Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkomstmeddelande

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tröttnade på "Welcome to Darwin"-meddelandet i Terminalen. Därför öppnade jag /usr/share/init/tcsh/login med Pico och sist i filen lade jag till:

echo Hello `id -un`, welcome to `hostname` running on `uname -msr`. The local time is now `date -n`. Please enjoy.

Detta kommer alla gäster som ssh:ar till min dator att se. Dessutom kopierade jag /etc/motd till etc/motd.old för att få bort standardmeddelendet

I min term så står det:

"Welcome to Xenon WS console
All activity is logged. Beware of the dog"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-11 10:46

Varför ändrade du inte motd bara?

Nu fungerar det bara i tcsh, de som använder zsh eller sh, vad blir det för dom?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-11 12:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: glemme:
Varför ändrade du inte motd bara?

Nu fungerar det bara i tcsh, de som använder zsh eller sh, vad blir det för dom?

Glemme, om du skriver in kommandon som `date` i motd så exekveras de inte. Kör man motd innan du tipsar

Ojdå! Tänkte inte på zsh och sh. Tyckte bara det var kul att ha ett dynamiskt meddelande. Kan man länka till ett skript istället för motd? Kan man göra det för alla användare? Dessutom, vad som händer när man uppdaterar Mac OS X, skrivs allt sånt över?

1
Bevaka tråden