Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Marknadsvärde - personalköp

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur vet man/jag vad ett trovärdigt marknadsvärde är på en dator efter 3 års användande och som ingick i s.k *personalköp - hyra* Finns det t.ex uppgifter om vad en 1 GHz MDD ha för maknadsvärde. Har bara hittat följande information och det återstår väl då bara att försöka hitta en godkänd värderare.

http://www.skatteverket.se/skatter/lanedatorer.html

Vid låneperiodens slut

Vid låneperiodens slut ska den anställde lämna tillbaka datorutrustningen till arbetsgivaren om man inte har kommit överens om något annat. Ofta erbjuds den anställde att köpa datorn av arbetsgivaren och det ska då ske till aktuellt marknadspris. Det finns inget som hindrar att man bara köper vissa delar av datorutrustningen. Man kan aldrig köpa datorn av sin arbetsgivare via bruttolöneavdrag.

Hur beräknas marknadspriset?

Med marknadspris menas vad den anställde hade fått betala om han själv skulle köpa en motsvarande begagnad dator med samma utrustning på öppna marknaden.

Det är ofta svårt att beräkna marknadsvärdet på en begagnad dator som är några år gammal. Låt därför gärna en opartisk värderingsman, t.ex. från ett datorföretag eller någon som utsetts av handelskammare, göra värderingen.

Om de anställda får köpa datorn till ett pris som understiger marknadsvärdet måste den anställde betala skatt på denna förmån.

Exempel: En dator har ett marknadsvärde på 2 000 kr. De anställda får köpa den för 800 kr. Den skattepliktiga mellanskillnaden blir då 1 200 kr. Arbetsgivaren är då skyldig att ta med förmånen vid beräkning av skatteavdrag och arbetsgivaravgifter och redovisa den på de anställdas kontrolluppgifter.

Senast redigerat 2005-05-14 17:07
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-14 17:41

Jag har fått annan synvinkel:

Det ser ut att det är arbetsgivarens problem att ta reda på marknadsvärde.
Om det visar sig efterhand att anställda köpt för billigt, vem får betala mellanskillnad ?

Om anställda har betalat för mycket ? Hur blir det då ?

Jag förstår dej att det ska vara rättvis/rätt prisnivå för de anställda som tänker köpa loss.

Mycket intressant ämne du har tagit upp !

• Medlem
  • Solna
  • 2005-05-14 20:19

Om anställda betalat för lite så räknas det som löneförmån, är jag rätt säker på. Vad som gäller i det omvända fallet är jag inte alldeles säker på.

• Oregistrerad
  • 2005-05-14 20:31

Jag har tyvärr inga exakta siffror men jag tycker mig komma ihåg en sifferuppgift jag sett en gång på vad en 3 år gammal PC skulle vara värd. Någon myndighet hade satt beloppet och det var ett stort skämt. De hade satt upp värdet enormt med tanke på att de flesta företag ändå kan skriva av en dator på 1 år, är det annorlunda med hemdatorer? Jag har skrivit av en av mina på 3 år, vilket då borde göra gällande att även en hemdator borde ha värde 0 efter 3 år. Men å andra sidan så skall ju gemene man inte ha en chans att göra en bra affär, det är förunnat andra. Mao, restbeloppet efter 3 år är att betrakta som luft, dyr luft.

Jag tittade på mitt lönebesked då det gäller hur mycket som dras bort från grundlönen. Det är 1 MDD 2x1GHz, 1 Applevision 17" samt en HP PSC750. Varje månad så räknar man bort 1.035 kronor innan skatten så på de 3 år som jag hinner ha datorn så blir detta 37.260 kronor - om *marknadsvärdet* på hela paketet efter dessa 3 år ligger låt säga 5.000 kronor så blev det ett mycket dyrt paket. Men OK, jag hade ju kunnat räkna ut detta med häcken så jag ska väl inte klaga. Min slutsats blir hur som hellst att jag aldrig mer kommer att hoppa på ett personalköp. Efter att ha lusläst alla mina papper så kan jag i alla fall skatta mig lycklig över att inte ha ingått i det köp som gjordes för personal inom Västra Götalands Regionen - dom tvingas betala 800 kronor för att lämna tillbaka sitt datorpaket om dom inte vill lösa ut det till "marknadsvärdet"!

1
Bevaka tråden