga å kolla hela tiden efter uppdateringar. Jag får väl kolla med den rättmätige ägaren om det är ok att avinstallera norton.

• Oregistrerad
  • 2005-05-14 22:50

Inte bara Norton utan väldigt gammal Norton (om jag fattat rätt).
Man undrar ju vad den skall där att göra til latt börja med.

(p.s. En dator satt i Vila drar inte speciellt mycket ström… Nästan inget faktiskt… Inte stänga av utan Vila… d.s.)

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-05-14 23:19

Jo, klart man kan sätta den i vila, men det är ju inte bara datorn man har i studion, stänger ju av interfacen, förstärkaren, tvn och preampar också. Och alla ligger på samma brytare Och föresten, när man sätter en dator i vila, då sätts allt externa diskar i vila också väl?

• Medlem
  • 2005-12-10 09:05

Safe boot OK för att ta bort Extensions?

Jag har installerat en tredje-parts-driver för en extern USB-disk. Tyvärr fungerar inte drivern smärtfritt. Den kräver omstart av datorn vid kopiering till den externa disken. Jag vill alltså prova lite mer med Apple's driver. Jag har Mac OS X 10.3.9.

Hur får jag bort driver'n? Jag har identifierat att det är GeneIOUSBIDE.kext som borde tas bort genom att använda Pacifist. Är det OK att göra en Safe boot, ta bort GeneIOUSBIDE.kext från katalogen Extensions och Starta om igen? Någon som vet?

Apple ger själva ett motsvarande råd i http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107043, men det gäller Mac OS X 10.2 den gången.

1
Bevaka tråden